Auteur Topic: El Cheapo Chromaat  (gelezen 6346 keer)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re:El Cheapo Chromaat
« Reactie #30 Gepost op: 23 juni, 2009, 08:53:10 »
Harmonica spelen is zo ie zo een kwestie van 'lange adem' , heel veel oefenen, veel tijd in steken en niet snel opgeven. Wedden dat je het dan leuk gaat vinden ?! ;D :thumps:

Trouwens over dat chromatisch willen spelen ivm jazz, dan is een diatonische harp nog steeds een optie.
Middels 'overblows' kun je ook halve noten pakken, alleen is dit  niet eenvoudig.
Ik zelf kan een paar noten overblowen, maar daar is dan ook alles mee gezegd....

Veel succes, met uitzoeken......
Arnoud

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 23 juni, 2009, 11:44:52 »
Harmonica spelen is zo ie zo een kwestie van 'lange adem' , heel veel oefenen, veel tijd in steken en niet snel opgeven. Wedden dat je het dan leuk gaat vinden ?!

Wanneer je hier op het forum kijkt hoeveel nieuwe leden er heel enthousiast begonnen zijn met spelen, en binnen enkele weken nooit meer iets van zich laten horen... zou ik zeggen; begin met een bluesharp of goedkope chromaat. Ik denk wanneer je wat statistieken zou bekijken van dit forum, je tot de conclusie komt dat er slechts enkele mensen ook echt daadwerkelijk doorgegaan zijn met spelen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #32 Gepost op: 23 juni, 2009, 12:03:41 »
Hey Doc: Ik ben benieuwd in welke mate de aanschaf van slecht spelende harmonica's hierop van invloed is...

stel je voor je wilt leren fietsen, maar je weet niet zeker of je het leuk gaat vinden.
Koop een oude fiets met lekke banden en een slag in het wiel, en ja hoor de meesten haken af....
Koop een lekker mouintainbikie en je geniet meteen van de snelheid en wendbaarheid.

Afijn het is een kip en ei verhaal, maar ik geloof in een goed instrument, zeker ook voor beginners.
als je saxofoon gaat leren spelen koop je een lesinstrument van 500euro, wat is nou 110 euro voor een knappe chromaat.....????

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 23 juni, 2009, 12:33:55 »
Hey Doc: Ik ben benieuwd in welke mate de aanschaf van slecht spelende harmonica's hierop van invloed is...

Tja, jouw stelling zou misschien opgaan Arnoud wanneer we het hier over mensen zouden hebben die met een Chromaat beginnen en, wegens de aanschafprijs met een goedkope beginnen, maar... Hier op dit Forum begint vrijwel iedereen op een Bluesharp, zij schaffen meestal een bluesharpje aan van goede kwaliteit (op aanraden van de leden hier ;) ) en toch... stoppen ze?

Conclusie; ze vergissen zich in de moeilijkheidsgraad van het instrument.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #34 Gepost op: 23 juni, 2009, 13:42:57 »
Hoi Harpers,

Denk dat zowel Doc als Arnoud hier een paar erg goeie punten naar voren brengen. Denk alleen dat, om te voorkomen dat je appels met peren gaat vergelijken, je de diatonische (zeg maar even voor het gemak de "bluesharp") en de chromatische mh beter los van elkaar kunt beschouwen. (zeker voor de beginner  ;)).

Gebaseerd op de berichten en adviezen op dit forum en mijn eigen (beperkte)  ervaring denk ik dat het "beste" advies aan een "echte beginner" zou zijn:
Koop een Hohner Special 20 in C of een Suzuki Bluesmaster in C of een Lee Oskar in C, voor een bedrag van tussen de 18 en de 25 euro, en oefen, oefen,oefen ?n wanhoop niet als je het na 1 uur/1 dag/1 week(/1 maand/ 1 jaar  :'( :D) nog niet is gelukt om iedere keer 1 toon zuiver te raken en/of te benden.

