Auteur Topic: Wil iedereen zijn eigen verhaal vertellen over zijn Mondharmonica leerfase  (gelezen 44839 keer)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Ben zelf nu? 3 1/2 maand bezig, benden  gaat bijna helemaal goed, pak de noten redelijk zuiver en redelijk snel, met bluessonngs meespelen in de bluesladder met gebende noten gaat steeds beter.

Ik heb ook zo,n 2 maanden geleden op een zondagmiddag met een open podium 2 nummers meegespeeld,dit was ook in Malden waar de harmonica sessie gehouden worden, dus feitenlijk was dit mijn eerste klein optreden, was erg spannend, heb ook nog nooit zo,n droge mond gehad als toen en dan nog mondharmonica spelen, maar volgens de fans in de zaal , kon het er best mee door.

Maar mijn vraag is, hoelang jullie geoefend hebben voor dat jullie zelf vonden dat je wel een openpodium of optreden aandurfde, dus jezelf er goed genoeg voor vonden of andere dingen die jullie onder de knie kregen.

Ben ik erg benieuwd naar, geef s.v.p ook een beschrijving van jullie leerfase bv eerste 2 jaar.

Dit is toch ook gewoon leuk om te weten en nog leerzaam ook

Er zijn inmiddels bijna 300 leden, dus ik mis toch nog echt heel wat leuke MH stories

Ik vraag wel veel en natuurlijk alvast een bedankje voor je antwoordt

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
Re: Wil iemand een beknopte uitleg geven over zijn Mondharmonica leerfase
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus, 2005, 21:26:47 »
Kom op Mede Harpisten,lijkt me geen gekke vraag, natuurlijk is dit voor iedereen verschillend, maar het lijkt me leuk om te weten hoe jullie er nu voor staan en welke tijds indicatie er ca voor staat om echt een goede mondharmonica speler te worden.

Of vertellen jullie waar  jullie nu, of tot waar jullie nu gevorderd zijn.

Groetjes

Ron

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus, 2005, 23:44:36 »
Leuke vraag!

Mijn eerste mh kocht ik in 1978. Ik heb vervolgens jaren zitten klooien, af-en-aan en met wisselend succes. Soms fanatiek, dan weer weken niet. Dat had ik nog jaren kunnen volhouden, en ik had ook geen enkele ambitie om goed te worden op de mh, het was gewoon een leuk apparaatje naast mijn gitaar.

In 1991 kreeg ik opeens de smaak te pakken en oefende wat meer met regelmaat en met toewijding. Een echte doorbraak naar een volgend niveau kwam toen ik vanaf 1994 (!) als mh-speler in bands ging spelen. Ik werd nl. invalkracht voor een andere mh-speler (the famous Kim S, bij wie ik toen af en toe priv?les nam) en moest dus regelmatig met een band gaan optreden. Dat is volgens mij d? manier om werkelijk te groeien en te gaan leren. Dat was in mijn geval na een jaar of 3, maar het had net zo goed eerder of later gekund.

Oefenen op je zolderkamer is nuttig maar uiteindelijk gaat het bij muziek maken voor mij niet om de techniek maar om durf en lol en samen spelen. En als er een band is die eisen aan je stelt, en er is publiek dat wat van je verwacht, dan moet je over van alles heen stappen en er gewoon voor gaan.

Als je vraag is "hoe lang duurde het voordat je goed genoeg was om ook te gaan optreden?": ik ben voor mijn gevoel nog lang niet uitgeleerd! En ik ben er nog voor ?eder optreden van overtuigd dat het een slecht idee is om mijn beperkte kwaliteiten aan anderen te laten zien. Mijn onzekerheid gaat dus nooit weg... mijn perfectionisme wordt alleen altijd overstemd door de voorpret om met anderen samen te spelen en het publiek aan het dansen te krijgen.....  :D

Hope this makes a difference,
groet,
Jervis
www.harmonicainstituut.nl

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus, 2005, 00:22:03 »
Zoals je in de bar kunt lezen klooide ik ook al 18 jaar aan, zo af en toe oefenen en maar denken dat je er wat van kunt( Ik was een beetje dom He, zou maxima zeggen)

De laatste 4 maanden oefen ik nu vrij konstant ca 1 uur per dag en het valt ook niet mee om dat vol te houden,verders kan ik 1 keer per week meeoefenen met een gitarist en dat is ook de leukste oefenavond en zoals je al zei leer je van elkaar het meest.

Ik was vanavond de bluesladder met gebende noten aan het oefenen en natuurlijk het benden van de eerste 4 gaatjes en het wijsje van de vara live optreden en als je dan na de gehele dag gewerkt te hebben je oefeningetjes op de mh erop hebt zitten ben je toch wel redelijk bekaf.

