Hoi Harpers,
Denk dat zowel Doc als Arnoud hier een paar erg goeie punten naar voren brengen. Denk alleen dat, om te voorkomen dat je appels met peren gaat vergelijken, je de diatonische (zeg maar even voor het gemak de "bluesharp") en de chromatische mh beter los van elkaar kunt beschouwen. (zeker voor de beginner

).
Gebaseerd op de berichten en adviezen op dit forum en mijn eigen (beperkte) ervaring denk ik dat het "beste" advies aan een "echte beginner" zou zijn:
Koop een Hohner Special 20 in C of een Suzuki Bluesmaster in C of een Lee Oskar in C, voor een bedrag van tussen de 18 en de 25 euro, en oefen, oefen,oefen ?n wanhoop niet als je het na 1 uur/1 dag/1 week(/1 maand/ 1 jaar

) nog niet is gelukt om iedere keer 1 toon zuiver te raken en/of te benden.
Je hebt dan een goed instrument voor een redelijke prijs. Slechte kwaliteit zal je speelplezier geen goed doen en een te hoge prijs zal pijn doen als je stopt.
Als je een bedrag tussen de 18 en de 25 euro al te hoog vind voor een instrument waar je mogelijk een jaar lang veel op wilt/moet oefenen, dan kun je je misschien beter nu meteen al afvragen of je er ?berhaupt wel voldoende gemotiveerd voor bent om ermee te beginnen.

Ik sluit me helemaal aan bij Doc: vergis je als beginner niet in de moeilijkheidsgraad van de mh! (na 5 minuten kun je al iets spelen, maar je hebt 5 jaar nodig om het instrument ook te beheersen- (erg) vrij vertaald naar Jon Gindick's: "5 Minutes to play, 5 years to master"-)

Denk daarom dat de meesten stoppen omdat ze "worden verslagen door hun eigen ongeduld" (ikzelf heb daar in ieder geval vaak last mee

).
Grtjs en suck6

,
Bob'ke