Customizing Workshop (23 januari 2005)
Met mijn tas vol gereedschap, valse en stukgelopen mondharmonica's kwam ik zondagmorgen vroeg aan het Nudapark te Wageningen. Het Harmonica Instituur Holland organiseert hier haar costomizing workshop. We waren te gast bij de Delta Vliegschool op nummer 126 bij Bob en Ineke.
We werden ontvangen met koffie, thee en een lekkere krentebol. Ineke had goed gezorgd. Dan stroomden de andere kursisten binnen. Vele harpisten, die ik reeds kenden van de maandelijkse Harmonica Heaven. Dus links en rechts wat bijkletsen. Op de tafels lag voor iedereen pakketje klaar. Deze bestond uit agenda, verklarende woordenlijst en een soort van vergrootglasbril.
Allereerst een welkomstwoord door Jervis Groeneveld namens het Harmonica Instituur Holland. Deze geeft vervolgens het woord aan Ben Bouman, die deze workshop doceert. Boven zijn werktafel hangt een camera en lamp, zodat alles heel goed op een groot scherm te zien is.
De eerste sessie ging over het fuctioneren van een mondharmonica. Wat zijn de verschillen in merken, materiaal en types. Hoe werkt bending (blow en draw) en hoe werken overblow en overdraw. Dan iets over afdichten van het houten frame, turbotape, bijenwas en lak. Na de eerste pauze ging het over gereedschappen. Verder over tunen, stemsystemen en stemapparaten. Dan gingen we wat oefenen met tunen. Dit ging dus mis. Iedereen schuren op die stemtongen en blazen. Al die stemapparaten wisten gewoon niet meer naar welk mondharmonica geluisterd moest worden. Dus dat gaan we thuis in stilte nog een keer over doen. Ik weet nu in ieder geval hoe het moet. In de tweede pauze soep en lekkere broodjes. Ineke had bijzonder goed gezorgd. Dan weer iedereen op zijn stoel. Nu ging het over afstellen voor overblow en overdraw. Ook deed Ben voor hoe een stemtong verwisseld kon worden.
De werktafel om te oefenen had groter gemogen. Knap dat iedereen zijn eigen spullen weer gevonden heeft. Al met al was het een leerzame en gezellige workshop geweest. De tas met valse en stukgelopen mondharmonica's zijn weer mee naar huis. Het is weliswaar niet gelukt om er eentje op te knappen. Ik wordt nu geacht te weten hoe het moet.
Ik ga er in ieder geval mee aan de slag.
Ben, Jervis, Ineke en Bob,
Hartelijk Bedankt !
Ren? van Deutekom