Je hebt dan een goed instrument voor een redelijke prijs. Slechte kwaliteit zal je speelplezier geen goed doen en een te hoge prijs zal pijn doen als je stopt.
Als je een bedrag tussen de 18 en de 25 euro al te hoog vind voor een instrument waar je mogelijk een jaar lang veel op wilt/moet oefenen, dan kun je je misschien beter nu meteen al afvragen of je er ?berhaupt wel voldoende gemotiveerd voor bent om ermee te beginnen.  :geenidee:

Ik sluit me helemaal aan bij Doc: vergis je als beginner niet in de moeilijkheidsgraad van de mh! (na 5 minuten kun je al iets spelen, maar je hebt 5 jaar nodig om het instrument ook te beheersen- (erg) vrij vertaald naar Jon Gindick's: "5 Minutes to play, 5 years to master"-)  ;)

Denk daarom dat de meesten stoppen omdat ze "worden verslagen door hun eigen ongeduld" (ikzelf heb daar in ieder geval vaak last mee  ::)).

Grtjs en suck6  :thumps:,
Bob'ke

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #35 Gepost op: 23 juni, 2009, 13:43:46 »
Conclusie; ze vergissen zich in de moeilijkheidsgraad van het instrument.

D?t sowieso.

Het aardige (maar waarschijnlijk tevens het probleem) van de mondharmonica is, dat bijna iedereen er al snel een (leuk klinkend) geluid uit krijgt.
De eerste simpele liedjes lukken vaak vrij eenvoudig. Maar dan beg?nt het natuurlijk pas...

Wanneer iemand viool wil leren spelen, weet ie bij voorbaat dat dat geen kattenpies is. Maar mondharmonica kan toch iedereen? Als dan echter blijkt dat je er wel heel veel tijd en energie in moet steken om de ?chte sound te krijgen, tsja dan haken een heleboel enthousiastelingen toch af.

Hoeveel komen hier wel niet langs, die het leuk vinden om de harmonica te leren, voor "er bij". Zoals Adam Gussow zei in Amsterdam: Als je vertelt dat je bluesharp speelt, is de volgende vraag: "..and what do you play else?".

Harmonica is en blijft nu eenmaal onderschat. Althans, daar lijkt het op.

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni, 2009, 16:31:01 »
als je saxofoon gaat leren spelen koop je een lesinstrument van 500euro, wat is nou 110 euro voor een knappe chromaat.....????

Neem ook in overweging dat als die chromaat van ?110 uiteindelijk toch niet blijkt te bevallen, je er via marktplaats weer iemand anders blij mee kunt maken.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #37 Gepost op: 23 juni, 2009, 17:05:59 »
Bluesharp versus chromaat is idd heel groot verschil.
Voor 20 euro heb je een knappe bluesharp,
maar wil je perce chromatische harmonica kopen dan is 30 euro een prijs waar je rommel voor koopt...Loesieloe wil graag een Chromaat, vandaar mijn verhaal   ;)

Er zijn veel mensen, ook op dit forum die de harmonica niet als volwaardig instrument  zien maar als speelgoedje om anderen mee te vermaken, tja deze mensen stoppen na een week of twee.....
Vandaar ook dat ik bepaalde opmerkingen maak in discussies over ' tientjes', terwijl je voor de meeste andere instrumenten een veelvoud aan geld kwijt bent....

Ik heb 'op de gok' een trekzak gekocht vorig jaar, ik kocht zo'n beetje de goedkoopste, maar evengoed bijna 500 euro !
Geen spijt van gelukkig, ik speel het bijna nog meer dan bluesharp :-X(oeps)
Ook trouwens een synthsizer gehad (gratis ;D :Jam: :applaus: :thumps:) helemaal te gek om jazzorgan 'tapijtjes' onder bepaalde opnames te  leggen ;D

Offline Loesieloe

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Lucie's Janis
« Reactie #38 Gepost op: 23 juni, 2009, 17:12:37 »
Het is en blijft lastig...

ik weet ook niet wat ik moet antwoorden...

