Auteur Topic: Wil iedereen zijn eigen verhaal vertellen over zijn Mondharmonica leerfase  (gelezen 44872 keer)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re: Wil iedereen zijn eigen verhaal vertellen over zijn Mondharmonica leerfase
« Reactie #15 Gepost op: 22 november, 2005, 18:39:50 »
Ben nu al weer een 1 maand verder, 1 optreden gehad met ons nieuwe bandje, ging heel leuk.

Inmiddels ben ik de bluesladders, tongblocking en accoorden spel aardig onder de knie te krijgen, het benden gaat beter, maar volgens Ben? mag ik daarin zeker nog wat bijgeschaafd worden.

Nu gaan we dus verder werken aan het benden en rithmies spelen en vooral niet elke noot mee te spelen, bewust gaten laten vallen in je spel en inzetten in muziek wanneer je niet altijd zou verwachten, maar nog wel steeds in het rithme blijven, geeft het publiek de kans zich in jouw spel te bemoeien en bouwt de luister spanning op.

Zit natuurlijk ook wat in, als we elke noot maar op bv de gitaarlijn maar meespelen, dan wordt je spel saai en voorspelbaar.

tot de volgende Keer!

Toch weer een nieuw oproepje

S.v.p Graag , wat meer MH verhalen.!!

Groet

Ron

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Sander?

• Newbie
  • *
  • Blazen en zuigen, zo moeilijk is dat toch niet.
« Reactie #16 Gepost op: 26 december, 2005, 19:10:23 »

Mijn verhaal:
Ik zag in oktober in het jeugdhuis een optreden van de Hillbilly boogiemen.
Ik was direkt weg van hun spel en dan in het bijzonder hun mondharmonica.

Ik begon op het internet te zoeken naar informatie enzo. Nu voor kerstmis hebik een susuki easy rider gekregen met een cd'tje erbij ;D Nu kanik beginnen oefenen.

Ni zo'n spannend verhaal. Maar da was ni gevraagd h? :P

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #17 Gepost op: 29 december, 2005, 21:00:52 »
Dag Sander

't hoef ook niet spannend te zijn, als je de spanning maar voelt in je spel en de groei van je mh spel.

succes met het oefenen

groet

Ron

Offline Binken

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #18 Gepost op: 09 januari, 2006, 23:12:44 »
Hey mijn verhaal,

Eigenlijk ben ik van af jonge leeftijd al heel muzikaal opgevoed.
Speel nu al ruim 9 jaar gitaar (17 jaar oud).
Daarnaast ben ik 2 jaar terug Bassgitaar gaan spelen.
Vorige week besloten we helpless(last walz) van neil young te gaan spelen. Plotesling vond ik me mondharmonica in G en speel sinds toen me mondharmonica. Gisteren voor het eerst met mondharmonica op het podium en het ging werkelijk geweldig! En nu eigenlijk een nieuwe passie gevonden:)
Maar inderdaad nog lang niet op goed niveau! De spanning was de eerste keer heerlijk en ben blij dat ik het gedaan heb.

Offline DjFoxy

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari, 2006, 08:12:41 »
Dit kan ik beamen.
Toen ik een jaar of 15 geleden begon met MH te spelen ging het in het begin erg snel.
Ik had toen alleen een C mondharmonica maar ik probeerde mee te spelen met alle nummers die ik toen nog op casette had staan.
Het ging in het begin erg snel.
Eenmaal op een niveau aangekomen wat goed genoeg was voor onze band ben ik helaas blijven hangen.
Sinds afgelopen zaterdag in de Muse te Malden ben ik weer geprikkeld om verder te gaan.

Dus het begin gaat erg snel maar dan komt het volhouden.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #20 Gepost op: 01 februari, 2006, 23:22:42 »
Dag Allemaal, mijn rode leidraad door deze verhalen

DJfoxy ben het met je eens, heb momenteel ook even het gevoel dat ik blijf steken, ik merk dat ik wel doorgroei maar het gaat veel langzamer nu.

Na nu ca 10 maanden serieus bezig te zijn met oefenen en spelen, heb je toch van die momenten dat je ook denkt van jeeeetje hoelang nog voor dat je werkelijk ook je gevoel in je spel kunt uiten en dan gebaseerd op een goede techniek gecombineerd met snelheid en het goede geluid.

Natuurlijk moeten we veel oefenen en blijven oefenen, wel beheers ik het benden, de tongblocking,accoorden etc, maar nu komt het eropneer deze in de nummers in te voegen en ik denk dat dit het zwaarste onderdeel wordt van mijn leerproces.

Natuurlijk kan ik al aardig meepingelen en zo af en toe swingt de blues er ook best vanaf, maar ook al te vaak denk ik, wat doe je nou dan weer !

