Auteur Topic: Welke tonggebied?  (gelezen 1537 keer)

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
Welke tonggebied?
« Gepost op: 26 augustus, 2009, 10:27:14 »
Jongens, ik probeer te overblowen :icbat: , maar met die bendometer wilt het blauwe blokje maar niet naar boven. nonono
Ligt dat nu aan mij of aan de software? :icbat: ;D stomme vraag natuurlijk.

Maar kan iemand mij op weg helpen? Welke tonggebied gebruik je hiervoor? Voor het benden bijvoorbeeld, gebruik je de achterkant van je tong. Maar voor het overblowen?  :geenidee:

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re:Welke tonggebied?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus, 2009, 10:56:50 »
Wat ik van Ben Bouman als tip kreeg:

speel een 7blow bend, en ga vervolgens met dezelfde 'mondstand' naar de 6blow.
Als het goed is blokkeerd de 6blow en ontstaat er een overblow.
succes !

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus, 2009, 11:21:02 »
7 blow bend? Dacht dat 7 niet te benden was? Alleen een overdraw? ???

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus, 2009, 12:17:12 »
Jongens, ik probeer te overblowen :icbat: , maar met die bendometer wilt het blauwe blokje maar niet naar boven. nonono
Ligt dat nu aan mij of aan de software? :icbat: ;D stomme vraag natuurlijk.

Maar kan iemand mij op weg helpen? Welke tonggebied gebruik je hiervoor? Voor het benden bijvoorbeeld, gebruik je de achterkant van je tong. Maar voor het overblowen?  :geenidee:

Mijn manier om overblows aan te leren:
Dekplaten van de mondharmonica afhalen, gaatje 4,5 of 6 spelen zoals je doet bij benden op gaatje 8,9 en 10.
Vervolgens het blaas reed dempen met je vingertop. Als het goed is hoor je de noot dan hoger worden, dat is het principe van een overblow. Daarna proberen dempen te doen zonder af te dekken met je vinger.
Voorwaarde hiervoor is dat je het benden op gaatje 8,9 en 10 goed beheerst.
Een goede voorbereiding voor het oefen op overblows is dan ook het beheerst en geleidelijk buigen van bijv gaatje 8 en weer terug (dit met de dekplaten gewoon op de mondharmonica). Als je dit snel kan doen zodat er een soort vibrato ontstaat zou het spelen van een overblow niet veel problemen meer moeten geven.

Groet,

Edward

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus, 2009, 12:42:26 »

Probeer het nou maar gewoon Flippie ;D

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus, 2009, 12:54:37 »

Probeer het nou maar gewoon Flippie ;D

Dit is een hele snele een overblow te kunnen spelen, zeker met wat begeleiding van Ben.
Je kunt je alleen afvragen of je dan ook echt weet wat je doet en hoe goed je het spelen van de overblows gaat beheersen. Voor mij leverde deze aanpak uiteindelijk niet het beste resultaat op.
Zie ook de reactie van Ben in het topic "al die termen"  ;)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus, 2009, 14:24:43 »
Blowbend op 7 is zeker mogelijk....maar dat is slecht een kwart nootje ..
Maar als je dat gecontroleerd kunt, dus de bending vasthouden, glijd dan van 7 naar 6 blow zonder ook maar iets aan je mondstand/embouchure te veranderen.

Een andere manier is om op 6 draw een 1/2 toon bend te spelen, deze eerst even vasthouden..! en dan weer vanuit dezelfde mondstand naar 6 blow te gaan. Dit kun je een beetje ondersteunen/stimuleren door te proberen te voelen wat er met je middenrif gebeurt als je kucht...datzelfde gevoel/steun kun je geven een aan een overblow. Daarmee blokkeer je wat sneller de blow stemtong waardoor de draw stemtong in beweging komt en uiteindelijk de overblow veroorzaakt.

Ben Bouman
www.beta-harps.com

p.s. ik geef ook via Skype/webcam/microfoon on-line lessen. Dat geeft de mogelijkheid om deze technieken beter te zien/horen.

email naar: ben@harmonicainstituut.nl

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus, 2009, 16:55:54 »
Een andere manier is om op 6 draw een 1/2 toon bend te spelen, deze eerst even vasthouden..! en dan weer vanuit dezelfde mondstand naar 6 blow te gaan. Dit kun je een beetje ondersteunen/stimuleren door te proberen te voelen wat er met je middenrif gebeurt als je kucht...datzelfde gevoel/steun kun je geven een aan een overblow. Daarmee blokkeer je wat sneller de blow stemtong waardoor de draw stemtong in beweging komt en uiteindelijk de overblow veroorzaakt.

