Auteur Topic: Nieuwe Hohner Chrometta hapert - inspelen???  (gelezen 5075 keer)

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
Nieuwe Hohner Chrometta hapert - inspelen???
« Gepost op: 10 december, 2008, 21:47:48 »
Ik had dit najaar een Hohner Chrometta 10 gekocht, waarvan diverse tonen bleken te haperen bij het aanblazen of -zuigen. Ik raadpleegde iemand die in een orkest accordeon en mh speelt. Mede op haar advies mijn Chrometta teruggebracht omdat er geen verbetering in kwam. Al na 1 dag had mijn leverancier een nieuwe (?!), die echter vrijwel hetzelfde euvel had.
   Ik speelde circa vijftig jaar geleden Hohner Bravo en Comet, sinds enkele jaren diverse BluesHarps (Aria, Hering Free Blues en ? weinig ? Hohner Blues Harp MS). Ik heb die allemaal zelf nieuw gekocht. Van de meeste herken ik het probleem van het haperen helemaal niet. Maar w?l bij de Hohner Chrometta en ...bij nader inzien ook bij de Hohner Blues Harp MS...
   Hier en daar lees of hoor ik iets over 'inspelen'. Ik herken daarbij niet hoe dat precies moet en of dat iets doet tegen haperende tonen.

Vereisen de Hohner mh's van tegenwoordig een speciale behandeling? Zo ja, welke?

Wie weet raad? Bij voorbaat dank.
Arnold

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe Hohner Chrometta hapert - inspelen???
« Reactie #1 Gepost op: 10 december, 2008, 22:06:27 »
Ik denk dat bij de Chrometta het euvel de ventielen / valves zijn, oftewel die plastic strookjes die over de stemplaten zitten.
deze werken niet goed wanneer de harmonica lang niet gebruikt is, wat zou kunnen bij een nieuwe die misschien al heel lang op een eigenaar ligt te wachten.....

Ik weet niet zeker of dit het geval is, zo ja, dan is er met je bluesharp ms iets anders aan de hand....

Inspelen. daar geloof ik zelf niet echt niet.

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #2 Gepost op: 10 december, 2008, 22:18:13 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij een chrometta. Viel toen niets meer aan te doen. De ventielen bleven "plakken".
Doet nu dienst bij mijn kinderen... :)
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11 december, 2008, 22:59:05 »
Dank voor jullie reacties. Maar waarschijnlijker is dat die Hohner MS Blues Harp het zelfde euvel heeft als m'n Hohner Chrometta. Ik heb de Hohner MS Blues Harp namelijk slechts heel kort gebruikt en omdat ie zo rot speelde, heb ik die Aria en die Hering gekocht. deze twee ? een C en een G ? deden het van meet af aan prima. En die Hohner MS Blues Harp was ? als ik 't me goed herinner ? wel de duurste van die drie.

Ik vrees dat ik met die twee Hohners hoofdzakelijk een imago heb gekocht in plaats van bruikbare harmonica's...

Arnold

Offline Hukie

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 12 december, 2008, 10:30:50 »
Ik heb ca. twee jaren geleden ook een Crometta 8 van Hohner aangeschaft. Of tie nou warm of koud is/blijft,  de ventielen blijven plakken.

Kost een hoop en frusteert alleen maar. Blijf nu liggen. Misschien dat er ergens iemand gebruikte Harmonica,s spaart en opstuurt naar arme landen,
Kan je altijd nog iemand anders er plezier mee doen.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 december, 2008, 12:39:56 »
Het lijkt er dan uit jullie reacties toch op dat de kwaliteit van deze mh's wisselvalliger is dan de naam Hohner doet vermoeden.

Wellicht zijn er voordeliger chroma's waar niet zulke teleurstellingen aan kleven? Of komen alleen maar duurdere in aanmerking?

Dank weer voor jullie reacties, ik probeer nog een paar keer of ik mijn Chrometta met Oh Denneboom tot spelen kan verleiden maar anders zal ie terug moeten naar de leverancier.

