Auteur Topic: Hoezo verschillende toonsoorten?  (gelezen 2698 keer)

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
Hoezo verschillende toonsoorten?
« Gepost op: 04 mei, 2009, 11:54:03 »
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je meerdere chromaten in verschillende toonsoorten nodig hebben?
Alleen maar om hoger of lager (op de toonladder) te kunnen spelen?
Wie maakt me wijzer?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
Re:Hoezo verschillende toonsoorten?
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei, 2009, 12:28:57 »
De meest voorkomende reden om chromatische mondharmonica in verschillende toonsoorten te kopen is denk ik om in derde positie blues te kunnen spelen.
Je kunt dan je chromatische min of meer bespelen alsof het een bluesharp is maar wel met het specifieke geluid dat bij de chromaat hoort. Vaak worden bij deze manier van spelen veel octave-splits en akkoorden gespeeld.
Little Walter en William Clarke zij goede voorbeelden van spelers die dit vaak deden.

Ik heb zelf alleen chromaten in C maar ik kan me ook voorstellen dat het handig is als je een stuk in een bepaalde toonsoort hebt ingestudeerd en je gaat het daarna samen met andere muzikanten spelen. Als deze het stuk in een andere toonsoort spelen pak je gewoon een andere harmomica. Dat is makkelijker dan te transponeren.

Groet,

Edward

Offline Andy

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei, 2009, 13:17:35 »
Volgens mij (en ik ken er natuurlijk niet veel van) zijn sommige liedjes in een bepaalde toonsoort niet makkelijk speelbaar op een C.
Je kan ze er wel op spelen maar moet konstant schuif in en schuif uit en schuif en...........je snapt wel h?.
Dan is het makkelijker om een bijhorende chromaat in huis te hebben.
Als ik het goed heb is het daarom niet nodig alle toonsoorten te hebben want op 1 chromaat heb je al 2 toonsoorten.
1 met schuif uit en 1 met schuif in
dan heb je nog aanverwante toonsoorten en  toonsoorten waar maar 1 of 2 # of b in voorkomt.
Dus een beetje afhankelijk welke noten (en in welke volgorde) in een bepaald nummer voorkomen maken het makkelijk of net moeilijk om dit op een C chromaat te spelen.

Zo bedenk ik ook dat je een bepaald nummer vlot op een C kunt spelen maar dit bv in de hogere octaven moet spelen om dat er bij een lager octaaf die ene noot juist mist en je die lager noot (=warmere klank) net wilt hebben om dat dan dat nummer beter tot zijn recht komt.

Zo zullen er nog wel een aantal redenen te bedenken zijn waarom je wel meerdere toonsoorten in huis haalt.

Dit is enkel mij idee je weet wel, ik ken er niet veel van  :geenidee:

De uitleg die Edward geeft klopt natuurlijk ook :thumps:

Groetjes
Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei, 2009, 22:24:46 »
Wil je op 1 chromaat in alle voorkomende toonsoorten kunnen spelen dan wordt het toch de diverse toonladders leren.
En dat is even wennen, maar wel handig  ;D

Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei, 2009, 23:57:27 »

Zo bedenk ik ook dat je een bepaald nummer vlot op een C kunt spelen maar dit bv in de hogere octaven moet spelen om dat er bij een lager octaaf die ene noot juist mist en je die lager noot (=warmere klank) net wilt hebben om dat dan dat nummer beter tot zijn recht komt.

Maar dat is nu juist het grote voordeel van een chromaat: er zit 2 of 3 keer hetzelfde octaafbereik op ipv die achterlijke patronen op een diatonische harp. Dus wat je laag speelt kan je precies hetzelfde spelen in een hoger (of lager octaaf)

Offline jk123

• Full Member
  • chasing that blues away
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei, 2009, 16:08:19 »
Wil je op 1 chromaat in alle voorkomende toonsoorten kunnen spelen dan wordt het toch de diverse toonladders leren.

Charles

Hoe begin ik hier aan?  :-\

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei, 2009, 16:17:41 »
basic chromatic harmonica blues:
http://www.patmissin.com/articles/misc1.html

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei, 2009, 16:42:59 »

Charles

Hoe begin ik hier aan?  :-\

ikzelf ben opzoek gegaan op harptabs.com, hierop vind je 12 toonladders voor de C harmonica. En die probeer ik dan regelmatig.
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei, 2009, 18:11:31 »
Deze is ook handig:
http://overblow.com/?menuid=26&type=chrom

Als je serieus in alle toonsoorten op 1 chromatische mondharmonica wilt spelen zul je uiteindelijk ook moeten leren wat de afstanden tussen de noten zijn van de verschillende soorten toonladders. Maar dat is van later zorg