Auteur Topic: Mijn Mondharmonica Recensies...  (gelezen 2431 keer)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Mijn Mondharmonica Recensies...
« Gepost op: 06 februari, 2009, 00:01:21 »
Een opsomming van de harmonica's die ik in (bijna) 3 jaar gekocht heb en wat ik er van vind...

1) Hohner Traveller (International): hier ben ik mee begonnen, heb er bijna een half jaar op gespeeld en heb er veel op geleerd. Kwaliteit/prijs verhouding is erg goed, want 7,95 is natuurlijk niet veel geld, maar er zijn zeker veel betere harpjes, dat weet ik nu.

2) Lee Oskar Major: mijn 2e harpje, op internet gelezen dat dit echt een geweldige harp is. Ik werd er niet echt vrolijk van! Je hebt veel kracht en lucht nodig om deze onverslijtbare harp te kunnen bespelen. Als notoire roker was dit duidelijk niet de juiste diatoon voor mij. Ook vind ik dat de diep ingeslagen cijfers als een kaasrasp over je lippen schuiven.

3) Suzuki Bluesmaster: na een aantal lessen bij Geert Dijstelbloem adviseerde hij mij de Bluesmaster. Het is sindsdien mijn favoriete harp gebleven. Speelt licht en heeft toch een volle sound. Bends zijn heel goed te doen en de afrondingen van de harp maken dat hij heel lekker in de mond ligt. De ingeslagen cijfers zijn erg ondiep, je merkt er niks van tijdens het spelen. Super instrument!

4) Hohner Special 20: mijn 2e keus. Speelt lekker licht, maakt benden redelijk eenvoudig en heeft geen diep ingeslagen cijfers. Helaas ook geen afgeronde hoeken, dus dat is even wennen als je een Bluesmaster gewend bent, maar verder een absolte aanrader!

5) Suzuki Firebreath: geweldig instument. Easy bending, heerlijke sound. Verder ook een zeer aantrekkelijke uitstraling door het donkere hout en de ge-emailleerde dekplaten. Speelt ongeveer net zoals een Bluesmaster, maar is helaas wel veel duurder!

6) Seydel Big Six: een geweldige uitvinding! Stalen tongen en maar 6 gaten (meer heb je er toch niet nodig??) Spelen licht en heel zuiver. Ik heb ze allebei, de Blues en de Folk uitvoering (alleen verkrijgbaar in C). Ik vind ze super, maar omdat ik veel country en pop speel mis ik toch al gauw de hogere 4 gaten....

7) Hohner Puck: een volwaardige 10-hole voor een kinderprijsje. Na even oefenen kon ik zelfs single notes spelen op de kleine gaatjes. Voor de mini prijs van dit instrument krijg je veel plezier terug! Mag niet in je verzameling ontbreken, gewoon voor de fun!

8) Hohner Marineband 365 SBS: HET instrument waar Sonny Boy zijn lage dingetjes op doet. Die moest ik zeker ook eentje hebben. Je kunt er leuke dingen mee doen door de 3 extra lage gaatjes, maar echt praktisch is hij niet. Ik ben altijd de weg kwijt op dit instrument met 14 gaatjes, en hij "smaakt" ook slecht.

9) Hohner Slide Harp: een chromatische bluesharp! Ik heb me laten verleiden, maar ik speel er weinig op. De chromatische knop verhoogt de noten, maar je wilt toch eigenlijk verlagen... niet helemaal wat ik me er van had voorgesteld.

10) Hering Vintage 1923: wat ziet deze harp er geweldig uit!!! En daarom kocht ik er ook eentje. Wist ik veel dat hij een verschrikkelijke smaak geeft in je mond en dat hij erg veel lucht verlies heeft. Ziet er fantastisch uit, speelt voor geen meter. Jammer... want het oog wil ook wat!

11) Hohner Piccolo: lekker klein ding, 10-holes en dus een volwaardige bluesharp. Ik kocht deze via eBay in de key High-G. Een echt hondenfluitje dus, maar een klassieker, want de piccolo is tegenwoordig alleen in C verkrijgbaar. Leuk verzamelobject, geen aanrader voor de blues.

12) Chr. Weiss Wie Nett!! Oops... een tremelo in mijn verzameling. Ik speel er ook nooit op hoor, ik kocht hem in het Hohner Museum in Trossingen, het is een antieke harmonica die mijn vitrine siert. Ik heb ook een goedkope (8 euro?) Suzuki Winner, maar het tremelo geluid kan me niet echt bekoren..

