Auteur Topic: 90 dagen in de ban van.... wat levert dat op?  (gelezen 9811 keer)

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
Re:90 dagen in de ban van.... wat levert dat op?
« Reactie #30 Gepost op: 22 november, 2009, 09:32:39 »
Na een maand ploeteren blijkt dat we op de 4e les de backingtrack met solo's van Ben maar matig kunnen meespelen. De inmiddels uitgeschreven riffs los van elkaar spelen is ??n ding, maar met een goede timing en snelheid met de backingtrack meespelen is andere koek. Ben is onverbiddelijk, we moeten er deze les hard tegenaan. geen tijd voor het bewandelen van zijpaden, maar oefenen, oefenen en oefenen. Dit is de eerste keer dat ik aan het eind van de avond uitgeput ben van de geleverde concentratie. En voor 'straf' staan de komende maand gewoon dezelfde oefeningen op het programma...

Onderweg naar huis versterk ik het melancholische gevoel door hard mee te toeteren met Big Walters "Easy" (en dat is het ook vergeleken met de riffs van Ben ;-)

(wordt vervolgd)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #31 Gepost op: 22 november, 2009, 14:23:03 »
Leuk om te lezen Louis.....alhoewel, soms kan het heel frustrerend zijn, maar alles gaat nu in kleine stapjes, kleine overwinningen en voor je gevoel ook kleine/grote tegenslagen...maar keep up, het zal je lukken ;)

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #32 Gepost op: 28 december, 2009, 21:44:03 »
Een nieuwe fase in mijn bluesharpontwikkeling
Ik heb vorige week voor het eerst meegespeeld met de band van El Mano (Chitlin Crew). Beste forumleden, wat is dat leuk. En leerzaam natuurlijk. De band kan geweldig swingen, maar ook heel bluesy-gevoelig spelen. Regelmatig verdween ik helemaal van het hier en nu in de groove van de muziek. Ik kan nog niet zo veel, dus om met dergelijke goede en ervaren muzikanten mee te mogen spelen voelt als een voorrecht. Ik vul de zang en de gitaarsolo?s nu nog aan met eenvoudige ?responses?. De bandleden gunnen het me om er langzaam verder in te groeien. Ik ga dan ook mijn best doen om ze niet teleur te stellen!

(Wordt vervolgd)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #33 Gepost op: 29 december, 2009, 21:19:07 »
Spannend..zenuwslopend..alles is nieuw op zo'n moment, maar o wat is het leuk om te doen of niet Louis ;)

El Mano

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 29 december, 2009, 21:55:34 »
Ook wij hebben van het spelen met louis genoten en het is geweldig om een gemotiveerde harpspeler bij de club te hebben. Voor Theo onze (geweldige) zanger is het een heel goede aanvulling omdat wij soms in een fieldholler style spelen met call & Answer tussen de zang ritme & solo gitaar, is het aantal fraseringen na verloop van tijd wel een beetje op. Door de inbreng van een bluesharp wordt de bandsound een stuk levendiger. We hebben ook met een tweede gitarist gespeeld, dat beviel de bassist best goed , maar voor mij was het erg zwaar werk om constant synchrone te blijven met  een slaggitarist. Wel zijn de overgangen van ritme naar solo dan vloeiender. Pete ( Catfish Cassidy) is een goede bassist die heel levendig baslijnen speelt en eigenlijk werd ondergesneeuwd door de slaggitaar. Raynman onze drummer die subtiel en erg ingetogen drumt, is snoeistrak, en kan aanzwellen als een zomeronweer best hard maar nooit over alles heen, De uitstapjes met het hammond geluid was leuk, Elly Muizert, van de Bluesbarn Express & sessie band Folly, Aldy Mulder van de FOG, maar past niet echt bij ons. Ik denk dat met enige zelf kritiek ik daar te druk voor speel, en te weinig ruimte laat, om dat instrument volledig tot zijn recht te laten komen, en ik ons repertoire er ook niet echt op en top geschikt voor vind.
Om toch een breder geluid neer te zetten is de Bluesharp natuurlijk HET ideale instrument.
Wij hebben in Louis op twee fronten veel vertrouwen. 1e kunnen we alle vier goed met hem communiceren, en voelde de kennismaking al heel snel vertrouwd, en 2e is de inzet en Instrument beheersing heel behoorlijk en hebben we allemaal de KLIK gezien die we hebben met de wisselingen, maar vooral hem zien genieten van het spelen en dat staat bij ons eigenlijk op nr 1. Wij hebben deze groep mensen bij elkaar gebracht met als doel geld bij elkaar te spelen voor KIKA, Clini Clowns, of waar, men ons maar voor wil boeken. Vaak spelen we Gratis!!, maar niet voor niets!!, een broodje, een paar drankjes een beetje vergoeding voor de brandstof, en de rest voor het goede doel.
We hopen Louis, nog lang bij de Chitlin Crew te hebben en ooit ons repertoire aan jullie te kunnen laten horen.
Namens:
Raynman:              Slagwerk
Catfish Cassidy:     Bass
Touti:                     Vocals
El Mano:                 Gitaar
Midnight Express:   Bluesharp

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #35 Gepost op: 31 december, 2009, 13:33:09 »
Yep had al vernomen dat het lekker ging Dick, heb nog een wens voor 2010 of je een beetje zuinig wilt zijn op Louis en dat hij zich maar lekker kan doorontwikkelen in zijn spel bij jullie....maar komt wel goed ;) :D

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari, 2010, 11:21:24 »
Weer een les van Ben achter de rug. Ik begin nu wel een verband te zien: meer les betekent dat je nog beter weet hoeveel je nog niet kunt  :o :geenidee: ??? :bedroefd: (maar was dat op school ook al niet zo?)

