Auteur Topic: 2 vraagjes over posities.  (gelezen 476 keer)

Offline sicke

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
2 vraagjes over posities.
« Gepost op: 21 november, 2008, 18:06:09 »
1e; Speelde laatst op een feest 1 nummer met een band mee. Ik had een A bij me dus ik zeg "we spelen een blues in E" Toen vroegen ze Emineur? Ik zeg geen idee. Volgens mij in E.

Hoe zit dit?

2e; Speel wel eens in E dus 2e pos op een A maar voor de afwisseling ook wel eens 3e pos op een D.

Waarom klinkt 3e positie meer "chromatisch" Het klinkt wat lichtvoetiger, vrolijker, minder rauw blues dan 2e pos. Ten minste dat vind ik.

Heb ik gelijk en zo ja hoe komt dat?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: 2 vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november, 2008, 19:22:59 »
3e positie is gebruikelijk de keuze voor het spelen van mineur blues.
Als je in derde positie speelt en je buigt of overblowt niks krijg je een mineur toonladder.

Als je in 2e positie speelt en je buigt niks dan krijg je een typisch soort majeur ladder die de mixolydische ladder wordt genoemd.
Deze kan je dan makkelijk uitbreiden met blue notes op -3' en -4'.

Het komt waarschijnlijk door die gebogen noten dat je 2e positie rauwer vindt klinken. Hoewel je in 3e positie deze tonen ook kan spelen. -6' bijvoorbeeld is een goeie gebogen toon voor 3e positie blues. en verder zijn vooral de lage gebogen tonen in -2 en -3 belangrijke tonen die je in 3e positie kan gebruiken.