Ik heb natuurlijk wel 1 hele grote troost en dat is dat ik langzaam maar zeker merk, dat ik vooruit ga in mijn spel en het nog steeds leuker ga vinden ook !!!!!!!!!!!!!!!

groet

Ron

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus, 2005, 01:59:21 »
Okay dan daar gaat ie:

Ik ben begonnen met spelen in 1995. Ik was in de eerste plaats niet gaan spelen vanwege blues platen maar vanwege funk platen van Funkadelic, Sly and the Family Stone en War. Pas toen ik een tijdje speelde ben ik naar Sonny Boy en Little Walter gaan luisteren.
De eerste paar maanden speelde ik zo'n 12 uur per dag.
In die tijd heb ik leren buigen en heb heel veel Sonny Boy nagespeeld.

Ik had al in het begin gehoord over Howard Levy en zijn overblows, maar kon me er niks bij voorstellen.
Op een dag stond ik in de platenzaak naar iets te luisteren en een beetje voor me uit te staren toen ik op eens recht voor me op een blauw met gouden plaat de naam "Howard Levy" zag staan.
Ik heb die plaat onmiddelijk gekocht, het was "The Sultan's Picknick" van Rabih Abou Khalil.

Vanaf dat moment ben ik een tijdje 14 uur per dag gaan oefenen (okay ik overdrijf misschien een beetje), net zolang tot ik kon overblowen.
Op een gegeven moment heb ik een betere manier ontdekt om te buigen en te overblowen dan ik daarvoor gebruiikte (meer achter in de keel, minder punt van de tong) dus toen heb ik alles weer afgeleerd en ben weer opnieuw gaan leren overblowen en buigen.

Ik heb enige jaren op de universiteit meegedaan met de jazz workshop cursussen en heb jaren les gehad van de saxofonist die die workshops gaf.

De afgelopen 2 jaar heb ik op de DJAM in Amsterdam gezeten, een opleiding voor jazz en lichte muziek. Daar heb ik enorm veel geleerd over muziek theorie, solfege, piano, zingen, arrangeren. Echt een feest om mee bezig te zijn.

Sinds anderhalf jaar speel ik ook bas-harmonica. Dat is nog eens zwaar werk. Zo'n ding weegt iets van een kilo, op zich niet zo veel, maar als je het een uur omhoog staat te houden beginnen de schouderspieren toch echt te protesteren.

Over het algemeen oefen ik 4 uur op een dag (6 uur in het weekend :-) )
maar niet alleen maar harmonica.

oh ja en over 18 dagen begin ik met mijn volgende studie, dus hopelijk vind ik over 4 jaar dat ik goed genoeg ben om eens een open podium te betreden.

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus, 2005, 12:50:03 »
Een leuke vraag die mij eens doet terugkijken op mijn (erg bescheiden) leerperiode.

Ik ben november vorig jaar begonnen, dus ben ik nu al zo'n 10 maanden bezig. De reden waarom ik bij de harmonica ben uitgekomen is eigenlijk een beetje vreemd, want ik had geen enkele passie voor het instrument. Ik kende het eigenlijk alleen van Toots Thielemans en van de film "once upon a time in the West". Ik had wel een passie voor de Blues. Die is er voornamelijk gekomen door John Lee Hooker, Sonny Boy Williamson II (al had ik toen nog geen benul van wat hij juist speelde), Robert Cray en Eric Clapton. Mijn eerste droom was eigenlijk om gitaar te leren spelen, maar dat leek mij wat te moeilijk en te duur. Dus ging ik op zoek naar een goedkoper en makkelijker vervoerbaar alternatief. En toen kwam een vriend van mij op het idee om harmonica te leren spelen. Dat paste natuurlijk perfect bij wat ik zocht. Ik kocht een Marine Band en ben beginnen klooien. In het begin verkeerde ik natuurlijk in de waan dat je dat instrument in 10 uur kan leren bespelen (zoals op sommige sites nog steeds beweerd wordt). Al snel werd het duidelijk dat het veel moeilijker is dan ik dacht. Ik heb een aantal boekjes gelezen en er een beetje mee geoefend, ik heb het internet afgeschuimd en uiteindelijk ben ik hier terechtgekomen. Ondertussen heb ik op mijn eentje verder geleerd (mijn vriend is al gestopt of zoiets). De progressie die ik gemaakt heb is nog niet zo groot, maar ik merk toch al duidelijk vooruitgang in het spelen van single notes en van toon (voornamelijk dankzij het beluisteren van Charlie Musselwhite heb ik op dat vlak veel geleerd), verder kan ik nu al vrij goed benden op gaatjes 1, 4, 5, 6, 7 en 8. Gaatjes 2 en 3 gaan mij echt niet goed af, vooral niet op de Marine Band (lekke kam???). Momenteel ben ik aan het oefenen met behulp van het boekje: "All-American harp" van Charlie McCoy. Ik kan het echt aanraden, want ik voel gewoon dat ik vooruit ga. Het is erg moeilijk, maar daarom ook erg leuk als je merkt dat je een stukje correct en op tempo (want mr. McCoy legt er serieus de pees op) kan naspelen. Ik ben daarnaast ook van plan om eindelijk eens les te nemen, maar dan moet ik eerst nog een beetje sparen (btw, wat kost zo'n leraar ongeveer?).