13) Suzuki Pipe Humming: veel belovend instrument, ziet er geweldig uit, maar speelt wat lastig door de ronde vormen. Heeft dezelfde reedplates als de Pro Master, dus zeker een professioneel instrument. Helaas doe ik er erg weinig mee en is het dus alleen een geweldig uitziende harp in mijn vitrine.

14) Seydel Blues Session: wordt vaak vergeleken met de Suzuki Bluesmaster en Hohner Special 20. Ik heb er er 2 (een Low C een Paddy in A) en ik zal er nooit meer eentje bijkopen! Erg veel luchtverlies, zelfs nadat ik ze zo goed als ik kan heb ge-gapt. Geen prettig harpje. En voor de prijs kan je 3 Hohner Travellers kopen...

15) Seydel Concerto Octave: nadat ik op de meeeting in Oss een band (naam vergeten) geweldig had horen spelen met dit instrument wilde ik er ook eentje hebben. Dat viel tegen. Dat ligt waarschijnlijk aan mijn weinige ervaring, want ik was snel "de weg kwijt" op dit instrument, omdat de gaten erg groot zijn en ver uit elkaar liggen. Hij is veel groter dan een normale diatoon, dus laat je niet misleiden door plaatjes op internet. Door de dubbele reeds speelt hij ook erg zwaar. Ik vond hem geweldig klinken in die Cajun band, maar kan er zelf erg weinig mee.

16) Beta Harp: dit is een door Ben Bouman "customized" Seydel 1847. Ik heb er maar eentje, want ze zijn takke duur. Maar die ene die ik heb in A speelt wel helemaal fantastisch!! Als ik het geld had, zou ik een hele set kopen, maar aangezien ik voor 1 Beta Harp meer dan 4 Bluesmasters kan kopen zal dat er wel nooit van komen. Nadeel vind ik de scherpe rand van de reedplates en de "vintage" hoeken. Ik heb gelezen dat er nu ook afgeronde dekplaten zijn voor de 1847, dat zou een hele vooruitgang zijn!

Moraal van dit verhaal, ofwel wat is nou de (mijn) fijnste harp... simpel op een rijtje gezet: ik speel in bijna alle toonsoorten op een Suzuki Bluesmaster. In C gebruik ik het liefst mijn Special 20 en in A mijn (enige) Beta Harp.

Keep in mind: iedere harpspeler is anders, smaken verschillen! Bovenstaande is slechts een opsomming van mijn persoonlijke ervaringen in een notedop...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:Mijn Mondharmonica Recensies...
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari, 2009, 00:22:19 »

15) Seydel Concerto Octave: nadat ik op de meeeting in Oss een band (naam vergeten) geweldig had horen spelen met dit instrument wilde ik er ook eentje hebben. Dat viel tegen. Dat ligt waarschijnlijk aan mijn weinige ervaring, want ik was snel "de weg kwijt" op dit instrument, omdat de gaten erg groot zijn en ver uit elkaar liggen. Hij is veel groter dan een normale diatoon, dus laat je niet misleiden door plaatjes op internet. Door de dubbele reeds speelt hij ook erg zwaar. Ik vond hem geweldig klinken in die Cajun band, maar kan er zelf erg weinig mee.

Hey Marijn , die Cajun band .... : http://www.homesick.nl/

Groeten
Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari, 2009, 10:45:55 »
Ha Marijn, bedankt voor deze uiteenzetting!!!
Ik ben als newbie (4 maanden aan het blazen nu) op zoek naar dit soort informatie.

Ik ben begonnen met een Hohner 150th Anniversary (alleen in C verkrijgbaar) op advies van (de wereld is klein) Hans de Vries aka Homesick. Een allround harp, speelt makkelijk, iets blikkerig, schel geluid (niet als negatieve kwalifikatie bedoeld).  :)

Vervolgens een Seydel Bluessession in A gekocht. Ik ben zeer te spreken over het  ronde, warme geluid. Nadeel is inderdaad dat er meer lucht voor nodig is (ik heb op deze harp nog steeds moeite met de 2draw). Ook is hij behoorlijk dik, dus mond ver open zoals deze smiley:   :laugh:

Mijn derde harp is de Suzuki Bluesmaster in D. Nu een week op aan het toeteren en ik kan er niets negatiefs over zeggen. Mooi geluid, zeer makkelijk te bespelen (incl. benden), ik hou van de afgeronde hoeken. Ik moet zeggen dat ik deze harp nu het meeste gebruik.  :applaus:

Het vervolg? Ik wil toch ook de Lee Oskar proberen, dus de volgende aankoop zal waarschijnlijk de LO in Bb zijn. Verder ben ik ook in de verleiding om een Hering vintage en een Seydel Big Six te kopen, maar dan alleen vanwege het uiterlijk. Dus die blijven voorlopig nog even op het verlanglijstje staan...