Ben Bouman
www.beta-harps.com
En dat werkt ook nog! :o Mijn eerste overblow! :D Heel even dan toch :icdans:!!!!

Nu even opzoeken wat aan te doen met die piep, of is komt dat door een verkeerde embochure? Met de Seydel 1847 Silver heb ik dat niet, de special20 wel.
Moet ik iets aan de gapping doen of ben ik wat te voorbarig en moet ik nog werken aan de embochure?

grtz
Flipper

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus, 2009, 17:13:57 »
oi Flipper

Als je bij het sporten een nieuw onderdeel gaat leren hoe lang doe je er dan over om het redelijk te beheersen...??????? ;D ;D

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus, 2009, 17:57:42 »
Nu even opzoeken wat aan te doen met die piep, of is komt dat door een verkeerde embochure? Met de Seydel 1847 Silver heb ik dat niet, de special20 wel.
Moet ik iets aan de gapping doen of ben ik wat te voorbarig en moet ik nog werken aan de embochure?

Die PIEP is een torsie trilling als gevolg van het feit dat je de techniek nog niet goed beheerst, je blokkeert het reed niet volledig.

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus, 2009, 20:36:42 »

succes !

goed tip :thumps:
heb het steeds volgens Adam G geprobeerd. 6draw buigen en dan met zekfde mondstand 6blow.

Overblow op 6blow (C harp) lukt vrij goed maar 5blow, 4blow, enz......... lukt voor geen meter.
Gaat dit volgens dezelfde techniek (en is de harp niet goed afgesteld) of moet je daar andere trukken voor toepassen?

Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus, 2009, 23:22:43 »

succes !

goed tip :thumps:
heb het steeds volgens Adam G geprobeerd. 6draw buigen en dan met zekfde mondstand 6blow.

Overblow op 6blow (C harp) lukt vrij goed maar 5blow, 4blow, enz......... lukt voor geen meter.
Gaat dit volgens dezelfde techniek (en is de harp niet goed afgesteld) of moet je daar andere trukken voor toepassen?

Andy

Het lukt je, met niet meer dan een kleine hint om een begin te maken met overblows, om een overblow te spelen op gaatje 6. Vervolgens geef je het binnen 1 of 2 dagen al weer op om er op eigen kracht mee verder te gaan.  :geenidee:
Hoe lang heb je er eigenlijk over gedaan om de 'gewone' bends behoorlijk te leren spelen? Hoe goed klinkt die overblow op 6 eigenlijk? Hoe goed kun je het buigen op gaatje 8,9 en 10 controleren?

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus, 2009, 01:07:55 »
Citaat
Het lukt je, met niet meer dan een kleine hint om een begin te maken met overblows, om een overblow te spelen op gaatje 6. Vervolgens geef je het binnen 1 of 2 dagen al weer op om er op eigen kracht mee verder te gaan. 
Hoe lang heb je er eigenlijk over gedaan om de 'gewone' bends behoorlijk te leren spelen? Hoe goed klinkt die overblow op 6 eigenlijk? Hoe goed kun je het buigen op gaatje 8,9 en 10 controleren?

Ho Ho?..
Even terug op het juiste spoor zetten hier.
Ik ben er nog helemaal niet aan toe om overblows te gebruiken.
En inderdaad het benden is ook nog niet wat het zou moeten zijn. :dasniks:
En of ik deze technieken ooit helemaal echt zal kunnen beheersen is ook nog een groot ?
Maar ik ben ondertussen tamelijk gefascineerd door die 10 gaten en wil daar zoveel mogelijk van weten.
En ben nogal curieus van aard en ondanks mijn muzikale beperkingen wil ik toch mijn horizon verwijden.
Met mijn beperkte grijze massa ben ik van mening dat ik in dit geval een (min of meer) overblow kan maken op 1 plaats maar dit niet kan op een andere er wel degelijk iets mis is.
Een bend op ?1 of ?6 is ongeveer dezelfde techniek maar toch ook weer totaal anders vandaar mijn vraag.

curious as always
Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/