Auteur Topic: 90 dagen in de ban van.... wat levert dat op?  (gelezen 10160 keer)

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
Re:90 dagen in de ban van.... wat levert dat op?
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart, 2009, 23:39:17 »
Thanx, 'k ga zeker oefenen met de tongsplit.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart, 2009, 08:14:11 »
Thanx, 'k ga zeker oefenen met de tongsplit.
Totaal herkenbaar. Ik wordt ook niet goed van dat tongblocken, steeds probeer ik het effe en dan zakt de moed me weer in de schoenen. Tongsplit is voor mij zo mogelijk n?g lastiger.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart, 2009, 08:23:05 »
Ik laat al mijn nieuwe leerlingen beide technieken aanleren...
Ik schat dat de helft van de leerlingen tongblok net zo makkelijk of zelfs nog makkelijker vindt.
Vooral de toonvorming "lijkt" beter te gaan dan met pucker.
Als je met pucker begint is het inderdaad lastig om tongblok aan te leren. Vergelijk het met het verplicht gerbuiken van bijv, je linkerhand als je rechtshandig bent.

Er is maar 1 oplossing: trainen/trainen/trainen...  en daarom werk ik op een sportschool. De tong is een spier dus die kun je trainen ;D

Ben Bouman

p.s. geen opmerkingen over welke oefeningen!!!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart, 2009, 11:55:17 »

Puckeren is het 'pursen' = plooien van je lippen alsof je fluit. Je hebt hierbij de harp niet echt in je mond, maar meer ervoor. Dit geeft een dun iel toontje, maar ik heb het over lipblock waarbij ik de harp best wel diep in m'n mond heb. Wanneer ik het geluid hiervan vergelijk met dat van wanneer ik tongblock, hoor ikzelf geen verschil. Wat ik wel een voordeel vind van tongblock is het makkelijk kunnen afwisselen tussen akkoorden en enkele noten, maar ik vind het benden met tongblock een drama. Om dit onder de knie te krijgen zou ik daar idd op moeten gaan trainen, maar ikzelf besteed die tijd liever aan andere dingen op de harp.

Tongsplit is voor mij zo mogelijk n?g lastiger.

Ik ben ermee begonnen na een aflevering van Gussow gekeken te hebben, waar hij het over tongsplit heeft. Hij doet daarin de "Blauwe Donau" als voorbeeld. Ikzelf vond tongsplit een relatief makkelijke techniek om aan te leren (na Gussow's uitleg hierover).

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart, 2009, 12:09:09 »
Tongsplit is voor mij zo mogelijk n?g lastiger.

Ik ben ermee begonnen na een aflevering van Gussow gekeken te hebben, waar hij het over tongsplit heeft. Hij doet daarin de "Blauwe Donau" als voorbeeld. Ikzelf vond tongsplit een relatief makkelijke techniek om aan te leren.
Op de een of andere manier lijkt het of mijn mond daar te breed voor is. Bijvoorbeeld de 2+5 draw samen is een heel mooi octaaf, maar ik heb meestal als ik dat probeer de 1+5 te pakken. Wellicht eens dat filmpje van Gussow bekijken en mee-oefenen.

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart, 2009, 12:46:43 »

Puckeren is het 'pursen' = plooien van je lippen alsof je fluit. Je hebt hierbij de harp niet echt in je mond, maar meer ervoor. Dit geeft een dun iel toontje, maar ik heb het over lipblock waarbij ik de harp best wel diep in m'n mond heb. Wanneer ik het geluid hiervan vergelijk met dat van wanneer ik tongblock, hoor ikzelf geen verschil. Wat ik wel een voordeel vind van tongblock is het makkelijk kunnen afwisselen tussen akkoorden en enkele noten, maar ik vind het benden met tongblock een drama. Om dit onder de knie te krijgen zou ik daar idd op moeten gaan trainen, maar ikzelf besteed die tijd liever aan andere dingen op de harp.

Ik ben in het verleden ook bezig geweest met tongblock, heb het wel onder de knie gekregen maar in de praktijk speel ik toch alles met lipblock. Ik zou me er niet teveel op blindstaren.

Toen begon met oefenen op benden met tongblock kwam ik er achter dat ik al die jaren geforceerd en met te veel kracht had gespeeld om de bends te krijgen.  Ik sloop nu veel minder harpjes. Alleen daarom zou ik iedereen aanraden hier eens op te oefenen.

