Auteur Topic: Al die termen  (gelezen 1594 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Al die termen
« Gepost op: 26 augustus, 2009, 09:46:46 »
Ik speel nu een klein maandje MH en ik ben wat proberen beginnen benden. Nu lees ik dat er ook iets bestaat als overblowen, overdrawen en blowbenden (als er nog iets is, vul dan maar aan)

wat ik eigenlijk wil weten wat nu het verschil is tussen alles en op welke gaatjes je welk kan doen, gisteren heb ik me doodgefrustreerd om dit op te zoeken via zoekfunctie.

Wie kan helpen, helpt maar  O0

EDIT:
Eerst en vooral, iedereen is bedankt voor de hulp.

Maar (jaja, er is een maar) de meesten hier zeggen dat ik rustig aan moet doen. Ik ben nog maar net bezig maar ik ben er vrij zeker van dat ik dit instrument al onder de knie heb qua single notes en ik voel me er ook steeds behendiger in worden (door veel oefenen).

Maar het was de bedoeling om even kort wat voorkennis te hebben voor ik aan benden, blowbenden, overblowen en overdrawen begin. Dus ik moest eigenlijk in het kort een overzichtje hebben wat het verschil is tussen de 4, of er nog meer dingen zijn op dit niveau & op welke gaatjes ik wat moet spelen  Cheesy

Ik heb namelijk een vriend die ook harmonica speelt die me weer kan helpen wanneer school terug begint maar ik wil al een beetje theorie zodat ik weet wat me te wachten staat Cheesy dus wie tijd heeft voor een kort overzichtje of een overzichtelijke site, typ maar neer!  Wink

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Al die termen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus, 2009, 10:12:52 »
C-harp

Grtz, Marijn
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus, 2009, 11:29:26 »
C-harp

Grtz, Marijn

Ik kan er niet echt aan uit eerlijk =/

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus, 2009, 11:50:04 »
Geen probleem Captain. (en maak het er ook maar niet van  ;))
Als je pas een klein maandje bezig bent met mh en je wil nu al alles weten van benden en overblowen etc. dan vraag je volgens mij veel te veel van jezelf. Dat je
er dan niet aan uit kan is heel begrijpelijk en normaal!  :)
Geef jezelf de tijd en concentreer je voorlopig eerst eens op het wennen aan een mh. Klooi een beetje in het rond en geen stress.
Kijk eens op www.freeharmonicalessons.com en bekijk de beginnerslessen aan de linkerkant van de homepage. Je voorlopige eerste doel daarna is het een beetje leren spelen van single notes (1 noot/toon zuiver per gaatje blazen of zuigen en dat zonder allerlei bijpiepgeluiden :Lachen:).
Neem daar maar eerst eens een paar maanden voor en de rest komt later wel.  :thumps:

(Overigens ga ik er wel van uit dat je een goede 10-gats diatonische mh hebt en geen tremolo of een chromaat (een mh met een schuif er aan) - als dit niet het geval is dan raad ik je diezelfde website en de diverse topics/zoekfunctie van dit forum aan om daar een antwoord op te vinden)

Suck6 en groetjes,
Bob'ke

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus, 2009, 11:57:10 »
Inderdaad Bob'ke, ik ben een klein jaar op de MH aan het toeteren, en heb mijn handen vol aan het benden van de 1 draw, 2 draw, 3 draw en 4 draw. Over de rest maak ik me nog geen zorgen...
... wat niet weet wat niet deert   ;D kop in het zand  :Lachen: komt tijd komt raad  :laugh: ...

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus, 2009, 12:28:15 »
Ik denk dat het wel verstandig is om de mogelijkheden van de mondharmonica te kennen ( niet kunnen dus...).
Op www.overblow.com vind je veel info...

Als je rijles neemt lijkt het mij wel handig als je weet dat er ook een rempedaal is.... als je pianoles neemt is het handig om te weten dat je de zwarte toetsen ook mag gebruiken... als je gitaarles neemt is het goed te weten dat je alle snaren mag gebruiken.

Waarrom steken wij de kop in het zand en leren we niet alle mogelijkheden kennen/herkennen/onderkennen die de mondharmonica biedt?? Is het vanwege het speelgoed imago van het instrument??
Is het omdat het al snel "als mondharmonica "klinkt als je alleen maar akkoorden speelt?

Als je een instrument serieus neemt kun je er niet omheen dat je zult moeten gaan studeren/oefenen.

Ik was niet lang geleden op een session waar een bordje op de bar stond met een rood verbodsbord ( net als bij verboden te roken bordjes..)  met daarop een mondharmonica met een dikke streep er doorheen.

De reden was dat de meeste muzikanten vinden dat mondharmonica spelers er altijd doorheen toeteren, de verkeerde toonsoort kiezen, altijd een rondpiepende versterker hebben en niet luisteren naar wat een band doet...

Helaas komt dit regelmatig vooor.... en ja!!! ik ben ook zo begonnen!!!

Dit is geen pleidooi voor alleen maar studeren en de muziek/emotie te vergeten maar wel een pleidooi om dit prachtige instrument serieus te nemen en het ook zo te benaderen!!!

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus, 2009, 12:52:49 »
oei..........dat bordje op de bar ben ik gelukkig nog niet tegengekomen ;D

Ik ken iemand die nu wat ouder is en helaas dementerend.
Een vervelend verschijnsel van zijn dementie is, dat hij denkt dat iedereen zijn harmonica spel ( hard in en uit blazen op verschillende gaten) wil horen.

Zo kwam hij een poos geleden binnen bij aanvang van een schaaktoernooi in Windkracht 13 in Den Helder.
Hij kijkt om zich heen hoort de stilte en begint keihard te toeteren en door de zaal te lopen !!  :Lachen:De eigenarese kwam uit de keuken en rende achter hem aan !!! >:(

Uiteindelijk kreeg ze hem te pakken "HIER MET DIE HARMONICA !!!!!
Heel schuld bewust hield de man de harmonica achter zijn rug en keek Els schuldbewust aan, maar hij zag dat ze erg boos was :police:.....
Hij reikt de harmonica aan, maar nog heel even snel naar zijn mond met dat ding TOET !!!!!
 :laugh:

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus, 2009, 13:04:59 »
Ik speel nu een klein maandje MH en ik ben wat proberen beginnen benden. Nu lees ik dat er ook iets bestaat als overblowen, overdrawen en blowbenden (als er nog iets is, vul dan maar aan)

wat ik eigenlijk wil weten wat nu het verschil is tussen alles en op welke gaatjes je welk kan doen, gisteren heb ik me doodgefrustreerd om dit op te zoeken via zoekfunctie.

Wie kan helpen, helpt maar  O0

Oei gecondoleerd dan maar ;D
Maar goed mocht je nog leven, begin gewoon bij het begin, bijvoorbeeld op de website van J.P. Allen vind je veel beginners informatie.

Je moet niet meteen alles willen weten, maar stap voor stap het instrument leren kennen. In het begin is het balangrijkste: goede ademhaling; hoe speel je single notes; stukje theorie over de opbouw van het instrument etc etc
 Veel succes  ;)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus, 2009, 13:34:03 »
Eerst en vooral, iedereen is bedankt voor de hulp.

Maar (jaja, er is een maar) de meesten hier zeggen dat ik rustig aan moet doen. Ik ben nog maar net bezig maar ik ben er vrij zeker van dat ik dit instrument al onder de knie heb qua single notes en ik voel me er ook steeds behendiger in worden (door veel oefenen).

Maar het was de bedoeling om even kort wat voorkennis te hebben voor ik aan benden, blowbenden, overblowen en overdrawen begin. Dus ik moest eigenlijk in het kort een overzichtje hebben wat het verschil is tussen de 4, of er nog meer dingen zijn op dit niveau & op welke gaatjes ik wat moet spelen  :D

Ik heb namelijk een vriend die ook harmonica speelt die me weer kan helpen wanneer school terug begint maar ik wil al een beetje theorie zodat ik weet wat me te wachten staat :D dus wie tijd heeft voor een kort overzichtje of een overzichtelijke site, typ maar neer!  ;)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus, 2009, 14:06:05 »

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus, 2009, 14:11:22 »
En heb je hem die mondharmonica nog stiekem een keer teruggegeven toen je tegenstander aan zet was?  :Lachen

Nee Edward ik kon niet meer toeteren want, die trut van een Els heeft me mijn harmonica niet meer teruggegeven! nonono

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus, 2009, 14:25:10 »
http://www.angelfire.com/tx/myquill/

en

http://www.angelfire.com/music/HarpOn/

voldoende voor een paar jaar oefenen....!! ;D

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Dit had ik dus nodig, hier ben ik wel even zoet mee   ;D Thanks

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus, 2009, 14:50:09 »
Waarrom steken wij de kop in het zand en leren we niet alle mogelijkheden kennen/herkennen/onderkennen die de mondharmonica biedt?? Is het vanwege het speelgoed imago van het instrument??
Is het omdat het al snel "als mondharmonica "klinkt als je alleen maar akkoorden speelt?

Nee Ben, mijn opmerking heeft niets met het imago van de mh te maken en ook niet met rempedalen etc. Het was wellicht wat ongenuanceerd uitgedrukt, maar mijn opmerking heeft te maken met het pedagogische gegeven dat leren in kleine stapjes gaat en dat er dus niets mis is met eerst single notes leren en drawbends voor je je stort in blowbends en overblows.

Graag illustreer ik dit ook met een vergelijking: kinderen die leren lezen beginnen met ??n lettergreepwoorden (AVI 1) en hoeven niet gelijk de Grondwet te kunnen begrijpen.

Groet, Louis.  

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus, 2009, 18:57:09 »
kinderen die leren lezen beginnen met ??n lettergreepwoorden (AVI 1) en hoeven niet gelijk de Grondwet te kunnen begrijpen..  

maar dan blijven ze beter ook meteen met hun fikken van die grondwet af... ;D had verhofstadt dat maar geweten.. ;D
Thijs