Auteur Topic: Op verzoek van Shuffle: plek van een harmonica in een band  (gelezen 1749 keer)

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
Op verzoek van Shuffle: plek van een harmonica in een band
« Gepost op: 20 februari, 2009, 11:31:01 »
Spin-off van een ander onderwerp (Band oprichten): waar moet een harmonica in een band staan? Niet links of rechts van de gitarist, maar wanneer moet 'ie wat doen?

(ja daar gaan we weer:) Hangt ervan af.... dat klopt natuurlijk, de ene band is de andere niet qua bezetting en sound. Speelt de band meer ritmische lijnen dan melodieen? is er een slaggitaar? of is het ook gewoon een wedstrijdje "wie-heeft-de-langste" en pakt gewoon de ruimte? Vindt je het fijn om alleen even een solo-tje te blazen en dan weer terug of ben je continue aanwezig?

Geef jouw ervaring of idee erover. Het zou leuk zijn als je het met een voorbeeld (youtube-filmpje, songtitel) kan onderstrepen.
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Re:Op verzoek van Shuffle: plek van een harmonica in een band
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari, 2009, 12:07:27 »
Op deze opname van de MarbleTones tijdens het Giethoorn bluesfestival kun je zien en horen hoe wij daarmee omgingen.
Naar elkaar luisteren, kijken, respecteren wat een ander speelt en ruimte laten....
Natuurlijk is het erg handig als je nummers goed kent qua structuur en opbouw ...dus......repeteren......!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=8ATfEotSjM8#noexternalembed

Tijdens een jamsession is het een heel ander verhaal....het loopt te vaak uit op een gevecht wie de langste en beste solo kan spelen.
Ter overweging: kun je in elk nummer je beste solo spelen???   ;D
Bewaar je "beste "solo voor dat ene moment dat er altijd is...!!

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari, 2009, 22:08:12 »
Kijk daar kunnen we wat mee. Ik zou er mischien nog tegenover willen zetten: Heeft elk nummer een solo nodig?

Ok, lijkt me wijs om de zinnige conclusies op een rijtje te gaan zetten. Soort 10 gebodenlijstje samenstellen:

1 Naar elkaar luisteren, kijken, respecteren wat een ander speelt en ruimte laten....
2 Natuurlijk is het erg handig als je nummers goed kent qua structuur en opbouw ...dus......repeteren......!!!!!
3 Bewaar je "beste "solo voor dat ene moment dat er altijd is...!!

Wie vult de lijst verder aan?
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline jk123

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • chasing that blues away
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari, 2009, 22:12:49 »
Misschien een klein ongerelateerd vraagje maar: Wanneer weet je dat je klaar bent om met nband mee te spelen?  :geenidee:

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari, 2009, 22:40:02 »
Ik denk dat in een band spelen een techniek/aspect is dat je moet leren, net als benden, versterken etc...

Wanneer ben je er klaar voor? Poeh... Denk dat het uiteindelijk op de volgende vraag neerkomt: Voel je je d'r lekker bij?

Ik neem aan dat je wilt weten welk niveau je moet hebben om er "klaar" voor te zijn. Maakt in feite niet uit als jij en je bandgenoten er lol in hebben.

Tip: zoek een (akoestische) gitarist, en ga gewoon eens met z'n 2e-en bij elkaar zitten een beetje 12-bars in E doorspelen. Als dat een beetje vorm aanneemt kan je de zaak uitbreiden naar een band.

Offline treB

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari, 2009, 12:13:20 »
Aanvulling op "de tien geboden" (zie hierboven) van een luisteraar:
Techniek is een middel en niet een doel op zich.
Wat bedoel ik hiermee?
Sommige muzikanten zie je zoveel mogelijk noten in een seconde persen van: "kijk mij eens technisch en snel spelen". Vaak gaat het dan alleen maar om de techniek en niet meer om de muziek. Ik noem dat ook wel "Het Rosenbergtrio syndroom".  ;D
Ah, music. A magic beyond all we do here! (Albus Dumbledore)

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari, 2009, 13:02:04 »
Techniek is een middel en niet een doel op zich.
Sommige muzikanten zie je zoveel mogelijk noten in een seconde persen van: "kijk mij eens technisch en snel spelen". Vaak gaat het dan alleen maar om de techniek en niet meer om de muziek.

:thumps: I couldn't agree with you more! :thumps:

Een voorbeeld hiervan is Jason Ricci, technisch perfect en toch raakt zijn muziek mij totaal niet.
Nog een: Ik zat vannacht een DVD'tje van BB King te kijken, hij had als gast Jeff Beck ook zo iemand die technisch perfect is, maar door zijn 'notenbrij' en zijn 'showing off' vind ik  toch geen zak aan zijn spel. Het roept totaal geen emotie bij de luisteraar (mij dus) op, in tegenstelling tot BB... de man is een held!!! :applaus:

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari, 2009, 14:40:09 »
 "kijk mij eens technisch en snel spelen".

dat is nog altijd de interpretatie van de gene die luisterd, en zegt niets over de uitvoerder ;)

Offline Lazy Resi

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • WWW = Wild Wild Woman = I
    • Facebook
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari, 2009, 14:54:25 »
Persoonlijk zou ik nooit naast een violist, doedelzakspeler of 5stringbanjospeler (mits zonder resonator) gaan staan met mijn harpje.
Ook zonder versterking slaan men oren alarm en ik ben niet  helemaal bij mijn spel.
Tenminste is mijn ervaring.

