Auteur Topic: overblow  (gelezen 9545 keer)

Sonnyfan

• Gast
overblow
« Gepost op: 30 maart, 2005, 14:04:08 »
Benden  zowel blow ls draw lukt wel maar een overblow op 4 (c harp) een blue note dus lukt me voor geen meter. Wie helpt? Wie leert me dat? Misschien middels een webcam of een adiogesprek via msn. Leer het me!!!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:overblow
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart, 2005, 14:45:41 »
Benden  zowel blow ls draw lukt wel maar een overblow op 4 (c harp) een blue note dus lukt me voor geen meter. Wie helpt? Wie leert me dat? Misschien middels een webcam of een adiogesprek via msn. Leer het me!!!
Kijk eens op www.tenhole.com en/of www.overblow.com
Groet,
Jervis

Sonnyfan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart, 2005, 15:39:08 »
hoi,

op www.tenhole.com heb ik gekeken en geluisterd en het nagedaan en mijn harp door de kamer gesmeten en gehuild en....helaas.

Ze doen de meest fantastische dingen op die site maar ik kan het niet.

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart, 2005, 15:54:20 »
op www.tenhole.com heb ik gekeken en geluisterd en het nagedaan en mijn harp door de kamer gesmeten en gehuild en....helaas. Ze doen de meest fantastische dingen op die site maar ik kan het niet.
Zoals Tinus op zijn geweldige site ook fijntjes zegt: "No one ever said overblow playing was easy.  One thing most people will agree on is that overblow playing requires a lot of practice." Dus geef jezelf wat meer ruimte en niet gelijk gaan smijten met dat harpje  ;) Overigens: ik kan dat overblowen ook nog steeds niet, ik ben er ook nooit ?cht voor gaan zitten en eerlijk gezegd geniet ik wel van de diatonische beperkingen van de bluesharp (of is dat een k**-smoes van een luie donder?).
Groet,
Jervis

Sonnyfan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart, 2005, 16:31:19 »
Ik weet ook niet waarom precies maar ik wil het gewoon kunnen. En mocht het nooit zover komen dan zal ik ook beweren dat ik zo geniet van de beperkingen van mijn harp.  :D

Maar jongens; wie gaat het me leren?  ???

Sonnyfan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart, 2005, 16:33:41 »
en dan nog even dit; Het feit dat l die sites in het engels zijn is voor mij geen voordeel. Indien de teksen ook in het Nederlands bestaan dan zou ik het graag vernemen.

Kom op meld je wanneer je het mij kan leren 8)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05 april, 2005, 01:12:49 »
Ik kan het je leren :-)

Maar ik waarschuw je, het is niet makkelijk.

Tinus

Sonnyfan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05 april, 2005, 09:11:52 »
Graag .....en dat het niet makkelijk is had ik al ondekt. ;)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05 april, 2005, 10:29:25 »
Ik was juist op zoek naar iemand om als proefkonijn te fungeren voor het online lesgeven via messenger en/of skype.
Dus dat komt goed uit.

Mail even dan spreken we wat af.

Tinus

zoooheee

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 april, 2005, 20:03:35 »
ik lees net jullie problemen met overblow..
het gaat zeker niet makkelijk in elke toonsoort,maar op een Bes harmonica is het makkelijker voor elkaar te krijgen.
voor ieder werkt het misschien weer anders en ja!!zelfs de verschillende toon hoogtes op een harmonica vragen weer een andere aanpak..je moet je tong iets verplaatsen,wat naar boven en iets naar voor..het is soms echt minimaal...dat maakt het zo moeilijk om hem zuiver te pakken..je knijpt de luchtstroom en beetje...
verder veel proberen want...als een ander het kan dan kan iedereen het!!het is niet onmogenlijk.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft.. ;D

Evert

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei, 2005, 14:43:40 »
Die ouwe bluesmakers zoals sonny boy 1 en 2 Little Walter enz Gbruiken die ook wel overblows?

Evert

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei, 2005, 21:19:36 »
weet  iemand bovenstaande vraag? of hoe kom ik daarachter?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei, 2005, 03:49:00 »
Over het algemeen niet.
Ik geloof dat er wel iemand was in de jaren 20 die af en toe iets deed dat op een overblow duide maar daar weet ik het fijne niet van af.
De blueslegendes die jij noemt en de meeste van de oudere blues spelers speelden voor zover ik weet geen overblows.

Tinus

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei, 2005, 08:51:43 »
Hoi Tinus,

Ff een vraagje en een opmerking heb ik aan je... Ik ben op je site geweest en daar las ik dus hoe je moet overblowen. Nou ik heb ff zitten proberen en idd, binnen een kwartier tot halfuurtje begon er een gebogen toon uit blowhole 6 te komen. Bedankt voor de uitleg op je site dus. Kheb met je site verder nog niet echt veel gedaan. Ik ben de laatste paar dagen zelf een beetje mee gaan experimenteren en kan nu de blaasgaatjes 4, 5 en 6 buigen. Kost alleen nog wat moeite om ze zuiver te houden en om ze elke keer uit die harmonica te krijgen maar verder ist allemaal OK. Ben dr een beetje lickjes mee aant maken zodat ik ze straks ook in mn spel kan gebruiken, dus die site is hardstikke tof! (Wilde ik eerst ff zeggen, was de opmerking).

Nu dus mij vraag: Is overblowen nou slechter voor je harp dan gewoon buigen? Want als je de overblow niet helemaal goed doet krijg je zo'n heel hees/rauw geluid. Kvraag me af of je harmonica daar niet helemaal kapot van gaat? En als je de overblow zuiver speelt, is er dan geen verschil voor je harmonica met gewoon buigen?

Wilde ik ff weten, want als dat zo is ga ik die verblows maar op een ouwe harmonica oefenen...

Ow... Dr schiet me nou nog een vraag binnen :). Behalve gaatjes 4, 5 en 6, welke gaatjes kan ik dan nog meer blowbenden? En overdraw, kan je dat gewoon op al de gaatjes 7, 8, 9 en 10 spelen?

Staan er trouwens nog leuke licks op je site die ik kan gebuiken?

OK, kzat ff met aardig wat vragen, maar ik hoop dat je ze allemaal kunt beantwoorden!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei, 2005, 10:40:37 »
Ja, leren overblowen is heel slecht voor je harmonica.
Meestal heb je in een paar weken zo'n ding gesloopt.
Het komt geloof ik vooral door de manier waarop de overblow wordt aangezet.
Als je ze aan het leren bent heb je nog niet de precisie om de overblows zacht aan te zetten, maar worden ze meestal met een hele bak lucht aangeblazen. Het schijnt juist daardoor te komen dat de rieten snel stuk gaan.

Pas op: een blowbend is iets anders dan een overblow

Je can gaatjes 7 tm 10 blowbenden en overdrawen en gaatjes 1 t/m 6 kan je overblowen.

Tinus