Auteur Topic: Hoe het ooit begon.  (gelezen 785 keer)

Offline freakazooi

• Newbie!
  • *
Hoe het ooit begon.
« Gepost op: 17 oktober, 2009, 20:46:36 »
Zo, na me even voorgesteld te hebben wil ik wat meer vertellen over mezelf en het daarbij gekoppelde leerverhaal.
Ongeveer 30 jaar geleden heb ik een mondharmonica gevraagd voor mijn verjaardag. Ik werd 16 jaar. Ik kreeg van mijn oudere broer een Hohner, een zwarte bleusharp in een soort van zwartplastic doosje wat je kunt vouwen. Daarin zat ook een papiertje met wat technieken en zowaar een liedje. O when the Saints. Dus oefenen en oefenen. Alles onderkwijlen en lekker vals en met van die missers blazen. Jaren lang heeft dat mh overal liggen slingeren. Jaren later ben ik het weer op gaan pakken en heb er nog een paar bij gekocht. Lee Oskar. Een C en een A (Folkbleus). Dus weer oefenen en met wat boekjes erbij, een boekje van Steven Manus, 'how to play the Harmonica'.  Het is engelstalig. Daarin zittten diverse onderwerpen beschreven. Ik heb daar tongblocking opgedaan, puckering en nu kan ik ook wel de 45graden mouthpositie  via mijn onderlip single notes blazen. Ook heb ik me toen die tijd wat aan notenlezen bijgebracht. Maar dat moet ik inmiddels weer wat bijwerken. Daar stonden natuurlijk ook diverse liedjes in. Ik ben die veel gaan blazen. De een ging wat beter dan de ander. Maar zo'n boekje wordt na verloop van tijd wel wat saai. Ik ben toen wel eens wezen kijken over je ergens les kan krijgen. Maar dat was er niet veel. En echt internet moest toen nog zijn intrede maken bij het brede publiek. Maar mondharmonica heb ik altijd mooi gevonden. Of het nu blues of Toots is. Blues vind ik wel lastig om te spelen. Daar ken ik nog geen fluit van!! :geenidee: Maar als ik zo op de bank ging liggen en me een kinderliedje in het hoofd haalde, dan kon ik hem met een beetje oefenen toch blazen. 'Altijd is kortjakje ziek'! en 'stille nacht'. Ook Frank Sinatra met 'I did it my way', en Don't chry for me Argentina, noem maar op. Nu heb ik ook nadat ik het veel zie staan op deze site een Hohner SP 20 C gekocht.
Blaast wel prettig. Hij is ook ietsie kleiner dan de LO. Ook heb ik op markplaats een chromatische gekocht. Een Hohner 270. Die wil ik graag beheersen. maar ik weet niet hoe ik nu verder moet. Hoe moet ik me nou ontwikkelen? Een meatup wil ik wel graag bezoeken.

Nu is het maar wat geblaas in de marge. Ik wil veel meer op dit instrument. Ik woon zelf in Ede. Eigenlijk wil ik beide beheersen, de bluesharp en de chromatische. Wie weet kom ik hier nog op goede ideen en leermeesters.
Als je een beetje kunt spelen dan is het natuurlijk super om samen met anderen muziek te maken. Met zingen er bij en dan maar lol maken. :laugh: :Gitaar: :Jam: ;D

tot zoverl

Ik hoop dat ik nog een keer zoveel zelfvertrouwen op dit instrument mag hebben dat ik een stukje opneem en het durft te plaatsen!!

cU

Johan

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
Re:Hoe het ooit begon.
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober, 2009, 14:05:58 »
Hoi Johan,

Welkom en veel plezier gewenst met de harmonica/bluesharp.  8)

Om te "starten" met wat leuker/interssanter materiaal dan de gebruikelijke boekjes met toonladders en notenschrift (ook goed hoor, zeker om "erbij te blijven doen", maar gaat al snel vervelen als het het enige is wat je oefent, vind ik tenminste  ;)), kun je eens kijken op:
www.freeharmonicalessons.com (JP Allen) en/of
www.gindick.com (van Jon Gindick)
Ook hun respectievelijke YouTube-filmpjes (JPAllen7 en Jamcamp06) zijn de moeite waard. Je kunt met deze beiden vanaf het allereerste begin meteen al mee meespelen en dan klinkt het ook meteen al ergens naar!  :thumps:

Verder vind ikzelf ook erg goed (maar naar mijn mening pas aan te raden als je al wat basisvaardigheden van die andere 2 hebt opgedaan): Adam Gussow (op YouTube: KudzuRunner) en ons aller forumlid "Ziharmo"/Paul Lassey (ook Ziharmo op YouTube). Vooral deze laatste heeft sinds september j.l. een hele mooie website:
www.coursdharmonica.fr.
Ook Ronnie Shellist heeft een aantal informatieve en lekker klinkende filmpjes op YouTube geplaatst. (Mijn favoriet: Funky Blues Harmonica!!)

Overigens als je iets zoekt voor de chromatische mh dan ben je bij Paul/Ziharmo ook aan het juiste adres.  Hij heeft zowel een afdeling voor de diatonische- als de chromatische mh. De anderen zijn meer gericht op de diatonische (bluesharp).

Alle bovenstaande sites zijn wel in het engels, met uitzondering van die van Paul/Ziharmo. Die is in het frans. (Via Google kun je die wel laten vertalen, maar dat lijkt daarna dan meer op zo'n uit het chinees vertaalde handleiding...).  Paul is overigens pas gestart met zijn YouTube-filmpjes ook in het engels te presenteren.  :thumps:

Suck6 en groetjes Johan,
Bob'ke

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re:Hoe het ooit begon.
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober, 2009, 21:03:36 »
Hey Johan

In Ede is op zondag avond een leuke jam als je zo af en toe eens live spelen wilt uitproberen, sinds 2 jaar komt ik daar af en toe....cafe Badhabbits, van 21:00 uur tot ca 01:00 uur, mocht je met de tij een keer mee willen, hoor ik het wel, of wil je een keertje mee kijken, laat maar weten!

Het merendeel is helaas geen blues, maar ook daar leren we van :)

succes op je ontdekkingsreis en gewoon beginnen met opnemen, leer je alleen van en kun je horen wat je fout doet, tevens kunnen we je dan verder helpen met tips en adviezen ;)