Hoi Tinus,
Ff een vraagje en een opmerking heb ik aan je... Ik ben op je site geweest en daar las ik dus hoe je moet overblowen. Nou ik heb ff zitten proberen en idd, binnen een kwartier tot halfuurtje begon er een gebogen toon uit blowhole 6 te komen. Bedankt voor de uitleg op je site dus. Kheb met je site verder nog niet echt veel gedaan. Ik ben de laatste paar dagen zelf een beetje mee gaan experimenteren en kan nu de blaasgaatjes 4, 5 en 6 buigen. Kost alleen nog wat moeite om ze zuiver te houden en om ze elke keer uit die harmonica te krijgen maar verder ist allemaal OK. Ben dr een beetje lickjes mee aant maken zodat ik ze straks ook in mn spel kan gebruiken, dus die site is hardstikke tof! (Wilde ik eerst ff zeggen, was de opmerking).
Nu dus mij vraag: Is overblowen nou slechter voor je harp dan gewoon buigen? Want als je de overblow niet helemaal goed doet krijg je zo'n heel hees/rauw geluid. Kvraag me af of je harmonica daar niet helemaal kapot van gaat? En als je de overblow zuiver speelt, is er dan geen verschil voor je harmonica met gewoon buigen?
Wilde ik ff weten, want als dat zo is ga ik die verblows maar op een ouwe harmonica oefenen...
Ow... Dr schiet me nou nog een vraag binnen

. Behalve gaatjes 4, 5 en 6, welke gaatjes kan ik dan nog meer blowbenden? En overdraw, kan je dat gewoon op al de gaatjes 7, 8, 9 en 10 spelen?
Staan er trouwens nog leuke licks op je site die ik kan gebuiken?
OK, kzat ff met aardig wat vragen, maar ik hoop dat je ze allemaal kunt beantwoorden!