Auteur Topic: Versterking, mike en feedback!  (gelezen 3580 keer)

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Voxy Vox-strot
Versterking, mike en feedback!
« Gepost op: 15 juli, 2009, 10:19:21 »
Gisteravond een aardige ontdekking gedaan. Zit als volgt: ik speel harp over door een Hohner Blues Blaster, met een VOX AD60VT, in een rockband. Veel te veel feedback.
De Hohner ingewisseld voor een Shure (beta ..., zangmicrofoon): veeeeeeeeeeeeeel minder feedback, vervolgens de sound mooi gemaakt met de VOX (een beetje overdrive+gain). Gevolg: ik scheur nu lachend over de heren gitaristen heen :Gitaar:.
De Shure klinkt inderdaad een stuk cleaner als de blues blaster, maar een goede instelling van de versterker maakt dat goed.  En je hebt veel minder last van feedback. De verterker stond wel zo hard, dat er nogal wat brom te horen was: even de handleiding erbij (noise reduction :applaus:) en weg brom.
 :thumps:
Simon
Remedy: let's kick some ass!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
Re:Versterking, mike en feedback!
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli, 2009, 10:49:17 »
Kijk Simon, zo ondek je steets wat meer,

Het is net als een "smoelschuiver" ieder zijn ding, ervaring en (geluid)smaak (denk ik)

Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli, 2009, 13:06:51 »
Volgens mij is de VOX AD60VT gedeeltelijk een buizen-amp, je kunt natuurlijk ook je voorversterker buis(en) verwisselen voor een wat 'cooler' exemplaar die minder feedback geeft, op die manier kun je nog steeds de BluesBlaster blijven gebruiken. Standaard zit er vaak een 12AX7 pre-amp tube in een gitaar-amp, je kunt deze zo verwisselen voor een 12AU7 die beter geschikt is voor de harp omdat 'ie minder snel feedback geeft.

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Voxy Vox-strot
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli, 2009, 11:01:31 »
Goed idee Hans (het is toch Hans he?).

Er zit ??n buis in deze versterker: aan het begin van de eindtrap (inderdaad de 12AX7). deze leverd dan de klank maar geen vermogen, dat wordt dan verzorgt door een transistor vermogens trap.

Fijn om nu ook het alternatief te weten (de 12AU7). :icdans:

Maar eerste een weekje met de boys (zoons) naar Hattem. Zal jullie missen :'(

Simon

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus, 2009, 01:08:59 »
Hallo,
luitjes.

Ik speel nu sinds een klein jaartje op een Vox AD15 VT. Hier voor jarenlang over een marshall transistor versterkertje geblazen (Mike= Green Bullet) Nooit geen problemen mee gehad, maar het geluid was (ook vlgs Aat) bagger.
Dus op zoek na een nieuwe versterker. Nu is het altijd de vraag, ga je met groter spelen om mee te kunnen met het band geluid( en dan elkaar lekker veel in de weg zitten, maar da's mijn mening) of ga je voor iets kleiners, wat alleen de sound maakt, en door PA-tje met monitors.
Ik heb dus voor laatste gekozen. Helaas heel veel feedback problemen! Tot dat ik de tip van ik dacht Hans op het forum las. Ik heb de eind buis vervangen door een 12 AT7, en schoon is mijn kunst gebit!
Geen feedback, en veel harder! Joepie! Vooral met doorversterken nu geen problemen.
Ook maar even de speaker vervangen voor een jensen exemplaar, en ik heb nu een vet klinkend versterker-tje.
Natuurlijk niet zo goed als de marble en Fox exemplaren, maar voor het geld, zeker lekker.
Oja, ik ben nu in het bezit van een EV 635 A (bedankt Aadv B) en dit klinkt ook zeer goed.
Zeker nadat ik ontdekt hebt dat je in plaats van een high-impedance microphone-matching transformer van shure, een beringer buizen ultra gain kunt gebruiken (Mic 100) Ik had dit dingetje al, en nu dus buizen voor en na versterking!

groetjes

Blind Alex

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Voxy Vox-strot
« Reactie #5 Gepost op: 11 september, 2009, 09:49:49 »
Oja, ik ben nu in het bezit van een EV 635 A (bedankt Aadv B) en dit klinkt ook zeer goed.

Ik begrijp dat je nog steeds over die VOX speelt?

Wat is een EV 635? En dat Beringer buizen ultra gain is een effect pedaaltje?

Simon

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #6 Gepost op: 13 september, 2009, 14:07:25 »
Hoi Simon,

de EV 635A is een microfoon; Electro voice, type 635A. Zoals je misschien op andere pagina's binnen deze site gezien hebt, is de EV R10 als harmonica microfoon een gewild item. De 635a is hier een broertje van.
De beringer Ultra Gain is een buizen microfoon voorversterker, kost bij Feedback dacht is ? 60.
Groetjes
Blind Alex

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 15 september, 2009, 23:41:57 »
H? Alex,
ik heb even zitten googelen en heb gezien dat er nog bluesharp spelers zijn die de mc100 gebruiken. Ze zijn er blijkbaar zeer tevreden over. Het zou ook de klank een beetje veranderen in de goede zin. Wat zijn jouw ervaringen met de mc100 ? Als je je mic versterkt heb je dan niet veel vlugger feedback ? En hoe zit het met de klank ?

Luc

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #8 Gepost op: 16 september, 2009, 09:54:04 »
Heb voor de liefhebber nog zo'n Behringer Ultragain liggen (incl. doos, voeding en handleiding)

?27,99- mag je 'm hebben..

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 16 september, 2009, 18:35:26 »
Waarom doe je hem weg Aart ? Heb je er weinig aan voor bluesharp?

Luc

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 september, 2009, 18:43:59 »
Ik heb ooit een mic200 gekocht.
Puur als microfoon voorversterker voor akoestische opnamen  vind ik het een waardeloos ding. Ik hoor weinig verschil in de verschillende opties en het geluid wordt heel erg metaal en schel  :dasniks:

Bij gebruik met mijn versterker heb ik ook niet echt voordeel gemerkt. Als iemand daar tips voor heeft, hoor ik het graag, dan heb ik misschien toch mijn geld niet weggegooid met dat ding.

Groet,

Edward

Offline Aart

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 16 september, 2009, 18:50:44 »
Waarom doe je hem weg Aart ? Heb je er weinig aan voor bluesharp?

Luc

Ik sluit me in het geheel aan bij Edward....

geeft wat meer signaal, wat meer scheur. Maar geen Tone!

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #12 Gepost op: 16 september, 2009, 22:29:15 »
Dag HH harponisten:
wat de beringer Mc 100/ 200 betreft, ik denk dat dit alleen een functie heeft bij een low gain microfoon zoals
Shure 57/ 515, of Ev R10 Ev 635, etc. Tenminste ik ben daar zelf mee gaan experimenteren omdat ik, op het forumlas dat verschillende mensen die een dergelijke mike gebruiken ook een impendance verhoger gebruiken. Je kunt met de beringer je gain signiaal opkrikken, met daarbij het voordeel van een buizeninvloed. Ik vindt dat dit in zo'n geval prima werkt. Het is echter geen effect pedaaltje. Ik heb um ook een tijdje gebruikt bij live optredens tussen m'n zangmicrofoon, en daarbij vond ik dat het allemaal net iets warmer klonk. Maar ja blijft subjectief natuurlijk. En 27,99 is nie duur Aart
Als ik mijn green Bullet gebruik dan prik ik rechtstreeks in mijn amp, zonder mc 100.

Blind Alex

Offline Aart

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 17 september, 2009, 09:54:44 »
Dag HH harponisten:
wat de beringer Mc 100/ 200 betreft, ik denk dat dit alleen een functie heeft bij een low gain microfoon zoals
Shure 57/ 515, of Ev R10 Ev 635, etc. 

Denk dat je daar wel een punt hebt

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 17 september, 2009, 11:57:17 »
Dag HH harponisten:
Shure 57/ 515, of Ev R10 Ev 635, etc. 

Denk dat je daar wel een punt hebt

Bij mijn RE-10 heb ik een impedance vervormer.
Die Re-10 is dan toch ook low gain? Ik heb via xlr op de mic 200 aangesloten, maar geen (positief) resultaat. Heeft je (type) versterker ook nog invloed?