Voor mij biedt tongblock heel veel mogelijkheden die met lipblocking niet zou kunnen doen. Ik vind mijn geluid beter bij versterkt spelen als ik tongblock gebruik en ik kan allerlei subtiele nuances aanbrengen in klank en noten.

Ook extremere effecten zien hiermee mogelijk zoals een tongsplit waarbij je alleen de laagste noot bend. Laatst heb ik nog een stukje opgenomen waarbij ik m.b.v. tongblock en een soort van ovetone-singing (zoals dat in Centraal Azi? gedaan wordt) hele aparte effecten cre?erde. Misschien niet iets voor de pure blues spelers, maar het geeft wel aan wat de mogelijkheden zijn denk ik.

Voor mij in ieder geval genoeg reden om zowel lipblocking als tongblock te gebruiken

Groet,

Edward

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 27 maart, 2009, 13:01:22 »
Ook extremere effecten zien hiermee mogelijk zoals een tongsplit waarbij je alleen de laagste noot bend. Laatst heb ik nog een stukje opgenomen waarbij ik m.b.v. tongblock en een soort van ovetone-singing (zoals dat in Centraal Azi? gedaan wordt) hele aparte effecten cre?erde. Misschien niet iets voor de pure blues spelers, maar het geeft wel aan wat de mogelijkheden zijn denk ik.

@ Edward: Kun je dit eens plaatsen, je hebt me nieuwsgierig gemaakt!!

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #22 Gepost op: 27 maart, 2009, 18:38:54 »
wat is ovetone-singing ???
zelf heb ik eerts pucking gebruikt, daarna veel tongblck ( l&r ),
en weer terug naar pucking om dat daarmee de bends makkelijker gaan
( voor mij althans) en de ritmes maak je anders ,je mond verbreden en versmallen
maar tongblock is mooier en geeft een voller geluid hierbij gebryuik je tong-split en tong-slap
zelf wil ik allebij de technieken kunnen gebruiken

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #23 Gepost op: 05 september, 2009, 15:33:52 »
Na 11 maanden zelfstudie (Peter Gelling, David Barrett, Adam Gussow) zojuist mijn eerste les gehad, Blues I bij Ben in Heerhugowaard. Nog even geen melodie spelen, maar een stevige basis cre?eren door te oefenen met ademhalen, toonvorming en ritme. Best moeilijk om je op al die facetten tegelijk te concentreren. "Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, komt de rest vanzelf", houdt Ben de moed erin...

We blazen en zuigen wat op de gaten 123 om bovenstaande te oefenen, maar in de pauze blijkt dat de beginnersgroep, die in het zaaltje naast ons studeert, er al wel van onder de indruk is.  :geenidee:  Verder is het geweldig om van Ben te horen hoe de mh kan klinken. :applaus: Dat willen wij ook leren!

Maar eerst een maandje stug oefenen om in een "lui" ritme te leren spelen, d.w.z. net na de tel voor een "real bluesy feeling". Nu snap ik waarom mijn bluesnummers altijd zo hoempapa-achtig klinken! Verder ook dagelijks de bluesscale en de majorscale oefenen tot ik er niet meer bij na hoef te denken. Het is nl zo 8 oktober!

(Wordt vervolgd)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #24 Gepost op: 05 september, 2009, 15:56:26 »
Na 11 maanden zelfstudie (Peter Gelling, David Barrett, Adam Gussow) zojuist mijn eerste les gehad, Blues I bij Ben in Heerhugowaard. Nog even geen melodie spelen, maar een stevige basis cre?eren door te oefenen met ademhalen, toonvorming en ritme. Best moeilijk om je op al die facetten tegelijk te concentreren. "Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, komt de rest vanzelf", houdt Ben de moed erin...

We blazen en zuigen wat op de gaten 123 om bovenstaande te oefenen, maar in de pauze blijkt dat de beginnersgroep, die in het zaaltje naast ons studeert, er al wel van onder de indruk is.  :geenidee:  Verder is het geweldig om van Ben te horen hoe de mh kan klinken. :applaus: Dat willen wij ook leren!

Maar eerst een maandje stug oefenen om in een "lui" ritme te leren spelen, d.w.z. net na de tel voor een "real bluesy feeling". Nu snap ik waarom mijn bluesnummers altijd zo hoempapa-achtig klinken! Verder ook dagelijks de bluesscale en de majorscale oefenen tot ik er niet meer bij na hoef te denken. Het is nl zo 8 oktober!

