Hoi Ron (en anderen),
leuk bericht over het nut en de noodzaak van geluidsfragmenten op deze site (een goed idee: dat zou inderdaad heel handig zijn om als beginner te weten of je goed aan het buigen bent).
Je zegt tussen neus en lippen ook nog wat over het nut en de toegevoegde waarde van het nemen van les. Daar moet ik (als professioneel mondharmonica-leraar) natuurlijk wel even op reageren!
Op iedere harp kunnen "horen" hoe de buigingen moeten klinken is natuurlijk ??n van de basics van het musiceren: luisteren! Toch heb je het idee dat je er met een paar geluidsfragmenten wel uitkomt, en dat lessen te duur zijn om alleen maar die kleine dingetjes te leren waar je zelf nog niet uitkomt.
Ik merk die aanname bij wel meer spelers: het instrument lijkt z? eenvoudig, dat moet je toch wel zelf vlot kunnen leren? Ik speel (met tussenpozen) nu ongeveer 27 jaar en ik kan je vertellen: het is een h??l lange weg en die is nog lang niet afgelopen! Om het instrument werkelijk te beheersen gaan er nu eenmaal duizenden uren, uren en nog eens uren oefening in zitten! Het heeft een imago van een simpel instrument, maar niets is minder waar.
Natuurlijk kun je overal op het internet geluidsfragmenten, CD's, boeken, tips en ander spul vinden. De meeste professionele leraren hebben al dat materiaal in de loop der jaren verwerkt in hun spel. Al die speelervaring zorgt er uiteindelijk voor dat een docent een beginnende student precies datgene mee kan geven waar zij in hun ontwikkeling enorm mee verder geholpen kunnen worden. De meeste leraren zullen je trouwens de gelegenheid geven je lessen op te nemen, zodat je geluidsfragmenten zat hebt.
Heb je een docent nodig? Ik heb laatst weer eens een uurtje zangles genomen voor ?35. Is dat een hoop geld? Had ik die toonladder niet gewoon op het internet kunnen vinden en het zelf wel kunnen uitzoeken? Gewoon goed luisteren en dan meezingen? Nee, dus. Al het lesmateriaal in de wereld heeft gewoon een ervaren muzikant/docent nodig om het bij de student werkelijk te laten landen. Ik teer nu al 2 weken op dat ene uurtje en die ?35 is het geld meer dan waard!
Mensen kunnen denken dat mondharmonica eenvoudig zou moeten zijn, maar gaan voorbij aan de essentie van musiceren. Duizenden uren pielen op een toonladder brengt je uiteindelijk w?l tot de essentie van een techniek, van een lick, van een buiging, van een overblow, van een tongue-block, van een toon, van een feel, etcetera.
Een ervaren docent is goud waard, en les nemen bij ervaren mensen is eigenlijk een no-brainer: dat is de enige manier waarop je het werkelijk leert. Ook Little Walter heeft zijn eerste stappen gezet door flink te jatten en zich flink te laten inspireren door oudere spelers. Vroeger betaalde je zo'n leermeester een fles whiskey of een pakje sigaretten (!), en tegenwoordig gaan er euro's over tafel. That's life.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat iedereen het zelf blijft uitzoeken, blijft zoeken naar gratis geluidsfragmenten,?instructie-materiaal gratis/illegaal kopi?ren, etcetera. Is helemaal goed. Maar wil je je ontwikkeling een serieuze impuls geven, dan neem je les. It's as simple as that.
Zo! Da's een lange reactie. Het is niet mijn bedoeling de oorspronkelijke auteur terecht te wijzen. De vraag om geluidsfragmenten is volkomen juist en erg nuttig.
Het is mijn bedoeling om de hele harpgemeenschap serieus te laten nadenken. Ben je bereid om het instrument w?rkelijk te leren spelen? Ben je bereid om gebruik te maken van ervaren spelers? Mijn uitnodiging is om van die schat aan ervaring gebruik te maken, en ook bereid te zijn daarin te investeren.
Groet,
Jervis
www.harmonicainstituut.nl