Auteur Topic: ice water blues  (gelezen 1106 keer)

Offline witte

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • one goal one vision
ice water blues
« Gepost op: 02 juli, 2005, 11:49:42 »
Hallo

Onlangs hoorde ik het stukje ice water blue op een harpje onmiddellijk ben ik beginnen zoeken of ik hier geen tabs van vond helaas niet? ????
Wel heb ik gevonden dat dit stukje bestaat van de jaren 30 geloof ik??
Dus als iemand mij hierbij kan helpen aub???

ps weet iemand ook een leraar voor de omgeving zaventem - elewijt(Belgie)
Ik speel toch al behoorlijk via tabs maar zou nog meer uit mijn harpje willen halen, heb al liggen zoeken maar zonder enig resultaat? :(

http://www.harmonicacountry.com/Rock/wooden_heart.html
dit is nog altijd mijn pronkstuk heel simpel om te spelen en als je het laat horen aan iemand die niet vertrouwd is met de mondharmonica trekt toch grote ogen.

(ps gewoon het webadres kopieren in de adresbalk)

MVG
Koen

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: ice water blues
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli, 2005, 12:14:35 »
Kijk, da's nou eens een geweldig leuk nummer om uit te zoeken, Ice Water Blues van Deford Bailey! Inderdaad uit de vroege 20e eeuw (ik geloof 1927). Het staat ook op de CD Inspirations, 22 Great Harmonica Performances (zie elders op dit forum bij Recensies CD's).

Ik ga je niet alle tabs geven, maar verderop een paar hints. Maar eerst dit:
ik geloof niet in alle tabs van zo'n nummer, dan zit je maar in je hoofd ipv in je hart. Bovendien is de melodie van Ice Water Blues eigenlijk heel simpel, maar het is vooral de timing en het uitgebreide gebruik van tong en keel dat het zo'n mooi nummer maakt. En die aspecten maak je je allemaal eigen als je van alles probeert en gaandeweg merkt wat wel/niet werkt. En dan zit het deuntje gelijk helemaal in je hoofd en ook het ritme (en da's 80% van het nummer).

Hoe dan ook een paar tips:
  • Deford Bailey speelt in eerste positie op een A-harp
  • het nummer bestaat eigenlijk uit 1 melodielijn (met allerlei variaties) die afwisselend h??g en l??g op de harp worden gespeeld
  • het hoge partijtje begint met (9+)? 10+? 10? 9+? 8+? ?8? ?7+
  • het lage partijtje begint met (heel snel)? 5+? 4? ?5+? 4? etc..? ? 4? 4+
  • de melodie wordt ZWAAR ondersteund door tongue-blocks, tongue-slaps, pull-slaps, growls en andere geintjes van tong en keel. Wil je weten hoe dat werkt, neem dan een les van een goede docent die een beetje thuis is in dit genre

Gefeliciteerd met je keuze en goede smaak, en succes met het uitzoeken!
Groet,
Jervis
www.harmonicainstituut.nl

Offline witte

• Newbie
  • *
  • one goal one vision
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli, 2005, 22:40:11 »
Bedankt voor de moeite en  je uitleg jervis  :-*

ik ga me alvast ook een goeie leraar zoeken om dit helemaal onder de knie te krijgen

ps op harmonicainstituut.nl  zag ik een filmpje van beatboxen echt de max!!
weet jij nog meer van die filmpjes ergens staan??

MVG
Koen  ;)

Offline poelske

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli, 2005, 16:26:37 »
Hallo

ps weet iemand ook een leraar voor de omgeving zaventem - elewijt(Belgie)
Ik speel toch al behoorlijk via tabs maar zou nog meer uit mijn harpje willen halen, heb al liggen zoeken maar zonder enig resultaat? :(

http://www.harmonicacountry.com/Rock/wooden_heart.html
dit is nog altijd mijn pronkstuk heel simpel om te spelen en als je het laat horen aan iemand die niet vertrouwd is met de mondharmonica trekt toch grote ogen.

(ps gewoon het webadres kopieren in de adresbalk)

MVG
Koen

voor lessen zie leraars - leuven -