De plek - bedoeld als wat ik als harpspeler voor een rol speel in een band is heel simpel gezegd, de plek waar ik mijn band (amateur of niet, maakt echt niks uit) het beste tot zijn recht laat komen.
Als dat de rol is die iedere muzikant inneemt in een band dan kan zelfs de 'mindere kwaliteit' veel mooier en levendiger klinken en het publiek meer plezier schenken dan een gelikt perfecte performance  van een topband die niet samensmelt tot een groep!

Of ?
Only man and fools, play by the rulezz

Offline sammmmm

• Newbie
  • *
  • it's better to burn out than to fade away ...
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari, 2009, 15:34:25 »
Persoonlijk zou ik nooit naast een violist, doedelzakspeler of 5stringbanjospeler (mits zonder resonator) gaan staan met mijn harpje.
Ook zonder versterking slaan men oren alarm en ik ben niet  helemaal bij mijn spel.
Tenminste is mijn ervaring.

De plek - bedoeld als wat ik als harpspeler voor een rol speel in een band is heel simpel gezegd, de plek waar ik mijn band (amateur of niet, maakt echt niks uit) het beste tot zijn recht laat komen.
Als dat de rol is die iedere muzikant inneemt in een band dan kan zelfs de 'mindere kwaliteit' veel mooier en levendiger klinken en het publiek meer plezier schenken dan een gelikt perfecte performance  van een topband die niet samensmelt tot een groep!

Of ?

geen twijfel mogelijk resi!
spelen in 'n band is absoluut de volmaakte teamsport...

sammmmm

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari, 2009, 17:34:25 »
"kijk mij eens technisch en snel spelen".
dat is nog altijd de interpretatie van de gene die luisterd, en zegt niets over de uitvoerder ;)

Da's wel erg simpel geredeneerd. ;)  Wanneer je een ego op het voetbalveld hebt lopen, die uitsluitend loopt te pingelen, zal er geen coach ter wereld zijn die zegt: "Die jongen is een ?chte teamspeler, publiek dat jullie hier anders over denken ligt geheel aan jullie eigen ogen".

Met het 'over'-technische gepiel, en 300 noten per minuut, ligt de focus van de luisteraar all??n nog maar d??rop, en niet meer op het grotere geheel van de song. Kijk wanneer je een Remi- (alleen op de wereld) type bent, zal dat best wel flink je ego strelen maar je doet hier uiteindelijk je publiek te kort mee, je staat alleen maar te ego-trippen op het podium.

Ik zie al genoeg narcisten (mensen die verliefd op zichzelf zijn) in mijn praktijk, hoef er op het podium nog niet meer te zien. ;D

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari, 2009, 18:30:27 »
Het is niet simpel geredeneerd.

Wat je hoort aan muziek is je eigen inerpretatie, en het heeft ook niets met een ego voetballer te maken, die vergelijking raakt kant nog wal.

Ik heb Jason live zien spelen en ook ontmoet, beslist geen groot ego.
Sommige spelers spelen nu eenmaal sneller en meer noten dan anderen, net als b.v. John Popper van Blues Traveller, en Charlie Mc Coy. Allemaal geweldige spelers, in goede bands.

Over technisch gepiel, 300 noten p.m., Remi, ego trippen, narcisten  .. ja zo kun je je redenaties kracht bij zetten, als je zaken zo zwart wit ziet, prima, maar dan houdt ik het hier bij.

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari, 2009, 19:32:44 »
Wat je hoort aan muziek is je eigen inerpretatie

Sommige spelers spelen nu eenmaal sneller en meer noten dan anderen

Volgens je eigen redenatie spreek je, jezelf hier tegen. Wanneer ik jouw redenatie zou volgen dan is het: Nee Arnoud... die spelers spelen niet sneller, en ook niet meer noten, dat is slechts jouw eigen interpretatie. Zie je nu dat dit nergens op slaat. :-[

Maar voor de rest... voor mijn part staat jouw platenkast v?l met Jason Ricci CD's, ieder z'n meug. Maar objectief gezien is het wel technisch gepiel en heel veel noten, en 'that's not my cup of thea'.

Maar even goeie vrienden Arnoud, maak er geen persoonlijke zaak van. :thumps:

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari, 2009, 20:24:47 »
Hoi Doc,

Je begrijpt niet wat ik bedoel,
maar dat maakt niet uit hoor, nix persoonlijks, ik vind 't best zo. ;D

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari, 2009, 21:01:54 »
Ok? dan Arnoud ;D  het was van mij niet persoonlijk (ego, Remi etc.) tegen Jason Ricci bedoeld, maar in z'n algemeen. JR zal best een wereldgast zijn. :thumps: