Auteur Topic: harmonica onderhouden  (gelezen 1366 keer)

Offline dirty frank

• Newbie!
  • *
harmonica onderhouden
« Gepost op: 06 juni, 2009, 11:32:35 »
Ik ben nog maar net begonnen met harmonica te spelen (gisteren XD),
en ik vroeg me af of zo'n harmonica ook onderhouden moet worden...
Want  toen ik een dvd van Neil Young bekeek (Live Rust), zag ik dat die zijn harmonica telkens onder water dompelde, is dat beter voor de harmonica ofzo? Want ik kan me voorstellen dat de harmonica na een tijdje er van binnen niet meer zo heel netjes uitziet:p

Gr. Bram

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
Re:harmonica onderhouden
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni, 2009, 15:35:00 »
Neil Young is wat dat betreft een beetje een vreemde, hoor. :Clown:

Over het onderhouden van je bluesharp is al het ??n en ander geschreven. Misschien kun je de zoekfunctie alvast even gebruiken, bijv. zoeken op "schoonmaken" of "reinigen". Kom je er dan nog niet uit, dan kun je het altijd nog vragen natuurlijk.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni, 2009, 20:13:04 »
Hoi D. Frank/Bram,

V??r, tijdens en n? het zoeken naar die tips op het forum in ieder geval NIET je mh onderdompelen. Dit heeft alleen een (discutabel) effect op een mh met een houten kam en komt de levensduur van je mh niet ten goede.
Voor Neil Young is dit vermoedelijk geen probleem/prioriteit, want voor zo'n optreden calculeert hij de aanschafkosten van 1 mh gewoon in en gooit hem daarna eventueel weg...... :'(

De titel van zijn dvd geeft ook al een indicatie wat ??n van de gevolgen van deze manier van luchtdichter maken op langere termijn zijn voor een mh.  ;)

(Later bedacht ik nog het volgende: misschien dat dat Neil's favoriete mh was. Als die inmiddels wat probleempjes opleverde met de luchtdichtheid dan kon hij hem misschien zo toch nog gebruiken. Het onderdompelen geeft een (steeds korter wordend) soelaas voor het lekprobleem. Dit zou dan dus de reden kunnen zijn dat hij hem steeds weer onderdompelde).

Grtjs,
Bob'ke

Offline toym8

• Newbie!
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 april, 2010, 13:35:05 »
Jason Ricci laat in een you tube-filmpje zien hoe je het uit elkaar haalt en grondig schoonmaakt.