Auteur Topic: Buiging op gat 3  (gelezen 11366 keer)

Offline Thijs

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • I want you so close to me baby
Re: Buiging op gat 3
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari, 2009, 14:01:39 »
ik ook niet  ;D
Thijs

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari, 2009, 14:28:57 »
Citaat
al je theoretisch helem??l juist wil zijn, moet je in komma's werken. bij een diatonische majeurtoonladder beslaat de afstand tussen D en E 9 komma's, de afstand tussen E en F 5 komma's. en dus niet zomaar 1 en 0,5.. dat is wat Bach er op het klavier van heeft gemaakt.
of ik moet me wel heel erg vergissen.. 

dit heb ik ook ooit zo geleerd.

C      D      E      F     G      A      B     C
   0,9    0,9   0,5  0,9    0,9   0,9   0,5

Het gaat dan nog verder.
Als je van laag naar hoog gaat dan is de noot tussen C en D, C# en deze is dan 5 kommas hoger dan C
Als je van hoog naar laag gaat wordt deze noot Db genoemt en als deze dan 5 kommas lager is dan zou zuiver teoretisch C# en Db 1 komma verschillen en dus eigenlijk niet dezelfde noten zijn. (hebben ze mij ooit wijsgemaakt)

@ Flipper en Doc Hans
Bedankt, dat de toonafstand van het blaas riet tenopzichte van het zuigriet bepalend is voor het verder of minder ver buigen lijkt mij een redelijke uitleg.

Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari, 2009, 23:16:19 »
Om te checken of mijn bends in de buurt van de juiste toon komen, gebruik ik de volgende website. Werkt waarschijnlijk niet heel precies, maar om het benden te leren is het wel praktisch:

http://harmopoint.com/index.php/harmonica-virtuel

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #18 Gepost op: 04 januari, 2009, 23:37:50 »
Om te checken of mijn bends in de buurt van de juiste toon komen, gebruik ik de volgende website. Werkt waarschijnlijk niet heel precies, maar om het benden te leren is het wel praktisch:

http://harmopoint.com/index.php/harmonica-virtuel

Wat kun je daar doen dan?? Ik verwachtte een soort van Bendometer, maar ik ken geen Frans en zie niet wat ik doen moet...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline spijkerlaan

• Full Member
  • Joe Rocks !
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari, 2009, 23:48:18 »
ik ken Frans wel, mijn buurman heet toevallig Frans maar die ken jij weer niet:P

maar je kunt op de vakjes tikken en luisteren( of je er dichtbij zit)

Bendometer blijft toch wel het ultieme programma hiervoor om je eigen bends te meten idd.
Women make the blues, Men play the blues..

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari, 2009, 00:02:34 »
maar je kunt op de vakjes tikken en luisteren( of je er dichtbij zit)

Ohw... zielig... blijf ik toch maar bij Bendometer  ::) :P 8)

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari, 2009, 08:11:29 »
en waarom geen  gewoon stembakje?
Thijs

Offline drachir

• Newbie
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari, 2009, 18:46:54 »
Ik vind persoonlijk het 3e gat het makkelijkst te buigen, eerst lukte mij het op 6 draw, toen 2 draw, toen 4draw, toen harp kapot andere gekocht, pas net weer veel 4 draw bend geoefend :P. Ik doe voor mijn gevoel bij 3 bend tong meer naar achter en je mondholte groter maken (dus je mond soort van open doen, je kaak alleen), misschien helpt dit!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari, 2009, 19:48:32 »
Het vergroten van je mondholte d.m.v je onderkaak te laten zakken heeft invloed op de toonhoogte en helpt idd ook bij het buigen. Later ga je leren te benden zonder je tong te gebruiken, van achteruit de keel.

Groet, Doc.

Offline Andy

• Sr. Member
    • KlungelAir
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari, 2009, 14:00:26 »
Het vergroten van je mondholte d.m.v je onderkaak te laten zakken heeft invloed op de toonhoogte en helpt idd ook bij het buigen. Later ga je leren te benden zonder je tong te gebruiken, van achteruit de keel.

Groet, Doc.

Hoi Doc,

Ben er van overtuigd dat dat allemaal correct is maar heb wel probleem om montholte groter te maken.

Bij het buigen van de noten zijn 3 dingen van belang (als ik het goed heb)

Stand van zuig reed (gaping)
    Stand van blaas reed (gaping)
    Vorm van de mond (vergroten van mondholte)

of zit ik er helemaal naast

Nu moet ik zeggen dat ik een zeer smal gehemelte heb.
Als ik fluit kan ik maar een weinig van toon veranderen, een melodietje fluiten is voor mij moeilijk, ik ben er zeker van dat ik geen octaaf kan overbruggen en als dat dan al zou lukken dan is dat met een nog niet uitgevonden toonladder want hier en daar ontbreken er een paar noten :Lachen:

Zou een smal gehemelte een reden van mijn beperkte buigkunsten zijn.
Nu ik er zo overdenk heb ik nooit goed kunnen buigen. Ik kan wel met mijn vinger toppen aan mijn tenen maar veel verder kan ik niet buigen :laugh:

Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 18 januari, 2009, 14:30:51 »
Hoi Andy,

Nee, je gehemelte speelt g??n rol bij het benden.

