Nu de zomervakantie weer over het hoogtepunt heen is

leeft het bluesleven weer op

. De Chitlin Crew komt uit zijn schuilkelders en de lessen Blues II (door Ben Bouman) zijn van stal gehaald. Waar studeren “wij van Blues II” zoal op in dit jaargetijde?
• Instrumentcoördinatie: zuivere bendings in één keer pakken (ook blowbendings). Mijn huisgenoten worden ietwat radeloos als ik voor de bendometer zit en de 10’ en de 10’’ probeer te blazen. Of wat dacht je van 3, 3’, 3’’, 3’’’ halen? Na een avondje oefenen zien zij een plek bij de Jostiband voorlopig als hoogst haalbare.
• Bluestoonladders: een leukere oefening is het leren van de bluestoonladders in 1e en 3e positie (ook in het hoge register).
En dat brengt mij bij de eyeopener van de maand: Ik weet natuurlijk van 1e, 2e en 3e positiespel, ook ben ik bekend met het I, IV en V akkoord uit de 12barblues. Dat is Blues I materie. Maar gek genoeg had ik de combinatie nog niet gemaakt: als je in 2e positie (crossharp) speelt op het I akkoord, kan je de 1e positie gebruiken op het IV akkoord en de 3e positie op het V akkoord!!! Waar was ik de afgelopen 2 jaar met mijn gedachten dat ik dit gemist heb? Zat het hele leven maar zo logisch in elkaar!