Hoi Thomas,
Over het algemeen heeft het niet zoveel zin om een nummer om te tabben naar een andere toonsoort. Ten eerste omdat je een tab kunt gebruiken voor elke harp. Het nummer klinkt dan steeds hetzelfde, zij het een paar tonen hoger of lager. De problemen beginnen pas als je wilt meespelen met CD of band. Dan MOET je gewoon precies de goede harp hebben.
Als je nummers gaat omtabben (is dit een woord?) verander je het patroon van blazen en halen. Simpele loopjes? lukken dan opeens niet meer omdat je opeens een nootje moet halen in plaats van blazen. Neem bijvoorbeeld het loopje
(4+5+6+)7+.
Dit is heel simpel: zet de harp aan je mond, blaas, en beweeg je mond van gaatje 4 naar 7. Als je dit loopje omtabt naar een toontje hoger krijg je
(4 5! 6) 8
Los van het feit dat je nu opeens een gaatje moet overslaan (zie dat maar eens zo snel voor elkaar te krijgen!), zit er een overblow op gaatje 5 in het loopje! Dat betekent dat je gaatje 4 6 en 8 moet halen en op gaatje 5 met een blaastoon en een vrij ingewikkelde techniek de toon moet maken. Kortom, dit omgetabte loopje krijg je er lang zo soepel niet uit als het oorspronkelijke loopje.
Dus Tobias, eigenlijk zou ik moeten zeggen: helaas, ik ga het niet omtabben.
Maar, je hebt ongelooflijk veel mazzel, want als ik het WEL omtab, blijkt het heel goed speelbaar. (En dat komt dan omdat het origineel in G in eerste positie wordt gespeeld en op een C-harp dit dus in tweede positie gespeeld kan worden. Maar nu effe geen gezeur over posities; het verhaal is al lang genoeg.)
Mis ik jou op een C-harp:
4 4+ 3 3+ (4+5+)6+________
4+ 4+ 3 4+ 3 3+___________
4 4+ 3 3+ (4+5+)6+______ 6 7 6+__________