Go Edward

. Helemaal mee eens, overblows en blues leidt alleen maar tot overbodige noten. We zullen het er nooit uitsluitsel over hebben, maar ik geloof eerlijk waar niet dat Little Walter van de overblows zou zijn. Luister maar naar zijn muziek: ook al hoor je heel duidelijk invloeden van big band jazz in zijn loopjes terug, er zit toch een bepaalde power en attaque in die ik in overblow loopjes nog nooit heb gehoord. Als we dan ook nog eens naar een speler van nu kijken: Ik vind persoonlijk Kim Wilson de beste bluesharp speler die er is, gewoon qua timing, techniek en stijlbeheersing... Nu speelt Kim echt in de stijl van de ouwe bluesknakkers zoals onder andere de grote en de kleine Walters... Overblows zijn tot zijn beschikking... Waarom gebruikt hij ze dan niet? Omdat dit stylistisch niet in 'ouwe blues' thuishoort...
En Ben, ik vind het een mooi stukje, maar ouwe blues is het niet... Eerder een moderne opvatting van ouwe blues. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als we echte roots gaan spelen hebben we die overblows toch echt niet nodig!
Sowieso hoor ik op dit forum erg snel van mensen dat ze met overblows en toon en tongueblokken beginnen. Beheers nou eerst eens het instrument in alle bends en zorg dat je loopjes zuiver zijn. Als het dan ook nog eens op muzikaal gebied goed zit (timing, sterk improvisatievermogen enzo), begin d?n pas aan je toon en misschien aan overblows. Ik leg de nadruk op misschien, want dat moet je eigenlijk pas gaan doen als je heel andere stijlen wilt spelen waarin je graag een diatonische harp ipv een chromaat wilt gebruiken!
Nou goed, ik heb mijn zegje weer eens gedaan

.
Groetjes!
PS @ spijkerlaan: Ik heb de buigingen op blaas gaatjes 7 t/m 10 zelf altijd overblows genoemd, maar die heten dan hier weer blowbends geloof ik. Dit ter verheldering van de vraag van Mr Spijkerlaan: Met overblows wordt hier bedoeld het omhoog 'poppen' van tonen op blaas gaatjes 1 t/m 6. De overblows/blowbends die jij bedoelt dus op gaatjes 7 t/m 10 vind ik w?l z??r bruikbaar voor blues! Dit trer verheldering van het misverstand

.