ik denk dat ik maar ga gokken op de mogelijkheid dat ik bij de minderheid hoor ( ik ben sowieso een rare... :P) en dat ik over 5 jaar een echte meesteres ben. :icbat:
 Ik weet wel wat ik niet wil horen, dat helpt denk ik ook wel. Ik heb te vaak met MH spelers gewerkt die niet zuiver speelden en slecht luisterden naar de rest van de band.
Het leuke is dat ik al wel het resultaat in gedachten voor me zie: Ball & Chain of een andere slowblues rustig aan beginnen zingen ( voorzover dat kan met een Janis Joplin nummer) en dan na een gitaar solo een mondharmonicasolo ( fijne dynamische opbouw) en dan een gezongen slot... Dat moet toch kicken zijn!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #39 Gepost op: 23 juni, 2009, 17:31:08 »
hey Loesieloe,

ik weet niet waar je ongeveer woont, maar als je het leuk vind kun je een keer langs komen tijdens een van de harmonica meet ups, kun je gelijk meezingen :thumps:
Wellicht kun je wat instrumenten uitproberen, beluisteren, ervaringen horen.

greetz Arnoud

Offline Loesieloe

• Newbie
  • *
    • Lucie's Janis
« Reactie #40 Gepost op: 23 juni, 2009, 17:46:52 »
ik woon in belgisch Limburg, een half uurtje van Weert af....

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #41 Gepost op: 23 juni, 2009, 18:18:43 »
ik weet niet of er in jou omgeving veel activiteiten zijn,
wel woont Viola in Tilburg, zij geeftles op de chromaat, en organiseerd ook veel op harmonica gebied. Kijk maar eens op www.harmonicainstituut.nl bij docenten en bij cursussen/wprkshops  :)

Offline Loesieloe

• Newbie
  • *
    • Lucie's Janis
« Reactie #42 Gepost op: 23 juni, 2009, 21:01:58 »
ik ben nog even aan het zoeken geweest en de titel van dit onderwerp ( El Cheapo Chromaat) gaat niet meer passen, ben ik bang ;)
Ik ben aan het twijfelen tussen de Honer Chromonica 270 48 en de Honer Chromonica 280 64.
Maakt het erg veel verschil behalve dan de prijs en het aantal tonen? Ik bedoel dus qua spelen?

als ik eraan ga beginnen wil ik het ook goed doen, elke dag 30 tot 60 minuten zangoefeningen en 30 tot 60 minuten aan de MH... Kijken hoelang ik dat ga vol houden... :D op mijn ferrari fiets...

stel je voor je wilt leren fietsen, maar je weet niet zeker of je het leuk gaat vinden.
Koop een oude fiets met lekke banden en een slag in het wiel, en ja hoor de meesten haken af....
Koop een lekker mouintainbikie en je geniet meteen van de snelheid en wendbaarheid.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #43 Gepost op: 23 juni, 2009, 21:28:42 »
De chromonica 270 is in ieder geval wat handzamer dan de 64, die is best erg groot...
Volgens mij ben je erg enthousiast, dus lekker gaan oefenen, je zult zien dat je dankzij je zangtechniek al een stapje voor hebt op anderen qua toon en ademhaling ;D

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #44 Gepost op: 23 juni, 2009, 21:42:15 »
Hey Lucie ,

Viola geeft les in Helmond , da's vlak bij Weert !! Je kunt ook voor bluesharp terecht in Helmond bij Viola of Ben Bouman ?n er is een meetup in Helmond waar je elke maand zowiezo welkom bent !! Ook als je nog geen harmonica hebt en je wilt er meer over weten / horen kun je naar deze meetup komen , er komen chromaatspelers ?n bluesharpspelers die graag hun ervaringen en kennis met je delen en Viola is er bijna ook altijd  :thumps: ! Een ideale gelegenheid om je te ori?nteren !
Donerdagavond 25 Juni is de volgende meetup meer info vind je hier : http://www.meetup.com/zuid-nederland/

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!