Auteur Topic: chrometta leren spelen  (gelezen 2631 keer)

Offline robin

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
chrometta leren spelen
« Gepost op: 11 maart, 2004, 19:38:44 »
Al enige tijd probeer ik de chromatische mondharmonica te bespelen; de gewone harmonica kan ik al jaren goed bespelen, maar ik ben er nog niet achter hoe je het beste chromatisch leert spelen; misschien zij er suggesties...

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:chrometta leren spelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart, 2004, 22:48:25 »
Hallo Robin,

ik zit met hetzelfde euvel. Dus van de lamme aan de blinde (of omgekeerd?) een paar dingen die ik aan het uitproberen ben, en die voor mij blijken te werken:

veel oefenen op je diatonische harp in de 3e positie. Zitten toch heel wat overeenkomsten met de blues-chromaat in. Ook werken aan je tongue-splits (geeft mooie accoorden op je chromaat).

veel tongue-blocking gebruiken. De vette "slap" maakt het (voor mij) lekkerder om naar te luisteren. Met alle respect voor de grootmeester, maar ik ben niet op zoek naar een geluid a la Toots Thielemans, maar meer bluesy geluid.

koop alle platen van bijv. (the late great) William Clarke en van (the late great) George "Harmonica" Smith. En dan luisteren, naspelen, bietsen, enzovoorts. Uiteraard zijn er nog honderden andere voorbeelden.

Ik heb laatst gekocht via harmonicamasterclass.com het boek (plus CD) van David Barret over "Chromatic for the Diatonic player". Ik ben er nog mee bezig, dus weet nog niet wat ik er aan heb, maar alleen de titel al spreekt mij zeer aan.

Ik weet niet welke chromaat je speelt. Is het een (8-gaten) Chrometta, zoals je schrijft in de heading van je bericht? Die heb ik ook, maar speel er weinig op. Ik heb zelf een tijd op een Hohner Chromonica proberen te spelen (met die 10 vierkante gaten) maar dat lekte aan alle kanten lucht. Geen pretje. Ik heb sinds een tijdje een paar Hering's (Velvet Voice en Baritono) en die bevallen prima.

Tot zover mijn duit in het zakje. Er is ook een (vrouwelijke) reparateur van chromaten lid van dit forum. Lijkt mij dat die wel heel nuttige tips kan geven (sprak hij hoopvol).

Groet,
Jervis

robin2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart, 2004, 00:36:20 »
Ik heb een chrometta  12 ronde gaten van Hohner, helemaal metaal;ik geef de voorkeur aan plastic mondstuk; ik heb ook een chinese Tower chrometta 24 gaten, wel met plastic mondstuk.
Het gaat me om hoe ik chromatisch leer spelen: door bijvoorbeeld toonladders te spelen of te beginnen eenvoudige wijsjes te spelen en dan langsaam op te bouwen tot moeilijker liederen; moet je muziek leren lezen en daarvan spelen? enz. Hoe hebben anderen dit  chromatisch spelen onder knie gekregen?!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart, 2004, 12:25:08 »
Hoi Robin,

wat ik doe is toonladders oefenen. Vooral (maar da's mijn achtergrond) blues-toonladders van mijn diatonische harp opzoeken op de chromaat en dan oefenen tot ze er vanzelf uitrollen. En dat in verschillende toonsoorten. Begin met de toonladder van C (als je een chromaat in C hebt). Dan de toonladder van bijvoorbeeld G en merk wanneer je dan je schuif moet indrukken. Iedere toonladder heeft weer op andere plaatsen de schuif nodig.

Notenlezen is niet nodig, wel helpt het als je kennis hebt van de notenleer (hoe zitten verschillende accoorden in elkaar en zo). Veel chromatische spelers halen hun oefenstof uit de jazz (vooral geinspireerd door tenor-saxofonisten).

Toeter ze,
Jervis