Arnold

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #6 Gepost op: 12 december, 2008, 19:22:49 »
Heb eens een tijdje geleden op http://www.slidemeister.com/ over dit probleem gelezen.
Schijnt nogal veel voor tekomen bij chromatic.
Ventielen zijn nogal wispelturig.
Harmonica opwarmen en opletten wat je eet of drinkt (zeker geen koffie en spijtig genoeg ook geen bier :-[ allen water wordt aangeraden) voor het spelen helpt het probleem te voorkomen.
Als ze vuil (of nat) zijn blijven ze makkelijk plakken.
Je zou ze proper kunnen maken met een in zeepwater gesopt servetje (of zoiets) tussen de ventielen te wrijven (zeer voorzichtig) en daarna met een droog servetje terug afkuisen. Goed laten drogen en alles zou terug moeten werken.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar je kan het altijd eens proberen h?. Ik raad je aan eerst even bij http://www.slidemeister.com/ langs te gaan een de topics over dit probleem even te lezen (nou ja even???) is wel allemaal in het Engels.
Als je daar een vraag post krijg je net zoals op dit forum bijna onmiddelijk een antwoord. Hulpvaardige mensen die Amerikanen.

Groetjes
Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline smeagol

• Hero Member
    • Webpaginaatje
« Reactie #7 Gepost op: 12 december, 2008, 20:52:17 »
Als ze vuil (of nat) zijn blijven ze makkelijk plakken.
En dat nat worden, geloof me, dat gaat geheel vanzelf. Ik ben er op een gegeven moment maar toe overgegaan om de ventielen te verwijderen. (vandaar dat hij nu van de kinders is ;) )

Groetje,

Arjen

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16 december, 2008, 23:01:19 »
Inmiddels heb ik bij de Kijkshop (!?!) een chromatische gekocht voor werkelijk een fractie van de prijs van zo'n Chrometta. En die Kijkshop-mh doet het als een tierelier!!! Wel is het geluid minder mooi dan van de Chromatte ? voorzover deze het ?berhaupt doet natuurlijk :-(

Ik kan nu ten minste oefenen met het chromatisch spelen...

Ik las intussen ergens dat het belangrijk is, de mh voor het spelen eerst zorgvuldig op te warmen, dus ik blijf nog een paar keer proberen met de Chrometta maar weet niet hoe veel geduld ik houd...

Arnold

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari, 2009, 21:45:10 »
Dit is de uiteindelijke/voorlopige stand van zaken: voor de tweede keer met m'n Chrometta naar de leverancier. Er op aangedrongen dat het instrument door de importeur 'gerepareerd' zou worden. Na ruim een maand was ie terug. Nog steeds bleven met name de hele tonen op posities 2 en 3 haperen. Bij het aanblazen kwam er meestal pas geluid na een onberekenbaar aantal tienden van seconden: eenvijfde, een halve of meer dan een halve...
     Hohner het beste merk? Nou, ik heb 'm terug gebracht. Een nieuwe harmonica van 65 euro's ga ik echt niet aan mijn kleinkinderen geven. Er is ook nog consumentenrecht! M'n geld terug! Ik speel liever op zeker.

En tot nu toe doet dat 'goedkope' chromaatje van de Kijkshop het zeker: als ik 'm aanblaas, komt er een heel redelijk geluid uit, en wel onmiddellijk!

Offline smeagol

• Hero Member
    • Webpaginaatje
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari, 2009, 22:04:35 »
Ik hoop dat het je gaat lukken. Een harmonica omruilen doen de meeste winkels moeilijk over.  nonono

Succes  :thumps: en laat je weten of het gelukt is?

Offline Arnolddes

• Newbie!
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari, 2009, 17:09:31 »

Succes  :thumps: en laat je weten of het gelukt is?

Ik heb de Chrometta definitief terug gebracht. Ik had er geen vertrouwen meer in dat reparatie of omruilen voor een andere Chrometta het probleem zou oplossen. Ik beperk me dus voorlopig tot oefenen op de Freedom chroma van de Kijkshop. Als ik hierop blaas, komt er gewoon geluid uit. Misschien niet fantastisch maar wel heel redelijk.
Dank voor jullie aandacht en tips.
Arnold

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari, 2009, 17:47:49 »
Ik heb ondertussen 2 chromaten van Hering, misschien een tip voor jou.

Die bevallen prima, waarbij ik de hering velvet voice 48 het prettigst vind, maar die heb ik pas sinds gisteren  ;D

Deze word ook door www.harponline.de aanbevolen..

Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline Dingo

• Full Member
    • Mijn Blog
Re:Nieuwe Hohner Chrometta hapert - inspelen???
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart, 2009, 12:48:14 »
Koop je een Hering 48 bij harponline, of bij Thomann stonden ze nog goedkoper dacht ik.

In alle geval een HEEL goed instrument voor z'n prijs vind ik.

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
Re:Nieuwe Hohner Chrometta hapert - inspelen???
« Reactie #14 Gepost op: 04 april, 2009, 23:47:16 »
Dingo,

Beide heb ik bij Thomann gekocht, scheelt een hoop geld, bevallen uitstekend.

Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net