Auteur Topic: routine  (gelezen 907 keer)

Offline wetzer

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
routine
« Gepost op: 21 februari, 2005, 16:10:27 »

beste harpisten

Ik ben +/- 10 jaar geleden begonnen met de bluesharp,
alleen heb ik er de afgelopen 3 jaar niet naar omgekeken.
Totdat ik vorige week Jon Poppen (blues traveller) op t.v. zag en het mondharmonicavirus sloeg weer toe.
De afgelopen paar dagen probeer ik mee te spelen met cd's en een beetje oktaven te oefen, en probeer weer in een band terecht te komen.

Nou ben ik benieuwd hoe andere bluesharpspelers
''studeren''.
Of zijn er soms spelers die een dagelijkse routine hebben?

groeten WETZER

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:routine
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari, 2005, 10:20:10 »
KNIP
Nou ben ik benieuwd hoe andere bluesharpspelers
''studeren''. Of zijn er soms spelers die een dagelijkse routine hebben?
KNIP
De leukste routine is overal in het huis, in de auto, in al je jassen, in je koffertje, etc. mondharmonica's te hebben. En overal oefenen! Ik oefen vooral basic dingen zoals chord rhythms, buigen, tongueblock. Veel 1e positie deuntjes uit 1920/30 naspelen.
Groet,
jervis

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
Re:routine
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari, 2005, 23:33:49 »
Haha, tvalt e nog mee dat je niet al je harmonica's kwjitraakt Jervis ;). Carlo had je trouwens nog op tv gezien  ;D. Je wordt nog beroemd, uit kijken hoor  ;).

Ik heb zelf van mijn leraar (Carlo dus) een hele set lickjes meegekregen (in de loop van een aantal maanden). Zeker toen ik net bij hem op les kwam oefende ik vooral die lickjes veel. Dat begon dan met Mannish boy en ging verder naar door hem bedachte licks, tot Jimmie Vaughn en Jimmy Smith licks enzovoorts. Ik heb nu al wel een tijdje die licks onder de knie, dus nu is het vooral veel meespelen met muziek. Eens in de maand ofzo speel ik al die lickjes dan nog eens door om de lippen soepel te houden. Maar het is verder dus gewoon heel veel spelen, als ik de tijd heb ga ik soms een paar uur achter elkaar door. En op die maner een beetje routine opbouwen dan dus...

Ik hoop dat dit je vraag enigszins beantwoord.

Machiel

Offline Mischa

• Jr. Member
  • **
  • Blues.
Re: routine
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari, 2006, 22:58:49 »
hoi machiel, zou je misschien een paar van die lickjes kunnen posten hier?

Ik heb nu zelf ook mannish boy onder de knie maar ik zoek er meer :)
Volg je hart wanneer je speelt.

Maar hou je aan de I-IV-V

Offline Machiel.

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari, 2006, 00:05:39 »
Ik ben bang dat je voor die lickjes naar mijn leraar toe moet gaan ;). Ik denk niet dat hij er blij mee zou zijn als ik aan zomaar iedereen zijn speelstijl mee zou geven zonder dat ze er wat voor hoeven te doen.

Kijk in leraren aangeboden onder het kopje "Je wilt bluesharp leren spelen? (Schiedam)" voor het nummer van Carlo. Hij geeft sinds 2 maanden weer les (heeft een zware longoperatie gehad). Door allen drukte kan ik morgen pas voor het eerst weer naar hem toe, maar ik hoorde telefonisch van hem dat het weer heel goed ging!

Dus ik zou zeggen bel hem op en maak een afspraak. Hij is een ongelofelijk goede harmonica speler en ook een goede leraar, dus van hem leer je veel meer dan wat ik hier ook op het forum zou kunnen posten.

Veel succes!!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari, 2006, 13:43:28 »
Ik ben bang dat je voor die lickjes naar mijn leraar toe moet gaan. Ik denk niet dat hij er blij mee zou zijn als ik aan zomaar iedereen zijn speelstijl mee zou geven zonder dat ze er wat voor hoeven te doen.
KNIP
Hoera en dank je Machiel!
Carlo wordt waarschijnlijk, net zoals alle andere docenten (waaronder ik en de rest van het Harmonica Instituut), een beetje droevig van de mensen die denken: als ik maar de juiste gaatjes weet te vinden, dan komt het goed. Wat veel belangrijker is dan de juiste gaatjes, is je speelstijl. En die kan je toch ?cht het best van een docent leren i.p.v. allerlei tips op het internet. Sommige dingen laten zich nou eenmaal niet in tabs vertalen, of je dat nou leuk vindt of niet....

Offline Machiel.

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari, 2006, 23:16:01 »
Dank voor je steun Jervis ;).

Kom trouwens net van Carlo vandaan, die was het er ook roerend mee eens dat je voor zijn speelstijl toch echt naar hem toe moest komen.

En het gaat echt weer stukken beter, hij speelt me inmiddels weer met gemak 10 slagen in de rondte :P.