Auteur Topic: Benden vergelijkbare tonen  (gelezen 1654 keer)

Offline Laaf

• Newbie
  • *
Benden vergelijkbare tonen
« Gepost op: 04 juli, 2009, 11:15:09 »
Het is misschien een hele rare vraag voor de wat muzikaal meer onderlegde mensen., maar ik ben qua muziek echt een totale newbie. Nou ja luisteren kan ik goed hahaha het liefst met een biertje. ;)

Maar om terug te komen op mijn vraag.

Zijn er op een diatonische harmonica (c) tonen die hetzelfde zijn als een gebende toon op diezelfde harmonica?

Dus is er voor -3" een toon te vinden die hetzelfde is alleen dan zonder bend? Zo ja is dat ook met andere noten die gebend kunnen worden?

Misschien snap ik het ook allemaal niet met die noten enzo hoor.  :geenidee:

Groeten

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:Benden vergelijkbare tonen
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli, 2009, 11:29:50 »
Nee , de de enige die er dubbel op zit is -2 & +3 , alle gebendde tonen zul je zelf moeten maken .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli, 2009, 11:30:58 »
Laaf, soms is dat het geval, maar dan wel dezelfde noot in een hogere octaaf.  Uitgaande van een harpje in C is de 2'' (de 2 draw 2 halve noten benden) een F en die zit een oktaaf hoger op de 5 draw. Evenzo is de 3'' een octaaf hoger te vinden als 6 draw (een A).

Je zult de betreffende specifieke noten dus echt moeten benden en dat is natuurlijk ook belangrijk omdat het benden juist dat bluesy gevoel geeft.

Als je graag wilt weten of je met benden tot de juiste, zuivere noot komt, kun je een bendometer gebruiken. Tik dit woord maar eens in als zoekopdracht op dit foum, dan wordt je vanzelf naar websites met digitale bendometers verwezen.

Succes, Louis.

Offline Laaf

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli, 2009, 11:36:43 »
Bedankt jongens voor het snelle antwoord. Dat is echt relaxed aan dit forum. Antwoord voordat je post bijna. Haha

Ik dacht misschien kan ik me voor nu makkelijk afmaken. Maar dan word het toch nog even wachten met sommige liedjes. Aangezien ik net een maandje mh speel en amuzikaal ben. haha

Ga maar weer oefenen dan. Om toch ooit bij het bluesy geluid aan te komen.

Groeten

Martijn