(Wordt vervolgd)

Je bent goed bezig :thumps:

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #25 Gepost op: 05 september, 2009, 16:04:21 »
Arnoud....Ik neem aan dat je mij bedoelt ???? ;D >:D
Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #26 Gepost op: 05 september, 2009, 16:26:17 »
eh................nee ;)

Ik doelde op de manier waarop 'midnight special" (of hoe de beste man ook heet....)
het spelen, en het leren spelen van de bluesharp serieus neemt.
Eerst 11 maanden zelf studie van drie van de besten die op het internet te vinden zijn :thumps:
en vervolgens een degelijke cursus bij jou  :applaus:

Maar of jij goed bezig bent.....tja....daar kun je natuurlijk alleen zelf over oordelen ;D

Groetjes Arnoud

ps: Op dit moment ben ik twee Beta harpjes aan het schoonmaken, met het besef dat ik daar al bijna twee jaar op speel(!).

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober, 2009, 23:29:38 »
Lekker jammen op een nummer van William Clarke. Onze ogen begonnen te glinsteren, maar dat was van korte duur. Eerst de basistechnieken verbreden. ?Hoe breder de basis, des te hoger kan je de piramide bouwen?. Zo begon Ben de 2e les van de cursus en die uitspraak konden we moeilijk weerleggen.

Dus gingen we aan de slag met ritmes, toonladders, drawbends ?n blowbends, zelfs tongblocken kwam aan bod. We luisterden naar klankkleuren door te vari?ren met je mondholte en dat kwartje is bij mij gevallen. Ik heb me vandaag de hele dag verbaasd over het volle(re) geluid dat ik nu kan voortbrengen!

Ben praat gepassioneerd over alles wat met de MH te maken heeft en wij zijn ??n en al oor. Het is dat Viola af en toe om de hoek komt kijken, anders zaten we er nu nog. Er komt ook een portie theorie langs: de I, IV en V akkoorden en welke noten daar bij passen. De technische kant van het benden komt aan bod. Ben heeft een harpje waarbij het blow- en het drawreed 7 halve noten uit elkaar liggen. Hij speelt voor ons op ??n gaatje meer dan een halve oktaaf. Mijn oren flapperen, dat werpt een nieuw licht op het item dat hier een paar maanden geleden langs kwam: het harpje met ??n gat (helaas kan ik het topic nu niet terug vinden).

Maar nu snel aan de slag, want de volgende les is al over 2 weken? (wordt vervolgd) 

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober, 2009, 00:05:37 »
Hey louis

Denk dat onze oortjes nog heel lang zullen vlapperen ;D maar leuk je zo fanatiek bezig bent  en wordt denk ik tijd eens iets van je te horen hier ;)....

Just Kidding Louis...ga zo door :)

groet

ron

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober, 2009, 22:32:33 »
Tijdens de 3e les brengt Ben theorie en praktijk op een gestructureerde wijze bij elkaar. Hij heeft een 12 bar backingtrack ingespeeld met de volgende opbouw. Tijdens de eerste 12 maten speelt hij alleen de rootnotes van de (I, IV, V) akkoorden. Tijdens de tweede 12 maten speelt hij alle noten van het betreffende akkoord. Tijdens de derde 12 maten speelt hij per 2 maten chronologisch de bluestoonladder. Dan nog een 12bar met trillers en vervolgens nog 4 x 12 maten met solo?s die in moeilijkheidsgraad toenemen.

Dit moeten wij ook leren. We beginnen gelijk met oefenen. Blok voor blok net zo lang herhalen tot het lukt en we verder kunnen. Hiervoor gebruikt Ben het programma Transcribe. Het is een heel gebruikersvriendelijk programma om mp3tjes mee te analyseren. Traploos langzamer of sneller afspelen, blokjes (12bar) markeren en in een loop zetten, in een andere toonsoort afspelen, het gaat allemaal met ??n druk op de knop. Ik heb het gelijk thuis ook ge?nstalleerd. Wat een luxe.

Tijd om het hele nummer mee te spelen. Spannend. Tot de helft komen we aardig mee, maar dan haken we ??n voor ??n af. Ben soleert door met het grootste gemak van de wereld en raakt hoe langer hoe meer op dreef. Ademloos luisteren we. Het is alsof we een optreden bijwonen. Tot Viola haar hoofd om de hoek steekt. Er zijn inmiddels 2,5 uur verstreken en we moeten naar huis. Over 4 weken kunnen wij de 12bar blues dromen en alle solo?s meespelen! Ik verheug me er op.