Btw: zaterdag 14 februari speelt Homesick in Delft ('s middags) en op 7 maart in Leerdam (met Les Chats Cadiens). Ik ga in Delft kijken.

Groet, Louis.

Offline newthom

• Sr. Member
  • Harpers United
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari, 2009, 10:50:54 »
Marijn,

ook al een harp-vitrine??  ;D
Ga zo door: nog effe en we hebben een harp-museum in Schijndel  :thumps:

Harpgreetz from . . . Apeldoorn,
Henk.
HARMONY-CA

Offline Mr.Man

• Full Member
  • a.k.a. `Smokestack? Bones McKinley
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari, 2009, 10:52:14 »
Hoi Louis,

die Seydel BIG SIX hoef je niet alleen vanwege het uiterlijk te kopen hoor. Er komt me een mooi geluid uit dat kleine ding!! Een van mijn favoriete harpjes in C (let wel even op de stemming die je koopt want je hebt hem in blues en country).

En mijn favoriete harp is de Lee Oskar Bb op het moment dus die kan ik je ook alleen maar aanraden  :)...je hebt een goede smaak  :P...

:Jam: Rick  :Jam:
Lee Oskar Major Diatonic (C, G, Bb, A); Suzuki easy rider (C); Hohner Pro Harp MS (C); Seydel Big Six (C); Hohner CX12 Jazz (C); Hohner Chromonica 280 (C); Seydel Superlow (LLF); Seydel 1847 Silver (Bb); Suzuki Bluesmaster (D); Hohner Golden Melody (F); to be continued

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari, 2009, 11:01:09 »
...je hebt een goede smaak...

Ere wie ere toekomt: alle kennis en smaak op dit forum opgedaan  :thumps:

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari, 2009, 11:24:36 »
Leuke recensie, Marijn! :)

In welke key heb je die Firebreath?
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari, 2009, 11:40:23 »
Leuke recensie, Marijn! :)

In welke key heb je die Firebreath?

In C, kheb um toevallig net in mijn mond... lekker ding hoor!

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari, 2009, 12:10:36 »
Eetze... :Lachen:
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari, 2009, 13:26:21 »
Marijn: "8) Hohner Marineband 365 SBS: HET instrument waar Sonny Boy zijn lage dingetjes op doet. Die moest ik zeker ook eentje hebben. Je kunt er leuke dingen mee doen door de 3 extra lage gaatjes, maar echt praktisch is hij niet. Ik ben altijd de weg kwijt op dit instrument met 14 gaatjes, en hij "smaakt" ook slecht."

de sbs staat voor Steve Baker Special, wellicht bedoel je de andere Marineband 365...

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari, 2009, 13:35:23 »
de sbs staat voor Steve Baker Special, wellicht bedoel je de andere Marineband 365...

Nee, ik heb de 365 SBS (harponline customized). Sonny gebruikte de 365 want de SBS was er toen nog niet maar op afstand ziet niemand het verschil :-))

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari, 2009, 13:44:21 »
Sonny gebruikte de 365

En op beeldmateriaal van SBW II de Europese uitvoering, de Echo Vamper ;)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari, 2009, 13:49:22 »
En op beeldmateriaal van SBW II de Europese uitvoering, de Echo Vamper ;)

Een Echo Vamper is volgens mij een Marine band met 10 gaatjes, of heette de 12 en 14 gaats ook Echo vamper?? Zou zomaar kunnen :--))

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari, 2009, 13:52:09 »
Een Echo Vamper is volgens mij een Marine band met 10 gaatjes, of heette de 12 en 14 gaats ook Echo vamper??

Om het verwarrend te maken heet de 10 gats de... Echo Super Vamper, en de 12 gats gewoon... Echo Vamper ;D

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari, 2009, 14:42:56 »
Om het verwarrend te maken heet de 10 gats de... Echo Super Vamper, en de 12 gats gewoon... Echo Vamper ;D

En de 14 gats die ik heb?? Of bestond die toen nog niet?

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.