Auteur Topic: Blues op Chromaat  (gelezen 2006 keer)

Offline Hukie

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Blues op Chromaat
« Gepost op: 08 december, 2008, 11:08:39 »
Hoi,

Ik wil mij meer en meer gaan concentreren op het spelen van blues via de chromaat. Nu vraag ik mij het volgende af:

Welk keuze voor een chromaat is goed, en spelen bluesharpers ook met het schijf ingedrukt om halve noten te spelen.

Kan je eventueel het schijfje eraf halen 

Ben benieuwd.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Mr.Man

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • a.k.a. `Smokestack? Bones McKinley
Re: Blues op Chromaat
« Reactie #1 Gepost op: 08 december, 2008, 11:20:04 »
Hallo,

ik heb een tijdje geleden ook een chromaat aangeschaft. Mijn internet 'onderzoek' (bestaande uit heel veel sites langsgaan...reviews kijken en mensen vragen) kwam uit op de volgende twee chromaten:
- hohner CX12 jazz
- hohner chromonica 270 deluxe

deze twee modellen bleken het populairst te zijn. Ze zijn via www.harponline.de het goedkoopste te krijgen. Ik ben zelf voor de CX12 jazz gegaan aangezien deze gebruiksvriendelijker is (schoonmaken zonder ook maar een schroefje los te moeten draaien; het is allemaal 'klikwerk'). Ik ben erg tevreden over dit model maar door gebrek aan tijd heb ik nog niet veel gespeeld. Ik kan je helaas ook niet meer informatie geven.

kijk ook eens: www.slidmeister.com/forums (dit is een forum voor chromaten...wel in het Engels).
Ik zou ook even goed kijken hoe je met zo'n ding om moet gaan (verwarmen voor het spelen etc. Als deze koud bespeeld wordt dan krijg je vocht aan de binnenkant).

Succes ermee,

Gr.

Rick
Lee Oskar Major Diatonic (C, G, Bb, A); Suzuki easy rider (C); Hohner Pro Harp MS (C); Seydel Big Six (C); Hohner CX12 Jazz (C); Hohner Chromonica 280 (C); Seydel Superlow (LLF); Seydel 1847 Silver (Bb); Suzuki Bluesmaster (D); Hohner Golden Melody (F); to be continued

Vinnie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08 december, 2008, 12:29:06 »
Hallo.

Elke chromaat kan je voor de Blues gebruiken.
Heb zelf dan wel de voorkeur om 4 octaven te nemen zodat je ook lekker laag mee kan.
Verder is het hoofdzakelijk je persoonlijke voorkeur.

Als je het wil proberen en toch niet de hoofdprijs wil betalen heb ik nog een chromaat in
de aanbieding van Hering.
Dit is ook een topper en speelt erg licht.
Menig top speler speelt ook op Hering.

Als je interesse hetb hoor ik het wel.

Groeten en succes bij je zoektocht.

Vincent

Offline René van Deutekom

• Full Member
  • en sinds 17-10-2009: Geef mij kracht !
« Reactie #3 Gepost op: 08 december, 2008, 12:34:27 »
Hallo Hukie,

Waarom zou je het schijfje er af halen ?

Als je de knop er af zaagt, heb je een aantal octaven op een rij.
Als je het hele schijfje er af haalt, heb je altijd 2 tonen tegelijk.
Bijvoorbeeld de C en de Cis.

Houdoe !
Ren?

Offline Mr.Man

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 08 december, 2008, 13:54:37 »
Ik heb trouwens ook nog een hohner chromonica 280 liggen. Die heb ik onlangs gekocht op marktplaats  voor 50 euro terwijl deze nieuw 180 euro kost. Deze stond als 'zo goed als nieuw' in de advertentie. Na een belletje kwam ik erachter dat de beste man hem 2 keer gebruikt heeft en verder nooit iets mee gedaan. De prijs die hij ervoor vroeg is dus ook ontstaan uit onkunde  :P ...Deze is in 'perfecte' staat (geen krasje te zien ofzo en hij speelt goed). Ik wil hem wel verkopen voor ongeveer 70 euro (ik heb namelijk 50 euro betaald + verzendkosten...en als je hem wil hebben zouden daar nog eens verzendkosten bijkomen...ik zou hier dan geen winst op maken hoor maar zo zorg ik er dan voor dat ik ook geen verlies maak..)

Ik hoor het wel als je geintresseerd ben.

Groeten,

Rick
Lee Oskar Major Diatonic (C, G, Bb, A); Suzuki easy rider (C); Hohner Pro Harp MS (C); Seydel Big Six (C); Hohner CX12 Jazz (C); Hohner Chromonica 280 (C); Seydel Superlow (LLF); Seydel 1847 Silver (Bb); Suzuki Bluesmaster (D); Hohner Golden Melody (F); to be continued

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #5 Gepost op: 08 december, 2008, 19:12:15 »
ik zoek nog een chromaat in G ipv C......
waarin staat de jouwe ??

Offline Hukie

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 09 december, 2008, 07:56:10 »
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben reeds in het bezit van een Musselwhite in C.
( gekregen ).

Maar ??n van mijn vragen is of de schuif ook gebruikt wordt door bluesspelers.
Ik zie dit wel gebeuren bij chromaatspelers ( zonder blues ).

Gr.

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #7 Gepost op: 09 december, 2008, 08:44:05 »
ja, als je blues wilt spelen op een chromaat zul je je schuif moeten gebruiken. je kunt een chromaat immers niet gemakkelijk benden.
Thijs

Offline Mr.Man

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 09 december, 2008, 08:58:11 »
Hoi Arnoud,
aan een G kan ik je helaas niet helpen (de mijne staat in C).

en Hukie,
zoals Thijs al aangaf is het inderdaad gebruikelijk dat ook bluesspelers schuiven op een chromaat (zo hoef je eigenlijk niets meer te benden op een chromaat).

Groeten,

Rick

Offline viola

• Jr. Member
  • **
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!!
    • www.violaharmonica.com
Re:Blues op Chromaat
« Reactie #9 Gepost op: 02 april, 2009, 11:14:29 »
Als je de juiste noten wilt gebruiken is het ook bij blues spelen op de chromaat onvermijdelijk om de schuif te gebruiken.
Benden : ook lekker blijven doen "to add some feeling".
Hoewel je met een chromaat niet zo diep kunt benden als met een bluesharp kun je de tonen wel iets naar beneden trekken en zo de muziek net wat smeu?ger laten klinken. En zeg nou zelf, wat is mondharmonica spelen zonder benden...?