Iedereens lichaam/mond is uniek, je ademondersteuning vanuit de buik in samenspraak met je borstkas en mondholte bepalen de toon. Iemand met een groot lijf en dito longen zoals Howlin' Wolf heeft een grote, vette toon. Ook je embouchure (= de manier waarop je, je, lippen op de harp hebt), bepaalt voor een groot gedeelte je toon. Dieper = meer, dus des temeer je lippen over je harp liggen (dus de harp dieper in je mond), hoe voller je toon zal zijn.

I.v.m. benden speelt het vergroten van je mondholte (= resonantieruimte) voornamelijk een rol bij de lage ( A, G) harpjes. Wil je op een G-harpje de 1' raken, dan moet die onderkaak een flink stukkie naar beneden. Terwijl dat op een D-harpje bij de 1' een v??l kleiner stukje is.

Ik zou je dus adviseren beginnen te benden op een D of C harpje, heb je dit onder de knie doe doe je hetzelfde (alleen iets meer uitvergroot) op de lage harpjes.

Wat de gapping (= afstand van reed/stemtong tot reedplate/stemplaat) betreft; hoe groter die afstand, des te zwaarder speelt de harp. Het zal ook langer duren voor het reed reageert, ook het benden kost meer moeite, het enige voordeel is dat je harder kunt spelen. I.v.m. hiermee zou ik adviseren niet de MS-serie van Hohner te gebruiken, die zijn berucht om de t? grote gap-afstand.

Verder....oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.

Groetjes Doc, en wanneer iets onduidelijk is....laat maar horen!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 18 januari, 2009, 20:29:00 »
Nog ff een aanvulling hierop (misschien moet dit naar de "Bending Box" verplaatst worden?).

Je begint met benden (ik deed dit iig wel) door je tong naar achteren te halen. De tong "bolt op" in het midden, je manipuleert hiermee de luchtstroom, je cree?rt een bend. Maar dit is niet de juiste wijze, je hebt te weinig contr?le, en probeer maar eens keer-op-keer op deze wijze een identieke (toonhoogte) bend te spelen. Wanneer je dit maar vaak genoeg doet (1000en keren), ga je "voelen" dit je dit ook vanuit de keel, met de tong plat op de bodem van de mond kunt doen. Dit plekje noem ik de B-spot :laugh: niet te verwarren met de G-spot :geenidee:.  Benden op deze wijze stelt je ook in staat ge-tongblocked te benden. Het is een samenwerking van de keel (een soort van slikbeweging, z?nder te slikken), en de onderkaak. Wanneer je dit h??l vaak traint krijg je "spiergeheugen". M.a.w. je keel/kaak staat in de goede houding wanneer ze het seintje van je brein krijgt een bepaalde bend te raken. Dit komt allemaal vanzelf, maar vereist heel veel (dagelijkse) oefening.

Suc6, Doc.

Offline Andy

• Sr. Member
    • KlungelAir
Re:Buiging op gat 3
« Reactie #27 Gepost op: 12 april, 2009, 21:04:05 »
Hoi nog eens,

Heb in een serieuze dip gezeten.
Weken (zeg maar maanden) geen harpje vast gehad.
De moed zat in mijn schoenen, de goesting in den diepvries en de interesse op de mesthoop.
Vandaag voelde ik mij paasbest en heb nog eens een poging gedaan.

En wat had ik voor??.een mooie buiging op gat 3 op mijn C harpje

Hip hip hoera voor mijzelf   :applaus:

Van B naar Ab lukt wel, de noten tussen in (Bb en A) nog niet
Die noten tussen in komen wel dichtbij maar lijken nog zeer genepen (precies of da ge ze door nen trechter wil trekken)

Misschien ga ik het toch nog kunnen leren???
Tips zijn nog steeds welkom.

Andy

PS: Weer een nutteloze mededeling van mij maar wilde het toch even laten weten

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #28 Gepost op: 12 april, 2009, 21:48:15 »
Zo zie je maar weer... zoals doc al aangaf... je moet aanhouden om te winnen  :applaus:
(mijn bends klinken ook 'genepen' maar soms doe ik net of ik 't niet hoor en speel gewoon door  nonono)

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #29 Gepost op: 12 april, 2009, 22:51:36 »
Andy, goed dat je het weer hebt opgepakt. Zelf struggel ik ook met benden op gaatje 3.

Gelukkig komen de mede harpers met veel tips en truuks maar je zal het tenslotte zelf moeten doen en iedere overwinning is een stapje de blues-ladder op.

Succes.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.