Auteur Topic: Kan iemand mij deze Tabs uitleggen?  (gelezen 5843 keer)

Offline JohnnyT68

• Newbie
  • *
Re:Kan iemand mij deze Tabs uitleggen?
« Reactie #15 Gepost op: 03 april, 2009, 00:42:41 »
Hee Bob'ke,

Ik heb eigenlijk nog nooit overwogen om een chromaat te proberen. Ik kan eigenlijk niet zeggen waarom niet. Toen ik ongeveer 8 maanden geleden een electronische piano voor mijn vriendin kocht, kwam ik in aanraking met de (diactonische) harmonica en de (bijna daar bij horende, lijkt het wel) Gussow lessen op YouTube. Ik ben niet heel erg muzikaal onderricht of aangelegd, heb ooit gitaarles gehad, maar het leuke van de harmonica vind ik wel dat ik vrij snel resultaat kan produceren. En ik blijf verbaasd over de veelzijdigheid van het instrumentje.
Waarschijnlijk zijn een aantal werken beter te doen op een chromaat. Ik ga het eens proberen.

Bedankt,

Jan.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #16 Gepost op: 03 april, 2009, 12:02:27 »
Hoi Jan,

Doc heeft net een link naar een goedkope chromaat bij de Kijkshop geplaatst. Is dat misschien wat om het te proberen?
Heb zelf ook een chromaat en met die schuif daarop hoef je niet te benden om bepaalde noten te spelen.
Kan een voordeel zijn als je niet kan/wilt benden.... :thumps:
De (sommige) noten zijn echter iets anders gerangschikt op een chromaat, zodat je weer even moet leren welke noten er bv uitkomen bij gat 4 en 5. Dus als je tabs in je hoofd hebt voor een diatoon klinkt het dan toch even anders.  :o
Daarnaast heeft een "gebende" toon op een diatoon toch iets meer variatiemogelijkheden en een (voor mij in ieder geval) andere klankkleur/ meer bluesy-sfeer dan de meer "vaste" toon op een chromaat. :dasniks:
Ook zijn de chromaten over het algemeen forser van afmeting dan een diatoon. Ik vind het wat moeilijker om daarmee een diepe embouchure te maken. Tenminste zonder het "breedbekkikkergevoel" te krijgen.  :laugh:

Toch....proberen zou ik zeker doen, zeker als het niet teveel kost. Ervaring met beide types zal je in ieder geval van pas komen.

Suck7 en groetjes,
Bob'ke

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #17 Gepost op: 03 april, 2009, 12:32:48 »
Het nadeel van zo'n goedkope 'kijkshop' chromaat is dat deze zo zwaar speelt, dat de lol er snel afgaat, terwijl een betere van b.v. Hohner meteen al makkelijker speelt en beter klinkt.
100 euro is voor een aanschaf van een instrument echt heel weinig geld, en je hebt voor jaren plezier.......

Offline Bob'ke

• Sr. Member
« Reactie #18 Gepost op: 03 april, 2009, 13:37:14 »
Heb je helemaal gelijk in Arnoud.....ALS een chromaat je inderdaad na aanschaf blijkt te bevallen. Anders heb je een verlies van ongeveer 100-20= 80 euro (kon je dan beter een paar goeie diatonische mh's voor hebben gekocht  :Lachen:).
En als je een tijdje op een goedkope chromaat hebt gespeeld en het bevalt je zo goed (met in je achterhoofd dat het misschien wat zwaarder speelt en de toon misschien optimaler kan) dat je een "echt goede" wilt aanschaffen, dan weet je inmiddels waar die voor jezelf aan moet voldoen en "heeft het je dus maar 20 euro gekost" ....tegen anders 100.  8)

Maar als het aankoopbedrag een mindere belangrijke rol speelt in je overwegingen en/of je weet nu al zeker dat een chromaat helemaal jouw ding is, dan kun je (ook volgens mij  :D) beter meteen een zo goed mogelijke kwaliteit chromaat kopen. Je weet dan in ieder geval zeker, dat als bepaalde technieken of noten niet zo tot hun recht komen, dat het dan voor zeker aan de speler ligt en niet aan het instrument.  >:D :angel: ;D

Grtjs en suck8,
Bob'ke

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #19 Gepost op: 03 april, 2009, 16:54:56 »
volgens mij moet suck8, suck6 zijn  ??? ;D 

Offline Bob'ke

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: 03 april, 2009, 18:01:02 »
@ Arnoud,
Nee hoor...suck6 was een vondst van Léke, suck7 is de opvolger en suck8 is dus logischerwijs daar de opvolger weer van.
Hey Arnoud, hoop dat je niet alteveel tijd hebt besteed om suck8 op een aantal verschillende manieren uit te spreken om achter de betekenis te komen.... Maar is beter als suudookuen, toch?  :Lachen:

Groetjes en suck9  :laugh:
Bob'ke

Offline newthom

• Sr. Member
  • Harpers United
« Reactie #21 Gepost op: 05 april, 2009, 17:22:24 »
Heey "blowers and suckers"  :laugh:

Qua nummering zijn we er al aan toe:
               ik claim alvast de versie: suck10
immers "tenholes" ! ! !

Harpgreetz from . . .  Apeldoorn,
Henk.
HARMONY-CA

Offline JohnnyT68

• Newbie
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 07 april, 2009, 03:39:15 »
Dank jullie hartelijk voor de adviezen. Ik ga het maar eens proberen op een chromaat en aangezien de kredietcrisis aan mij voorbij is gegaan (op het nippertje), lijkt het mij het beste ervoor te zorgen dat het in ieder geval niet aan de apperatuur kan liggen... Ik heb een brede muzieksmaak en merk steeds meer dat sommige werken zich beter lenen voor een chromaat. Ik laat jullie weten hoe het gaat (hoewel het Bluesharp forum zich daar misschien niet voor interesseert...)

Ik zal maar niet besluiten met Suck11jes, want die wezentjes bedoelen het geloof ik wel goed. Ik heb mijn vriendin wel eens ?Sucksex met je werk? toegewenst per sms, maar bedenk me nu dat dat misschien niet zo best voor onze relatie was...

Jan

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #23 Gepost op: 07 april, 2009, 09:55:05 »
Ik heb een brede muzieksmaak en merk steeds meer dat sommige werken zich beter lenen voor een chromaat. Ik laat jullie weten hoe het gaat (hoewel het Bluesharp forum zich daar misschien niet voor interesseert...)

En of dat het Bluesharpforum zich interesseert voor jouw muziek !! :icdans:
Hier blijf je welkom en vinden we alles leuk , niet alleen blues !
Gewoon blijven posten  :thumps:

Ik zal maar niet besluiten met Suck11jes, want die wezentjes bedoelen het geloof ik wel goed.

:laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline JohnnyT68

• Newbie
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 10 april, 2009, 19:51:34 »
Okiedokie Léke,

Ik ga me even verdiepen in de chromaten en zal eens een resultaat posten.

Tank Joe.

Jan.