Auteur Topic: Quarter To Twelve van LB. Hoe en wat.  (gelezen 1661 keer)

mark

• Gast
Quarter To Twelve van LB. Hoe en wat.
« Gepost op: 09 februari, 2004, 14:21:42 »
heb ik nog een vraag: speelt lester butler op "king king" ook somige nummers op een chromaat, want ik kom weleens tonen tegen die er gewoon niet opzitten, Nu zei iemand een keer "he modified the harp", maar nu vraag ik me af gebruikt ie niet gewoon en chromatische
vriendelijke groeten, mark

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: Lester Butler en chromaat?
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari, 2004, 22:19:53 »
Welk nummer van King King bedoel je? Ik heb die CD weer eens beluisterd, maar volgens mij doet LB alles op de diatonische harp. Het enige nummer dat chromatisch "klinkt" is Quarter To Twelve, maar ook die is op de diatonische harp gespeeld. "Lastige" noten zouden kunnen zijn het loopje met de 4th hole Draw (die steeds gebogen wordt gespeeld) en een paar keer octaven (2nd en 5th hole Blow, 1st en 4th hole Draw). Maar het zit allemaal op de 10 gaten van de bluesharp. Is het niet geweldig?

mark

• Gast
Re:chromaat
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari, 2004, 17:21:30 »
aha, juist dat nummer bedoelde ik, in mijn  oren, klink het het beste als ik een deel speel op een a harp, en een deel op een c, maar dat lijkt me vrij onligisch. dus nu vraag ik me af welke moet ik hebben?
Bovendien denk ik dat ik niet alle "trucs" begrijp, want ik ben een beginner die alleen de eerste paar gaatjes kan "drawbenden" en de hogere "blowbenden".
Daarom rest mij de vraag heb je nog tips?, moet ik ook leren te blowbenden in de lage tonen?
en wat bedoel je precies met "octaven" toch niet dat je de middelste gaatjes met je tond blokkerd hoop ik he? :-\
vele vriendelijke groeten,
mark

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
Quarter To Twelve
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari, 2004, 01:11:45 »
Nou Mark,

ik heb het zojuist nog eens meegespeeld, maar Quarter To Twelve wordt door LB volledig gespeeld op een diatonische harp in A. Ik weet ook niet op welk deel jij je C-harp wilt gebruiken, maar ik denk dat jij moeite hebt met de 4th hole Draw die LB op dit nummer heel vaak gebogen gespeeld (en dat probeert op te lossen door een 3rd hole Draw op je C-harp). Just a lucky guess, of course....

En ja: om octaven te spelen moet je die tong inderdaad in het midden zien te prikken. Nobody said that playing the harp would be easy... ;)

Voor de rest: LB heb ik nog nooit horen spelen met overblows of overdraws, dus breek daar je tong (nog) maar niet over.

Keep on harpin'
Jervis

mark

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari, 2004, 16:29:02 »
 :-[ :-[ :-[ o.m.g.
my time to cry
 ;D ;D ;D

mark

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari, 2004, 17:40:22 »
hmm   ik denk dat daar(octaaf) de tonen zitten die ik niet kan vinden bij de meeste nummers die ik "probeer" uit te zoeken.
Kun je hier misschien wat meer over uitleggen, bv hoeveel gaatjes moet ik met mijn  tong blokkeren, kan dat ik beide richtingen zuig, blaas, en heb je misschien een concreet voorbeeld van een gespeelde octaaf.

Bij quarter to 12  heb ik vooral moeite met de lange lage toon op 1.10 minuut, die toon is op mijn c-harp de laagste draw, en klink dan als een tiet, maar op de a-harp zou ie 2e gaatje draw+bend (kunnen)zijn wat zeer lastig is.
maar dit zal wel mijn  onkunde zijn, en oefening hierop helpt misschien wel.

bij voorbaat dank  en complimenten met jullie vette site.
vriendelijk groeten Mark ??? ???

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari, 2004, 18:44:24 »
Hoi Mark e.a.

om deze ietwat lange thread voor eens en altijd te einidigen (het oorspronkelijke onderwerp "chromaat" is inmiddels verworden tot een analyse van Quarter To Twelve....):

Lester Butler speelt dit nummer helemaal op een diatonische harp in A. Niet op een chromaat, en niet op een harp in C. Ik kan er niks anders van maken. De langgerekte toon op 1:10 is een "gewone" 2nd hole Draw note, een hele noot omlaag gebogen (van de E omlaag naar een D). Voor relatieve beginners wel lastig, kan ik indenken, maar het is wel ??n van de meest essentiele technieken (luister op dezelfde CD King King naar bijvoorbeeld Wish You Would en ook daar speelt LB met de 2nd hole Draw (met/zonder bend)). Oefenen dus!

Over "tongsplits", octaven etc stel ik voor dat we daar een andere thread voor opzetten.

Groet,
Jervis