Waarschijnlijk zal iedereen hier wel last van gehad hebben en komt het er gewoon op neer dat je blijft spelen tot je er niet meer bij hoeft na te denken en het automatisch uit je hoofd komt.

Komt iemand dit bekent voor dan horen we dat graag !!!

groet
Ron

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari, 2006, 23:11:23 »
KNIP
Waarschijnlijk zal iedereen hier wel last van gehad hebben en komt het er gewoon op neer dat je blijft spelen tot je er niet meer bij hoeft na te denken en het automatisch uit je hoofd komt.
KNIP
Da's de spijker op zijn kop! Denk maar eens terug aan de tijd dat je in je lesauto de versnelling moest terugschakelen en hoeveel moeite dat kostte. En nu schakel je terug, laat alvast de koppeling licht opkomen, kijkt alvast in je spiegel, draait de radio wat zachter, etc. Allemaal in ??n moite en zonder erbij na te denken. Omdat je het al 100 keer hebt gedaan. Datzelfde gaat ook gebeuren met mh-spelen. Je moet er alleen wel tijd in stoppen.... het werkt niet als je een mh onder je hoofdkussen legt en dan hopen dat je als virtuoos wakker wordt (dat heb ik wel eens geprobeerd maar het hielp niet).

Offline Apache

• Newbie
  • *
  • Once upon a time in the west...
    • TWEAKBASE
« Reactie #22 Gepost op: 07 maart, 2006, 13:14:56 »
oke, we zijn weer een maandje verder dus tijd voor nog een verhaaltje  :D

Voordat ik begon met mondharmonica spelen heb ik eerst gitaar geprobeert... dat werkte bij mij dus NIET.

Toen na jaren zonder muziekinstrument doorgesukkelt te hebben kwam mijn pa met een mondharmonica aan van ?3,50 euro, dat was in 2004.

Ik wist eerst niet wat ik er mee aan moest, maar toen ik ontdekte dat je hem makkelijk over mee naar toe kan nemen werd het ineens een stuk leuker!!

Ik kon nog helemaal NIKS met een mondharmonica, maar als ik met mijn hond wandelen ging, ging ik gelijk een stuk het bos in (daar zijn geen krijsende zusjes en ruiten die kunnen barsten) en begon overal een beetje te spelen waar ik het rustig had

Nu 2 jaar later, heb ik nog steeds hetzelfde harpje maar ben vorige week gaan zoeken naar een nieuw harpje omdat ik weer helemaal terug in de harp sferen ben :)

Het overblowen en benden gaat wel aardig, alleen ik wacht nu op mijn nieuwe harpje en hoop dat ik dan mijn nivo wat op kan liften!

Ik speel nog niet echt goed maar ik doe m'n best....

greetz!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart, 2006, 00:30:30 »
Hoi Allemaal

Nu kan ik toch? mijn eerste MH verjaardag gaan vieren, heb het dus toch 1 jaar volgehouden om bijna dagelijks dat kleine wonderbaarlijk instrumentje te bespelen.

Heb nu voor mijn gevoel de meeste MH technieken onder de knie, op overblow/draw na en vind , maar ja dat mag ik eigenlijk niet zeggen, dat niet slecht voor 1 jaartje.

Natuurlijk zal ik deze technieken veel verder moeten uitwerken en verfijnen en ook dat zal wel weer een jaartje/jaren  duren.

Mijn snelheid en precisie van spelen is stukken verbeterd, momenteel speel ik ?in een pas opgerichte bluesband en afgelopen zondag heb ik proefgespeeld in een bestaande Hollands zingende bluesband en het ging  goed, nu even afwachten of ze me ook daadwerkelijk willen hebben.

Ook het bijwonen van Jam en Bluessessies heeft erg veel bijgedragen aan de verbetering van mijn spel en natuurlijk ook de MH lessen en deze site natuurlijk, dus ook iedereen op deze site Bedankt !! :D :D :D

De MH is in het afgelopen jaar ?mijn tweede liefde geworden ?en hopenlijk zal dat het aankomende jaar/jaren ?ook zo blijven.

Groetjes

Ron

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart, 2006, 10:01:07 »
Als ik Ron's laatste post lees, dan slaat ie de spijker op zijn kop. Ik merk het bij een heleboel van mijn studenten. Ze kunnen maandenlang op zoek blijven naar antwoorden op allerlei technische vragen (hoe doe ik dit? hoe werkt dat? wat is de beste x? etc).

En dan komt er voor sommigen d? grote doorbraak: ze gaan meespelen met andere mensen! Op jamsessies, met vrienden, waar dan ook. Die studenten gaan werkelijk plezier beleven in het spelen. Al die antwoorden op al die vragen zijn dan niet zo belangrijk meer. Al dat zoeken op het internet, al dat urenlang geklooi en alle frustratie verdwijnt dan want het gaat weer over muziek maken! En ze groeien als speler dan spectaculair!!!