Ok?, ik dank U voor Uw aandacht  ;D

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus, 2005, 19:18:39 »
Ik heb nu zelf 3 lessen gehad , maar bij deze lessen heb ik voor mijn gevoel echt ontzettend veel baat gehad.

Voor de rest wil ik nu al iedereen bedanken,voor de genomen moeite van het antwoorden van mijn vraag, maar ik hoop natuurlijk stiekem , dat er nog vele Mond harmonica Stories zullen volgen.

Ben nu zelf zover dat ik alle? MH tonen kan benden, alleen het 3 de gaatje op de g Mondharmonica blijft me nog plagen, maar ja gewoon blijven oefenen.

Als het me lukt deze ook te benden, dan moeten we maar eens een echte bar gaan openen op deze Site( niet dat deze niet goed is hoor)

Sicke

• Gast
Re: Wil iedereen zijn eigen verhaal vertellen over zijn Mondharmonica leerfase
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus, 2005, 11:32:39 »
Mijn verhaal begint bij het kopen van een harpje om mijn gitaar eenvoudig te stemmen. Harpje is tot slot eenvoudig mee te nemen. Ik had geen enkele interesse in het bespelen van het ding. Mede door de manier waar Bob Dylan en dat soort jongens er doorheen hijgen Ik vind dat niks. 3 jaar geleden had ik hem eens bij me en hoorde ik een solo op een bluesharp die klonk als een sax. Oh dus dat kan ook! Via internet info gezocht en gaan spelen. Daarna me op de blues gestort. Muddy Waters, Sonny Boy, ect ect. Ik heb nooit es gehad maarmiddels internet goede sites gezocht (helaas geen Nederlandstalige sites) met voorbeelden. Verder oefenen en nu probeer ik met de bluesmannen mee te spelen. Ik zoek eigenlijk solo stukken (liefst blues) om gewoon eens op straat te kunnen gaan staan en spelen (of in de kroeg) Dus iedereeen met ideeen Ik hoor het wel

Sicke

Sicke

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus, 2005, 13:05:34 »
Citaat
speelde ik zo'n 12 uur per dag.
In die tijd heb ik leren buigen en heb heel veel Sonny Boy nagespeeld.

Op een gegeven moment heb ik een betere manier ontdekt om te buigen en te overblowen dan ik daarvoor gebruiikte (meer achter in de keel, minder punt van de tong) dus toen heb ik alles weer afgeleerd en ben weer opnieuw gaan leren overblowen en buigen.

Misschien heb je nog tabs van Sonny Boy zodat anderen hier nog irets aan hebben.

Hoe buig je je tonen nu en hoe deed je dat eerst?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus, 2005, 13:58:27 »
Ik zal eens zoeken of ik nog iets heb.

Ik heb eerst leren buigen en overblowen met de voorste helft van mijn tong. met het puntje tegen mijn tanden. Alleen bleek dat als ik een lange noor speelde op een overblow dat het dan onmogelijk was om mijn tong stil te houden zodat de toon er zuiver uit kwam.
Toen heb ik tijdens het oefenen van tong blocken uitgevonden dat ik ook kon overblowen met een tong block, en dus dat ik de punt van mijn tong helemaal niet nodig had.
Als ik tong block overblow of bend gebruik ik het aller achterste stukje van mijn tong en spieren in mijn keel. Het gedeelte dat je ook gebruikt om te praten en te zingen (is een goed getrained stukje van je tong en keel). Daar had ik veel meer controle over. Dus toen heb ik dat hele gedoe met die tong punt afgeleerd.
Dat was heel lastig om dat af te leren. Maar alle moeite heeft wel resultaat gehad, ik heb nu veel meer controle over het geluid dat er uit het ding komt.

Offline feedback

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #10 Gepost op: 05 september, 2005, 20:41:21 »
kben een verse student wat mondharmonica betreft ik doe ook orgel en piano gitaar zang drum dus een hele boterham
maar ik heb moeite om tabs te vinde
das een
en twee
ik weet niet hoe da overblowen en benden gaat kan iemand mij uitlegge wa ge met u mond moet doen om die klanke te krijgen  ik zou het heel fijn vinde

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober, 2005, 22:05:56 »
Dag Feedback

Vul bij zoeken boven  in deze pagina, het woordje benden of overblow in en je krijgt tig antwoorden, het beste blijft natuurlijk om een paar lessen te nemen, bij een goede leraar.

