Auteur Topic: Hohner brings back the music in my life  (gelezen 3173 keer)

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
Hohner brings back the music in my life
« Gepost op: 10 januari, 2009, 18:11:04 »
Een leven zonder muziek? Nee, echt niet aan mij besteed hoor! Vanaf het eerste leerjaar zat ik in het schoolkoor totdat de baard in de keel er aankwam en ik sindsdien zo vals als een kat ging zingen. Gelukkig had ik ondertussen wel een nieuwe muziekhobby ontdekt en begon ik plaatjes aan elkaar te draaien. Eerst op de kamer, dan voor vrienden en uiteindelijk in discotheken en op radiostations 8) en wat producen in de studio. Een mooie tijd totdat ik er vorig jaar echt genoeg van begon te hebben... laat het me er op houden dat ik het nachtleven heel hard mis maar dat ik blij ben om terug een normaal leven te hebben ::).

Een half jaar heb ik dan echt niets meer met muziek gedaan maar dat knaagt toch aan je. Ik hoef het jullie niet uit te leggen veronderstel ik? Dus, op zoek gegaan naar iets nieuws... iets betaalbaars (kheb nog maar pas een huisje gekocht), te leren zonder schoolse verplichtingen, geen nood aan notenleer en toch veelzijdig genoeg om allerhande stijlen en emoties er uit te krijgen. Lang leve Youtube ;)... binnen de kortste keren stond ik met mijn mond open te genieten van de mondharmonicaklanken :o.
Als gast het hele Bluesharpforum uitgespit en dan naar een lokale muziekwinkel om mijn eerste harpje te bestellen. Ik verkoos lokaal ondanks de prijs omdat ik dan tenminste weet waar naartoe als ik in de knoei kom. Op jullie aanraden gevraagd naar een Lee Oskar of een Hohner Special 20 classic maar omdat de levering maar bleef aanslepen ben ik gisteren uiteindelijk naar huis gegaan met een Hohner Pro Harp MS... Als ik jullie comments lees hierop, ook niet direct een slechte koop?

Waar staan we nu, 24 uur later?
Wel, verbazend veel verder dan ik had gedacht eigenlijk. Elke 2 minuten vrijetijd neem ik de harp even uit mijn broekzak (als er tenminste geen volk bijstaat  :-\) en concentreer ik me op een paar dingen:
  • blazen van ??n gaatje
  • correct zuigen van ??n gaatje
  • broeder jacob spelen om de afstand tussen de gaatjes gewoon te worden
  • Country Roads, Take Me Home spelen mbv de tab die ik hier op het forum gevonden heb, kwestie van te kunnen zien hoe ik vorder en om er het plezier in te houden

Wat ik graag wil bereiken? Tjah, in de eerste plaats natuurlijk me amuseren... zolang dat het geval is, is mijn voornaamste drijfveer aanwezig :). Voor de rest zou ik graag vriend en vijand verrassen op het jaarlijkse feest van de brandweer (eerste zaterdag van december). Niemand weet van deze aankoop, zelfs mijn familie niet... dus lijkt het me wel super als ik daar dan plots zou kunnen afkomen met zoiets. Maar ach, als ik er niet klaar voor ben en ik amuseer me toch, dan ben ik al supergelukkig als ik thuis wat voor mezelf kan spelen  ;D.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline newthom

• Sr. Member
  • Harpers United
Re: Hohner brings back the music in my life
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari, 2009, 19:01:42 »
Hoi Didier,

welkom bij "the happy-harpers"!
Al aan het spitten geweest in "ons" geweldige forum is ook leuk.
Mocht je ergens mee zitten (op harp-gebied dan ::)): gebruik de zoekfunctie of stel
gewoon een vraag in de juiste rubriek, antwoord gegarandeerd.

Staat niet in je bericht, maar vermeld ook eens, in welke streek je woonachtig bent . . .
want: bijwonen van meetups zijn niet alleen bijzonder gezellig maar ook nuttig voor de
eerste tips & trucks & evt. een docent in de buurt.

Harpgreetz from . . . Apeldoorn,
Henk.

HARMONY-CA

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari, 2009, 21:43:18 »
West Vlaanderen Henk  ;D .
(Toevallig een keer een nieuw lid dat het ingevult heeft in z'n profiel  ;D, de meeste nieuwe vullen niks in .)

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari, 2009, 14:15:50 »
Inderdaad, een ingevuld profieltje ;D. West-Vlaanderen, met (bijna) uitzicht op het strand om iets preciezer te zijn.

Wat ik me wel afvraag: heeft mijn aanpak wat kans op succes of zouden jullie het anders doen? Ik wil het wel leuk houden maar aan de andere kant wil ik natuurlijk ook wel vooruitgang zien h

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari, 2009, 14:18:21 »
Maar ach, als ik er niet klaar voor ben en ik amuseer me toch, dan ben ik al supergelukkig als ik thuis wat voor mezelf kan spelen  ;D.

