Auteur Topic: Overblows? Wat een onzin!  (gelezen 7571 keer)

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
Re:Overblows? Wat een onzin!
« Reactie #15 Gepost op: 07 september, 2009, 16:39:05 »
het intro van whammer jammer sla je over?

Nee, hoezo?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #16 Gepost op: 07 september, 2009, 17:02:49 »
Go Edward :). Helemaal mee eens, overblows en blues leidt alleen maar tot overbodige noten. We zullen het er nooit uitsluitsel over hebben, maar ik geloof eerlijk waar niet dat Little Walter van de overblows zou zijn. Luister maar naar zijn muziek:  ook al hoor je heel duidelijk invloeden van big band jazz in zijn loopjes terug, er zit toch een bepaalde power en attaque in die ik in overblow loopjes nog nooit heb gehoord. Als we dan ook nog eens naar een speler van nu kijken: Ik vind persoonlijk Kim Wilson de beste bluesharp speler die er is, gewoon qua timing, techniek en stijlbeheersing... Nu speelt Kim echt in de stijl van de ouwe bluesknakkers zoals onder andere de grote en de kleine Walters... Overblows zijn tot zijn beschikking... Waarom gebruikt hij ze dan niet? Omdat dit stylistisch niet in 'ouwe blues' thuishoort...

En Ben, ik vind het een mooi stukje, maar ouwe blues is het niet... Eerder een moderne opvatting van ouwe blues. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als we echte roots gaan spelen hebben we die overblows toch echt niet nodig!

Sowieso hoor ik op dit forum erg snel van mensen dat ze met overblows en toon en tongueblokken beginnen. Beheers nou eerst eens het instrument in alle bends en zorg dat je loopjes zuiver zijn. Als het dan ook nog eens op muzikaal gebied goed zit (timing, sterk improvisatievermogen enzo), begin d?n pas aan je toon en misschien aan overblows. Ik leg de nadruk op misschien, want dat moet je eigenlijk pas gaan doen als je heel andere stijlen wilt spelen waarin je graag een diatonische harp ipv een chromaat wilt gebruiken!

Nou goed, ik heb mijn zegje weer eens gedaan :).

Groetjes!

PS @ spijkerlaan: Ik heb de buigingen op blaas gaatjes 7 t/m 10 zelf altijd overblows genoemd, maar die heten dan hier weer blowbends geloof ik. Dit ter verheldering van de vraag van Mr Spijkerlaan: Met overblows wordt hier bedoeld het omhoog 'poppen' van tonen op blaas gaatjes 1 t/m 6. De overblows/blowbends die jij bedoelt dus op gaatjes 7 t/m 10 vind ik w?l z??r bruikbaar voor blues! Dit trer verheldering van het misverstand ;).

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #17 Gepost op: 07 september, 2009, 17:07:12 »
hmmmm...overbodige noten??  volgens mij niet want ik speel hier minimaal en spontaan..
Vrijwel al mijn opnames zijn gemaakt met 1 poging ...
De overblows die ik in het nummer gebruikt heb zijn logisch voor mijn gevoel ......

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #18 Gepost op: 07 september, 2009, 17:07:38 »
Hey Edward,

je refereerd o.a. aan Lester Butler.
Hij had echter ook een uitspraak betreffende de "bluespolitie".
Dat zijn mensen die voor anderen gaan bepalen wat wel en niet goed is, of wel/niet acceptabel in (blues)muziek :police:.

Waarom een discussie starten over technieken die de een wel gebruikt en de ander niet ? :geenidee:

Is het niet mooi dat je op een bluesharp de mogelijkheid hebt om ze te gebruiken ?
Ik vind het een bijzondere ontdekking van het instrument, en zou willen dat ik het kon.....  :thumps: :Jam:

O ja, ik ken ook hele gave bluessolo's gespeeld op Chromaat..... !! :applaus:

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #19 Gepost op: 07 september, 2009, 17:17:26 »
Mooie discussie................wat ik ervan vind......mmmmmmmmmmmmm, denk dat ik eerst maar eens doorgroei voor ik hier een mening overheb, lijkt me mooi ze onder de knie te hebben, maar of ze echt nodig zijn.......mischien niet, maar om het nu onzin te noemen ;)

Ga vooral zo door , leren we van 8)

groetjes

Ron

Offline Machiel.

• Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: 07 september, 2009, 17:27:04 »
Overigens vind ik wel dat op de chromaat erg goed in de blues vind passen, nogmaals, zolang het maar stylistisch goed is gedaan, zoals bijvoorbeeld hier:

Kim Wilson - Five Long Years - Killer Chromatic Harmonica

;)

Offline Verwijderd

• Sr. Member
« Reactie #21 Gepost op: 07 september, 2009, 19:20:44 »
 :Jam:  :Jam: volgens mij zit Edward zich de schompes te overblowen en bezit hij een aantal chromaten  ;D   :icdans:  :Jam:
wat Kim daar doet is Blues

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 07 september, 2009, 20:38:48 »
De blues is; ballen, wijven, zuipen, drugs en knokken. Dacht je nou echt dat de legendes die noch lezen noch schrijven konden zich met dit soort zaken bezig hielden; they just blew like hell. Wanneer het in die tijd bekend was geweest een overblow, hadden ze het echt wel ergens in hun spel weten in te passen/te verwerken.

Ohja, ik vind dat mensen veels te snel met ob'en beginnen, beheers eerst je harpje maar eens volledig... daar heb je al je handen vol aan. Ik lees ook van mensen hier dat ze 3 dagen bezig zijn, en al proberen te benden... wat een gelul, probeer eerst maar eens 'n fatsoenlijke enkele noot eruit te krijgen!

B.t.w. Is Howard Levy de ontdekker van de ob?

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #23 Gepost op: 07 september, 2009, 20:59:51 »
Leuk zo?n discussie ???moet er zout op de frieten of ni???een echte pizza heeft een dunne bodem???..als je gaat fietsen moet je een mooie tenue hebben met bijpassende schoenen en helm??? :geenidee: :geenidee:

Ik beschik niet over de capaciteiten om overblows te spelen, laat staan ze te gebruiken.
Dankzij dit forum heb ik er al wel ??ntje gespeeld (gat 6), heb deze niet onder controle en weet niet of ik die ooit ga gebruiken maar WEET nu wel wat het is en weet daarom ook een beetje over wat jullie het hebben.

En weet je wat??.jullie hebben allemaal gelijk??.geloof je mij niet?........lees alles nog eens over en je zal zien iedereen heeft gelijk op zijn manier?......?.over wat ging die discussie ook al weer :laugh:

Overblow-loze groeten
Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #24 Gepost op: 07 september, 2009, 21:19:02 »
Leuk zo?n discussie ???moet er zout op de frieten of ni???een echte pizza heeft een dunne bodem???..als je gaat fietsen moet je een mooie tenue hebben met bijpassende schoenen en helm??? :geenidee: :geenidee:

Ik weet (nog?) niets van overblowen, maar over deze vragen heb ik wel een mening: nee, ja, nee  :Lachen:

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #25 Gepost op: 07 september, 2009, 21:32:13 »
Er zijn talloze voorbeelden van oude bluesknarren die (misschien onbedoeld) overblows speelden/gebruikten ...en dat al in 1936!!

Ben Bouman
www.beta-harps

OB's, ik begin d'r maar niet aan. Hoewel ik ze best zou willen kunnen,
bijvoorbeeld op de +1. Dan kun je zo'n mooi bluesy loopje van de 2
naar de 1 (2 2'' +2 +1ob 1) maken. Maar ja, ik ben Bouman niet h?.

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #26 Gepost op: 07 september, 2009, 21:35:10 »
Citaat Edward: "Mensen, houdt toch op met die onzin! Sonny Terry, SBWII en Lester Butler speelden toch ook de blues zonder overblows.
Als je dan toch zo nodig chromatisch wil spelen dan neem je toch gewoon een chromatische mondharmonica, die zijn daar voor gemaakt."

wat is jouw mening over bends dan? Die "kunnen" ook niet op een diatonische harmonica.

Vind dit hele topic eerlijk gezegd niet zo'n bijster intelligente discussie.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #27 Gepost op: 07 september, 2009, 21:54:45 »
De diatonische mondharmonica is gemaakt voor duitse volksmuziek......dus kun je er geen blues op spelen...tenzij je er dingen op speelt waar hij niet voor bedoeld is.....    >:D

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Machiel.

• Hero Member
« Reactie #28 Gepost op: 07 september, 2009, 22:18:17 »
Ik vind dat eerlijk gezegd geen bijster intelligente opmerking... Om blues te spelen heb je bends nodig, geen overblows... Dat is de discussie, niet of het ?berhaupt mogelijk is om dat te doen. Dat bends en overblows kunnen op de harmonica staat buiten kijf, waar het hier om gaat is of het stylistisch verantwoord is... Het antwoord daarop is nee! Of er wat knakkers zijn die per ongeluk iets met overblows deden weet ik niet, maar de roots van de blues heeft niks met overblows te maken. Misschien dat het gebruik van overblows in blues volgens sommigen hier onder moderne blues valt... Dat vind ik prima, ik ben toch nooit zo van het vernieuwen geweest... Als ik moderne blues hoor en daarna traditionele stijl blues hoor, dan weet ik wat ik wil horen... En dat zijn geen overblows! Gebruik die maar lekker voor andere stijlen!!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #29 Gepost op: 07 september, 2009, 22:31:00 »
van te voren was natuurlijk al duidelijk dat deze discussie redelijk zinloos is ;)
maar...............
Wat is traditionele blues ? ???
Alleen al het verschil tussen pre-war style en chicagoo style....is een wereld van verschil.
Is Acoustisch  Traditioneel,  of over all tube gitaarversterkers met mics die bedoelt waren voor de buschauffeur van "greehoundbusses" : daar komen n.l. onze populaire bulletmics vandaan ;) ?
LittleWalter was ook zeer vernieuwend wat dat betreft....

Het mooie van muziek is dat je zelf mag weten wat je ermee doet,
maar de kunst is ook om iets wat je niet kan of wilt leren af te doen al zijnde "het hoort niet", dat is volgens mij aan niemand om te bepalen.
Nogmaals refererend aan Lester Butler die dat de "bluespolice" noemt.