Even om terug te komen op mijn gestelde vraag in deze rubriek, we hebben nu over de 300 leden en ik heb pas 10  en minder Mondharmonica Stories/verhalen ontvangen, daarom zal ik nu weer een beginnetje maken.

Ben nu zelf alweer/pas een 1/2 jaar bezig en begin een goed gevoel te krijgen bij dit muziekintrument en bij het bespelen ervan.

Mijn huidige  vaardigheden en technieken die ik redelijk beheers zijn:

Puccering-Tongblocking-benden-overblow-bluestoonladders, 12-bluesbar, rifs en wat ik nog het leukst vind is dat ik de Mh van lins naar rechts schuif , zonder maar zelden een valse noot te spelen, ook krijg je steeds meer gevoel, om bij welk willekeurig nummer lekker mee te jammen en elke week mijn snelheid van spelen te verbeteren

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik oooooo zo goed ben, maar dat ik zelf het idee heb dat ik elke week beter wordt.

Moet wel kwijt , dat toen ik een 1/2 jaar geleden begon en na 1 maand mijn eerste les nam, ik dacht dit lukt me nooit zoals mijn MH leraar speelde.

Ben er nog lang niet, maar ik heb wel het gevoel dat het gaat lukken.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #12 Gepost op: 05 oktober, 2005, 09:58:19 »
Oja, helemaal vergeten ! :)

Ik, Arnoud, speel eigenlijk al heel lang.....
heb altijd al zo'n harpje in m'n pocket gehad(lagere school)
Maar dat wil niet zeggen dat ik  dus heel goed ben.
Ik heb heel lang stil gestaan in mijn ontwikkeling, ik luisterde nooit naar platen met harmonica en ik kon ook niemand die zelf speelde.
Tot ik in 2003 naar Trossingen ging naar een Harmonicamasterclass met o.a. Joe Filisco & Steve Baker.
Dit was een openbaring, zoveel leuke bluesharp spelers ontmoet, en technieken gehoord waar ik het bestaan niet van wist !!
Sinds die tijd ben ik wat serieuzer geworden en heb ik m'n platenverzameling flink uitgebreid met harmonicamuziek van countryblues van voor de oorlog, tot Toots Thielemans, Howard Levy, etc....

Er zijn nog veel technieken die ik onvoldoende of niet onder de knie heb: overblows, tongblocking&ritme, en nog veel meer...

Ik speel vaak, o.a. in Sweetport blues, en in de noordkop doe ik veel gastoptredens met verschillende soorten bands.

Sinds een jaar geef ik harmonica les aan beginnende studenten, erg leuk en leerzaam !
Ook ga ik graag zelf les nemen tzt.

Oke dat was het,
Groetjes arnoud

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober, 2005, 01:42:44 »
Ik ben begonnen met de harp om minder te roken en hij is makkelijk mee te nemen. Als je op de bus of tram moet wachten rook je weer 2 cig. nu niet.
Muziek spelen doe ik al zo?n 35j op zeer laag niveau.
Bas of drum meespelen met je vrienden,zonder bijbedoeling, en kocht ook een ak gitaar. Zo?n 3j geleden begen ik te ?spelen?op mijn harp ,die ik al 12j heb. Op een geg.moment kon ik per ongeluk het begin van ?By the rivers of babylon? spelen. Leuk natuurlijk. Heb toen na een paar.mnd een met een band meegespeedt. Kon er wel niets van, maar het publiek en bandleden waren zeer tevreden.(rare is als je fout zit trilt je lichaam anders dan waneer je goed zit). Een vriend die gitaar speelt kocht ook een harp,een jaar later vertelde hij mij vd bends.
Toen ik vorig jaar in Ned was, heb ik bij de bib inf. gevonden (tot mijn grote verbazing had ik 44 noten op mijn harp). Een paar mnd geleden vondt ik dit forum ,waar ik nu elke dag op zit . heb ook besloten echt te gaan oefenen tb,tbbends ,tijdens het spelen tb links en recht afwisselen. en nog veel meer.
Aleen hoe meer ik weet over muziek en harp,deste moelijker harp spelen is. Raar he

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober, 2005, 18:15:17 »
Met jouw laatste zin, ben ik het helemaal mee eens, zelf ben ik nu al op een redelijk nivaeu belandt en  veel technieken, kan ik reeds redelijk spelen, maar de groei naar een weergaloze  Mh speler, zoals bv mijn MH leraar, zal nog wel enige jaren duren.

Dit heeft hij mij vertelt:

In het begin groeit je MH spel erg snel, maar daarna zal het veel langzamer gaan. je groeit wel maar minder gestaag dan als bv de eerste 6 maanden toen je begon.

De volhouder wordt echt goed, maar valt niet altijd mee om het vol te houden.