Deze keer hebben we ons bezig gehouden met allerlei effecten/stijlen: van puckering naar tongblock (rechts ?n links), tongblock met benden,  tremelo, vibrato, trillers en het mooiste van al, de 'vuile' noot (een stukje van het naastgelegen gaatje meepakken).  Tot het huiswerk behoort het analyseren van Little Walters' Juke  :icdans:

Maar het hoogtepunt van de avond waren Ben's demonstraties van verschillende speelstijlen. Zo waren wij waren getuigen van de re?ncarnatie van Deford Bailey. Ongeloofelijk knap  :applaus: Als je Ben tegenkomt (bijvoorbeeld volgende week zaterdag in Helmond) vraag hem er dan naar. Het klonk ongeveer precies zo:

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #37 Gepost op: 22 januari, 2010, 12:31:51 »
Tja....na zoveel lof moest ik effe een stukje inspelen in de stijl van Deford Bailey.
Dit is heel losjes gebaseerd op John Henry van Deford...
Uiteraard alles met tongblok gespeeld.
30 januari kan ik hierover meer vertellen/demonsteren...misschien een extra reden om naar de mondh.dag in helmond te komen??

hier kun je de tune beluisteren/downloaden:
http://www.box.net/shared/p2bjeaa1u1

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari, 2010, 11:57:46 »
Weer een les van Ben achter de rug. Ik begin nu wel een verband te zien: meer les betekent dat je nog beter weet hoeveel je nog niet kunt  :o :geenidee: ??? :bedroefd: (maar was dat op school ook al niet zo?)

Vanmorgen weer eens naar Jaso Ricci Geluisterd en ja hoor...begrijp wat je bedoelt :'( maar houd ons dat niet gaande, als alles zo makkelijk zou zijn dan hadden we geen doelen meer in ons bestaan , toch :D ;)

Van de ene kant goed en soms ook lekker balen :Lachen:

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari, 2010, 21:38:03 »
De laatste les is inmiddels achter de rug. We hebben met 8 cursisten om de beurt 12 maten met een backingtrack meegespeeld. Om al het geleerde in de praktijk te brengen. We moesten wel een hoge drempel over, maar het smaakt naar meer. Ik ga me snel inschrijven voor het vervolg: blues II  :icdans:

(@Dick: blues II is op zaterdagmorgen, dus donderdags kom ik gewoon naar het oefenhok hoor  ;))

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari, 2010, 22:09:54 »
Hoi Louis,

Fijn dat het je goed bevalt en je verder gaat.

Ik heb me ook al aangemeld voor Blues II. Heb nog steeds Blues I niet onder de knie maar dat komt wel goed.
Zo met lessen volgen blijf ik tenminste actief studeren (wel te weining maar wel actief).
Ben bang dat ik zonder les te veel spelerei ga uithalen en dan niet verder kom.
Komt nog bij dat de lessen naast leerzaam ook reuze gezellig zijn en we als cursisten met regelmaat bij elkaar komen voor een extra oefenavondje.

Lessen, ik kan het alleen maar aanraden.

Groet van Ton.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #41 Gepost op: 27 maart, 2010, 21:25:10 »
Gisteren ben ik een volgende drempel in mijn leerfasen overgegaan: samen met El Mano en nog 2 muziekvrienden van Chitlin' Crew ben ik naar een jamsessie in de Bluesbarn te Klaaswaal geweest. Mijn vuurdoop voor een huiskamer vol publiek. Drie nummers meegeblazen, ik speel natuurlijk (nog) niet de sterren van de hemel, maar ik wist de bluestoonladder goed te raken en het was volgens mij (en mevrouw El Mano) iig geen afgang.

Verder een leuke sfeer, leuke mensen ontmoet, kortom het smaakt naar meer! 

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #42 Gepost op: 28 maart, 2010, 12:26:34 »
Geweldige nieuwe en spannende ervaring Louis....stond je niet een beetje te trillen op je benen en af en toe een droge mond, dat zijn mijn mindere ervaringen van dat moment, maaaar die wegen niet op tegen mooie ervaring ervan! Zoals de adrenaline, jezelf overtreffen, uit je schulp treden en nog meer uit jezelf halen.

Gefeliciteerd en vanaf nu wordt het steeds leuker ;D, ondanks dat je nog vele kleine overinningen zult maken.
 :)
groetjes

Ron

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #43 Gepost op: 28 maart, 2010, 12:59:51 »
Het was niet zo erg dat ik stond te trillen en een droge mond had, Ron, want ik speelde samen met El Mano en dat is inmiddels vertrouwd. Hij geeft aan wanneer ik van leer kan en vangt het op als het niet gaat zoals verwacht :thumps: :thumps: De volgende stap is om te spelen met voor mij vreemde muzikanten en dan voel ik de spanning zeker wel in mijn knieën (verder kon ik me enigsinds verschuilen achter een pilaar hahaha).

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #44 Gepost op: 28 maart, 2010, 13:51:11 »
Gisteren ben ik een volgende drempel in mijn leerfasen overgegaan: samen met El Mano en nog 2 muziekvrienden van Chitlin' Crew ben ik naar een jamsessie in de Bluesbarn te Klaaswaal geweest. Mijn vuurdoop voor een huiskamer vol publiek. Drie nummers meegeblazen, ik speel natuurlijk (nog) niet de sterren van de hemel, maar ik wist de bluestoonladder goed te raken en het was volgens mij (en mevrouw El Mano) iig geen afgang.

Verder een leuke sfeer, leuke mensen ontmoet, kortom het smaakt naar meer! 

:applaus: :applaus: :thumps: :thumps:
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !