Auteur Topic: Wat voor harp of harpen en welk lesmateriaal?  (gelezen 1437 keer)

Offline Frits

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
Wat voor harp of harpen en welk lesmateriaal?
« Gepost op: 20 maart, 2004, 16:01:34 »
Hallo bluesharp spelers,

Bij het surfen toevallig op deze leuke site gekomen
Ik heb even wat advies nodig.
Ik speel al geruime tijd gitaar en ben lid van een redelijke band waarin samen met mij nog een gitarist speelt.

Naast mijn grote hobby het gitaarspelen heb ik ook interesse gekregen in het bespelen van jullie instrument de bluesharp.
Ben echter een grote leek op dit gebied en weet niet goed waar of hoe te beginnen.
Mijn voordeel is dat ik wel wat enige kennis heb van muziektheorie.

Mijn vragen zijn:
Wat voor harp of harpen (merken, types) moet ik aanschaffen en welk lesmateriaal raden jullie mij aan. Meer tips zijn natuurlijk ook welkom.

Oh ja ik heb ondertussen begrepen dat als je de blues op een harp speelt dat de toonsoort (natuurlijk!!) erg belangrijk is.
Alleen bij een harp wijkt deze af van de toonsoorten die ik op gitaar speel.
Indien de band bij ons bijvoorbeeld in A speelt en ik wat aan het improviseren ben speel ik dus ook in A of in Am (bluesladder pentatonisch om het zoals in de blues hoort wat melanchonieker te laten klinken). De toonsoort van de harp moet dan, naar ik heb begrepen D zijn.  
Leg me dat eens uit of is dit een erg domme vraag.

Gr. en b.v.d. Frits

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:Advies
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart, 2004, 00:15:42 »
Hoi Frits,
wat een hoop enthousiaste vragen! Een paar antwoorden:
- wat ik mijn studenten aanraadt is te beginnen met een Hohner Special 20. Andere merken en types zijn ruim aanwezig en vaak ook aan te bevelen, maar je moet ergens beginnen, niet?
- als je met je band veel in A speelt, raad ik je aan als eerste een harp in D te kopen.
- lesmateriaal: teveel om op te noemen. Kijk om te starten eens op www.harmonicalessons.com of www.harmonicamasterclasses.com
- vind een gitarist die je wil begeleiden in je studie
- en combineer dat met een goede leraar (ik geef zelf les in Amsterdam, maar er zijn er meer door heel Nederland)

En ja, het klopt: in 90% van de gevallen pakt men een D-harp als de band in A speelt. Dat noemen ze de 2e positie. Maar er zijn een aantal andere manieren om leuke muziekjes uit je harp te toveren (ik ben de laatste dagen fanatiek met de 3e positie bezig, vandaar). Leuk om uit te proberen,als je de 2e positie een beetje onder knie hebt....

Succes met oefenen,
Jervis