Auteur Topic: hele en anderhalve bend  (gelezen 2131 keer)

Offline Maarten

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
hele en anderhalve bend
« Gepost op: 05 maart, 2005, 18:28:50 »
Gegroet harpisten,

Na enige maanden druk oefenen ben ik er eindelijk in geslaagd om consistent te benden op gaten 1 tem 4. Het grootste probleem vormen nu gaatjes 2 en 3. Op de 2 kan je naast een halve bend ook een hele bend en op 3 een hele en een anderhalve bend maken, maar hoe gaat dat in zijn werk. Ik gebruik de metode die Arnoud hier heeft uitgelegd (fluiten en dan toon naar beneden brengen). Ik heb niet zo'n muziekaal gehoor, dus ik kan het verschil tussen pakweg een A en Ab niet zomaar horen. Hoe gaat dit dus technisch in zijn werk of hoe moet ik me dat voorstellen? Mijn vraag lijkt mss een beetje vaag, maar hopelijk herkent iemand het probleem.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:hele en anderhalve bend
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart, 2005, 19:27:05 »
KNIP
Op de 2 kan je naast een halve bend ook een hele bend en op 3 een hele en een anderhalve bend maken, maar hoe gaat dat in zijn werk.
KNIP
Ik heb niet zo'n muziekaal gehoor, dus ik kan het verschil tussen pakweg een A en Ab niet zomaar horen. Hoe gaat dit dus technisch in zijn werk of hoe moet ik me dat voorstellen?
Er zijn 2 manieren:
1)
zoek een piano of gitaar op (plus iemand die het instrument bespeelt) en speel daar de toon op die je zoekt op je harp.
2)
speel een melodie die vereist dat je bijvoorbeeld de 3' en de 3" precies moet raken. E?n melodie die mij nu te binnenschiet: het thema uit de film Bonnie&Clyde (jeezzzz... dan moet je die film natuurlijk wel kennen)
3  4  3  1
1  2+  2  3" 2   3' 3" etc.

Hope this helps,
groet,
Jervis

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart, 2005, 12:07:57 »
Hee Maarten,

Voor de hele bend op gaatje 2 heb ik nog een mooie voor je. Hoochie Coochie Man van Muddy Waters: 1 2" 1 2" 2. Kneem aan dat je die wel kent/hebt/aan kan komen. Is echt zo'n super basis-blues lickje. Moet je eigenlijk wel kunnen spelen in de blues. Luister naar de harmonica speler. Kheb hem zelf hier thuis van Jerry Portnoy, maar kgeloof dat Little Walter enzo hem ook niet anders spelen. En aan de hand van die toon kun je dan zelf gaan buigen en zoeken en oefenen.

Tzijn idd zware tonen om te buigen. Kheb zelf over dat Mannish boy lickje 2 of 3 weken gedaan ofzo toen ik hem voor het eerst kreeg voorgeschoteld :-\. Dus alst niet meteen lukt, blijf dan gewoon oefenen! Oefenen, oefenen, oefenen en dan komt het best goed!

Succes ermee!

Machiel

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart, 2005, 17:03:04 »
Voor de hele bend op gaatje 2 heb ik nog een mooie voor je. Hoochie Coochie Man van Muddy Waters: 1 2" 1 2" 2. Kneem aan dat je die wel kent/hebt/aan kan komen. Is echt zo'n super basis-blues lickje.
Prima tip van Machiel. Probeer hetzelfde loopje eens met dezelfde timing als volgt: 2  3'  2  3'  4+ en je hebt eenzelfde buig-oefening maar dan op gaatje 3.
Succes,
Jervis

Offline Maarten

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart, 2005, 18:13:20 »
Ok?, bedankt voor de tips.

Ohja, Jervis, een vriend van mij speelt orgel, zou dat ook goed gaan om die toonhoogtes te horen  ;D.

Offline Maarten

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart, 2005, 16:58:25 »
Omdat het mij dus nog steeds niet lukt om gaatjes 2 en 3 verder te benden dan een halve toon, ben ik eens op zoek gegaan naar andere technieken dan het buigen door mondeholte te vergroten en de tong van positie te veranderen. Toevallig ben ik daarbij uitgekomen op een boek over de technieken van Sonny Terry. Daarin beweert men dat men een bend ook kan maken door het gaatje gedeeltelijk af te dekken met tong of lippen. Daarbij wordt vermeld dat deze techniek blijkbaar een betere controle zou geven over de bends bij gaten 2 en 3. Er wordt echter niet bij gezegd hoe deze techniek juist in zijn werk gaat. Dus is mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze techniek?

(Referentie: Kent Cooper & Fred Palmer: Sonny Terry's country blues harmonica, New York, Oak, 1975, pp. 47 - 49)

Sonnyfan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart, 2005, 14:02:02 »
Speel (kinder)liedjes die de noten bevatten die jij wil leren benden. Doordat je de melodie goed kent hoor je onmiddelijk of het zuiver of vals is. Het is wat saai dat weet ik maar het is wel heel duidelijk. Je leert er zuiver door spelen. Een andere oplossing is voor jou bekende melodietjes te transformeren naar noten die je op 2 en 3 zitten incl bends te spelen.