Welkom op ons gezellige forum Didier, ik zie wel dat je helemaal de juiste instelling hebt en dan kom je er uiteindelijk wel. Ik speel nu zelf zo'n 2,5 jaar en heb er elke dag ontzettend veel plezier in, dat is het allerbelangrijkste. En langzamerhand wordt ik ook steeds een beetje beter. Meetups bezoeken om van anderen te leren en af een toe een lesje nemen kan geen kwaad. Veel suc6 met je nieuwe hobbie!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari, 2009, 14:47:33 »
Wat ik me wel afvraag: heeft mijn aanpak wat kans op succes of zouden jullie het anders doen? Ik wil het wel leuk houden maar aan de andere kant wil ik natuurlijk ook wel vooruitgang zien h?.
Om vooruitgang te krijgen kun je bijvoorbeeld om te beginnen "ons" Antwerpense Harmonica Meetup Group bezoeken?

http://harmonica.meetup.com/72

grtz
Flipper

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari, 2009, 16:45:23 »
-- na 48h --

TNX 4 the tips!
Wat me trouwens opvalt is dat het verbazend vlot gaat om ??n gaatje aan te blazen. Als ik de verhalen hier las leek dat een helse tocht te worden maar gisteren liep het al redelijk en vandaag slaag ik zelfs al redelijk vlot in om ??n en soms zelfs twee gaatjes op te schuiven terwijl ik toch nog steeds maar ??n gaatje tegelijk bedien. Nochtans, zoveel tijd kan ik er niet aan besteden aangezien ik gisternamiddag met familiebezoek zat en deze namiddag in de kazerne zit... ik wil het mijn collega's niet aandoen om de hele avond Broeder Jacob en Happy Birthday te moeten horen  ::). Trouwens, mijn bedoeling blijft om het geheim te houden tot ik ze kan verrassen.

De grootste tegenvaller is mijn ademhaling. Het ene moment zit ik te blazen en raak ik in de problemen omdat ik nog een noot moet blazen en geen lucht meer heb terwijl ik het andere moment zit te zuigen totdat ik merk dat ik nog twee noten moet zuigen en geen plaats meer heb voor die lucht in mijn longen.
Hier is dus nog werk aan. Maar ach, het is nog maar de tweede dag h

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari, 2009, 23:06:00 »
Hoi DidierS,

Mijn ervaring is dat mijn longinhoud flink is toegenomen door het bluesharpspelen. Als ik eerst op apegapen lag na vader jacob, zet ik nu meteen in voor nog twee andere liedjes. :thumps:
Over een jaar lach je om dit bericht!

Succes met spelen!

Arjen
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari, 2009, 20:57:13 »
Een dagelijks verslagje zou wat teveel van het goeie worden zeker? Maar we zitten vanavond op exact een week dus lijkt het me wel leuk om eventjes te zeggen hoe het er voor staat. Niet alleen voor de mensen die achterkomen maar ook als bedanking voor de hulp tot nu toe (jullie wisten het wel niet want ik las als gast mee  ;D) en zelfs voor mezelf om binnen een paar maanden nog eens terug te kijken hoe ik (hopelijk) evolueerde.

De hele week ben ik regelmatig bezig geweest met mijn harpje, meestal 's middags net voor het eten, 's avonds als ik pas van mijn werk kwam, nog een keer rond een uur of 8 en dan nog snel even voor het slapengaan. Natuurlijk trekt het nog helemaal op niets maar ik merk toch al een enorme verbetering. Ik krijg mijn ademhaling bijvoorbeeld al een stuk beter geregeld... Nee smeagol, ik heb nog geen grotere longinhoud, ik weet voorlopig alleen nog maar wat beter in te schatten hoeveel ik moet inademen voor ik begin te spelen... tis toch ook al een begin h??  :D
Ik voel me zelf ook al een stuk zelfzekerder. Heel vreemd maar vooral de "6" vind ik met mijn ogen toe direct terug alsof die speciaal gemarkeerd is of zo  :geenidee:. Bij de andere gaatjes moet ik me wel nog concentreren op de tussenafstand en de liphouding en zo maar al bij al valt het eigenlijk een stuk beter mee dan verwacht.
Voorlopig moet ik me er natuurlijk wel nog bij neerleggen dat ritme houden en muzikaal gevoel er in steken nog helemaal niet aan de orde is... het gaat em nu alleen nog maar om techniek opdoen... jammer maar helaas.