Dus.... als je inmiddels vierkante ogen hebt van het doorlezen van dit forum, als je je afvraagt waarom jouw vraag maar niet goed wordt beantwoord, of als je op het punt staat weer een vraag op dit forum te zetten: doe eens iets anders! Surf eens naar een site waar andere muzikanten zich aanbieden en ga een bandje beginnen of een blues-avondje lekker met zijn 2en op je zolderkamer organiseren of meer van dat leuks.

Samenspelen is de beste manier om te leren spelen. N?g meer surfen op dit forum leidt tot niets (behalve dat je misschien ooit kan afstuderen op mondharmonica-theorie, maar ja.... wie zit d??r op te wachten?).

Veel (samen)speelplezier,
Jervis

trill

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart, 2006, 01:14:48 »
misschien een idee om een data base te beginnen waar mensen zich kunnen presenteren om zo met anderen te kunnen samenspelen

"blijf niet hangen in gelul maar ontwikkel mogelijkheden"

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart, 2006, 01:51:25 »
Zo zou ik deze theorie nou ook weer niet omschrijven Trill, omdat hij toch veel toevoegd aan je theoretische kennis van de MH en de facetten eromheen die zodoende natuurlijk ook de kijk op je mh spel beinvloed en kan stimuleren.

We hebben op deze site een rubriek evenementen, maar die zou om het overzichtelijker te maken, waar mensen terecht kunnen voor samenspel, ook in meer groepen kunnen onderverdeeld worden.

bv Bluessessies/Opend podium
? ? ?Optredens Bluesbands
? ? ?Optredens Blueslegends
? ? ?Harmonica instituut workschops/sessies
? ? ?enz

Jouw idee van een database, vind ik helemaal niet verkeerd, maakt het wat gemakkelijker om elkaar te vinden voor samenspel en ook om een bandje op te richten., ook dat zou evt in een paar groepen ingedeeld kunnen worden.

Zanger/zangeres? ? gezocht/aangeboden
Bluesharpspelers? ? gezocht/aangeboden
Solo/Slaggitarist?? ? ?gezocht/aangeboden
Basgitarist? ? ? ? ? ?? ? gezocht/aangeboden
Keyboardspeler? ?? ? gezocht/aangeboden
Drummer/percussie gezocht/aangeboden
Oefenruimte? ? ? ? ? ? gezocht/aangeboden

etc

Maar ja moet er wel bijzeggen, dat we natuurlijk nu al wel de rubriek evenementen hebben en de rubriek gevraagd en aangeboden, waar we deze vragen ook kunnen stellen, alleen is het een beetje onoverzichtelijk en thomas zal hier denk ik ook niet erg Happy mee zijn :-\

ps: leuk weer een berichtje van je te lezen Trill, was weer even geleden !!!

groet

Ron

trill

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart, 2006, 08:35:28 »
"blijf niet hangen in gelul maar ontwikkel mogelijkheden"

beroemd citaat van de Chinese wijsgeer Kan Ti Lou 560 cv chr

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #28 Gepost op: 17 april, 2006, 22:57:47 »
Niet alles is altijd Rozengeur en Manenschijn.

Denk je dat alles in een stroomversnelling gaat en het gaat lukken, valt mijn bandje uit elkaar, balen en waarom zullen jullie nu wel zeggen ??

2 van de 3 bandleden hebben te weinig dicipline om elke week te oefenen, dit oefenen en wekelijks bij elkaar komen is toch wel van wezenlijk belang om te groeien als band zijnde om zo later ook een keer te kunnen optreden.

De Nederlands zingende bluesband waar ik een auditie heb gedaan en mocht komen spelen is mischien niet helemaal mijn band, de zanger en tevens gitarist houd er een beetje een dictoriaal bewind op na en ik ben toch wat democratischer ingesteld. Wordt vervolgt !

Maar ja , heb ik toch altijd voorlopig nog de? open podiums en de maandelijks harmonca meetings in malden en natuurlijk blijf ik doorgaan op dat klein fantatische instrumentje, want ik wil haar toch zo goed mogelijk leren kennen en bespelen.

groet
Ron

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #29 Gepost op: 18 april, 2006, 00:10:16 »
Dat zal nog wel veel vaker voor gaan komen Ron ;). Heb ik inmiddels al z? vaak meegemaakt. En ben nog maar een jaar ofzo serieus bezig met het proberen te krijgen van een band. Heb nu een duo, maar een band is er nog steeds niet van gekomen. Je moet n?t ff de juiste mensen tegenkomen, van het goede spelniveau, die inzet tonen en waarmee het gewoon klikt. Maar ook van dit soort dingen leer je weer, al is het alleen maar wat je wel en niet wilt. Maar ook op muzikaal gebied dus.

Veel succes met het vinden van een nieuwe band!