Ik waag me er aan! Ik ben me er bewust van dat ik voor hetzelfde geld de wereld rondga als de meest hopeloze mondharmonica-speler op het internet maar toch waag ik me er aan om telkens een klein filmpje online te zetten. Dus, als jullie de volgende aflevering van America's Funniest Home Video's in avant-premi?re willen zien, druk dan op "play".  :Lachen:
Ik maak het filmpje eigenlijk vooral voor mezelf: zo zie je jezelf nog het best evolueren. En bovendien zijn er misschien technieken die ik grandioos fout doe en al direct kunnen bijgestuurd worden voor ik er een gewoonte van maak. Dat lachen neem ik er dan met plezier bij...

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari, 2009, 22:22:30 »
Hey Didier, als je serieus aan het oefenen bent dan is het natuurlijk nooit hopeloos!! Bewaar al je opnamen voor later, je kunt dan heel goed horen hoe je vooruit gaat en dat motiveert lekker als je eens in een dipje raakt. Voor iemand die net een week bezig is was deze Country Roads helemaal niet slecht.

Opbouwende kritiek: de noten zijn net niet helemaal zuiver op 1 gaatje. De sound is erg iel en schel, je kunt proberen om wat voller in de harp te happen, als je mondholte groter wordt en je ademt vanuit je buik, dan wordt je toon ook mooier. Gewoon proberen, stop die harp in je mond en doe vanalles met je mond en embrochure en luister wanneer het het beste klinkt.

Veel suc6!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari, 2009, 22:35:20 »
Hoi Didier,

Leuk ?n dapper van je om je eerste performance te publiceren op het forum. Vond het een goede bijdrage voor mijn eigen motivatie.  :thumps:
Als je een beeldinstructie wilt hebben van het "diepere harphappen" waar Marijn je op tipt: kijk dan eens op YouTube onder JPALLEN7. Zijn beginnersinstructie-filmpjes geven een duidelijk beeld van wat hij "deep relaxed embouchure" noemt. Ik vond/vind dat hij dit daar erg duidelijk laat zien.

Suck6 (H? Marijn?  ;)) en groetjes,
Bob'ke

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari, 2009, 22:53:19 »
Marijn, Bob'ke,

Bedankt, leuk om te horen dat het nog zo slecht niet is... ik heb geen referentie dus kan ik moeilijk vergelijken of het een beetje normaal is hoe alles loopt. Nou ja, op zich zou het ook niet zoveel uitmaken zolang ik het graag doe hoor.

Nee, helemaal op het gaatje zit het inderdaad nog niet... hopelijk komt daar snel verandering in want dat vind ik persoonlijk het meest frustrerende momenteel  ::).
Die niet zo mooie toon had ik nog niet op gelet maar met de tips van Bob'ke er bij, weet ik weer waarop te concentreren komende week. Die JPALLEN7 bevat inderdaad een schat aan tips zeg.
Hopelijk slaag ik er daarmee ook in om de klank van het vloeien van de lucht tegen te gaan (euhm... klinkt dat wat logisch hoe ik het uitleg?). De eerste dagen hoorde ik die klank erg hard maar de laatste dagen gaat het wat beter. Toch vind ik dat het nu nog iets te fel naar voren komt.

Offline DidierS

• Newbie!
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari, 2009, 23:20:36 »
Die cursus van JPALLEN7 gaat pas naar single note bij level3 (gevorderden dus)... blijkbaar maakte ik het mezelf dus te moeilijk door me daarop te concentreren?  ???

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari, 2009, 23:43:01 »
Nee hoor Didier, is gewoon "gevorderd beginner" ;). Gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Als je er plezier in hebt dan zit je nog steeds op de goeie weg.  :)
Eerste single notes goed leren spelen en daarna later "benden" leren. Het eerste is de basis voor het tweede. :thumps:
De single note (enkele toon) wil je uiteindelijk "blind" en ALTIJD precies kunnen raken. Voordat je zover bent heb je al heeeeeel wat tijd geoefend. Verwacht het niet al binnen een week/maand al te beheersen. (of je bent zo'n natuurtalent dat je misschien wel Tielemans heet.....  ;)).
De basis is best wel makkelijk in het begin, maar om het ?cht te beheersen zul je moeten oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
Jon Gindick, (ook een goede en duidelijke leraar op YouTube ["jamcamp06"], vind ik tenminste), zegt  in zijn boek/cd "Rock 'n' Blues Harmonica" over het leren van bluesharp-spelen:
"Five minutes to learn, five years to master.

Groeten en "volhouden" dus ;D,
Bob'ke

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari, 2009, 00:28:43 »
Op deze link was ik zelf net ??n jaar bezig en in een berichtje midden op deze pagina geef ik dat aan, inmiddels weer bijna 3 jaar verder, dus denk dat ik de 5 jaar ook wel nodig heb ::) als het niet langer is!

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,642.45.html

Arjen moet zeker ook af en toe lachen om wat ik toen schreef, wist eigenlijk nog niet goed wat me allemaal te wachten stond

Maar de volhouder wind, dus volhouden Didier ;) dat is eigenlijk het belangrijkste en de rest komt met wat begeleiding vanzelf!!!