Auteur Topic: Heb een C harp en nu?  (gelezen 3227 keer)

Offline *Tim*

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
Heb een C harp en nu?
« Gepost op: 05 november, 2009, 09:59:22 »
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw en heb al heel wat info verzameld van jullie forum. Thanks daar voor.. Moet zeggen dat dit mijn eerste forum is waar ik op actief ben dus moet ik mezelf nog het beetje wegwijs maken in hoe het werkt met reageren en een topic maken. (hoop dat dit goed gaat)
Ben nu net een paar weekjes intensief bezig met oefen op mn Hohner bleus harp een houte (C ) die ik al jaren in de kast had liggen. Hij doet het best goed alleen wil het 2de gaatje inhaleren en blazen geen goeie toon meer geven. Hij maakt meer een zuig/blaas geluid met een ligt toontje.
Dus ik wil nu een Suzuki Blues Master (C) aanschaffen. Ik deze harp bij een vriend van mij geprobeerd en vond hem erg fijn spelen.

Mijn vraag is: Ik wil er nog een ander toon soort bij aanschaffen om blues/boogie te bespelen. welke toon is een aanrader?

MVG

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
Re:Heb een C harp en nu?
« Reactie #1 Gepost op: 05 november, 2009, 10:12:19 »
Hey aceTim,

Welkom op het forum, have fun  :thumps:

Ik zou naast een C een A en D toon er bij nemem, deze word naar mijn mening veel gebruikt in de blues.

grt, Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline *Tim*

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05 november, 2009, 11:02:06 »
Thanks Harald :thumps:!!

Weet hier ook nog iemand iets van die koffertjes met Jonhson Blues King harps? Is dat een beetje gangbaar. de prijs is zo laag!? voor er bij zeg maar..

Greetz

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #3 Gepost op: 05 november, 2009, 11:44:07 »
Als je deze bedoeld Johnson-Blues-King-Harmonicas-Set zou ik hem laten liggen, denk dat je er spijt van krijgt, heb zelf ooit zo'n Hohner Bluesband set aangeschaft ik heb er 4 a 5 x op gespeeld, nu liggen ze er  :dasniks:.
Gemiddeld kost een goede harp tussen de 20,= en 35,= in die set zitten er 12 voor (normale prijs) 80,= kom je op 6,60 stuk, kan me niet voorstellen dat zo'n harp iets kan zijn  nonono.

Denk als je 3 goede harpjes aanschaft dat je er veel meer lol mee hebt, ik weet het haast wel zeker  :Jam:

grt, Harald

Offline *Tim*

• Newbie!
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05 november, 2009, 11:53:18 »
Thanks again Harald! :Lachen:

Ik zo maar eens even de bestelling plaatsen voor een A en een nieuwe nieuwe C van Suzuki Blues Master. Ze kosten samen 30E nieuw mooi prijsje toch. :icdans:

greetz Tim

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #5 Gepost op: 05 november, 2009, 12:12:50 »
Hoi Tim,

Welkom op het forum.
Gaatje 2 (en ook 3) geeft veel spelers last in het begin. Geen zorgen om maken. Dit is normaal. Gaat vanzelf over met veel oefenen/experimenteren.
Zoals je op dit forum kunt lezen hebben de verschillende forumleden allemaal hun eigen voorkeuren. De Hohner Bluesharp is vaak een onderwerp van discussies geweest. Geen slechte harp denk ik, maar je moet wat meer moeite doen/oefenen voordat je de juiste slag beet hebt. Een Suzuki Bluesmaster is ook een goede harp.
Kies er een uit die je prettig vind (kijk voor keuzes hier op het forum maar op topics als -beginnen met mondharmonica- of -wat is je favoriete harp-.
Klein adviesje: kies er een in de toonssort C (meeste oefenmateriaal voor voorhanden en de "basis" voor alles -als je later erg goed bent geworden kun je met "positiespelen" zelfs bijna alles op een C doen. Maar dat is voor v??l later.  ;)
Op een C kun je uitstekend "blues"spelen. (2e positie in G...het hoe en waarom is te uitgebreid om nu hier uit te leggen. Daarvoor kun je op dit forum heel veel uitleg vinden).

Die koffertjes met Johnson Blues King harps, Hohner Bluesbands etc. : lekker laten liggen in de winkel.  :dasniks:
Van de meeste goede mh's zijn er ook meestal sets (bv. 3, 5, 7 of 12 stuks) te koop.
Vergelijk die prijzen maar eens. En beter 1 goede mh waar je met plezier op speelt, dan een set van 7 ongebruikt in de kast hebben liggen omdat ze niet lekker spelen.
Goedkoop is duurkoop bij deze dingen.  :angel: :thumps:

Nog een klein adviesje: kies 1 goede 10-gats diatonische mondharmonica in de toonsoort C.  (ong. 23-30 euro). Oefen er veel mee en als ie je goed bevalt koop dan van dat merk/model er 1 (of meer  :Lachen:) in een andere toonsoort. Ook van hetzelfde merk/model zul je meestal je techniek wat moeten aanpassen (ook op dezelfde gaatjes als op de andere toonsoort). Als het dan wat "anders"gaat dan weet je tenminste zeker dat het aan je techniek ligt en niet aan dat andere merk/model.
Koop er niet teveel in eens, want je hebt er in het begin helemaal niet zoveel nodig.
(Zoals Harald schrijft C, A, D zijn goed en eventueel daarna ook F en G). Over het algemeen zal je er om te oefenen in het begin meestal maar 1 of 2 gebruiken. Later, om mee te spelen met cd's of een band, zijn die andere toonsoorten pas meer "belangrijk".
C is het beste (een A klinkt erg lekker [maar is al wat moeilijker om te leren "benden"] en een D  klinkt wat hoger [maar is weer wat makkelijker om te leren "benden"]).

Suck6 en grtjs,
Bob'ke

Offline *Tim*

• Newbie!
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 05 november, 2009, 12:45:09 »
Thanks Bob'ke,

Met dit verhaal kan ik zeker uit de voeten!
Ik laat de goedkope aanbieden voor wat ze zijn en ga dus voor de Suzuki en haal er 2 omdat veel muziek de ik wil mee spelen met een A word bespeeld en wil natuurlijk ook een C hebben. En omdat ze samen 30E zijn. Het uit proberen beviel me namelijk erg goed! Vond hem makkelijker te bespelen dan de Hohner blues harp (hout) die ik nu heb.
Het "benden" gaat me al redelijk tot goed af ben nu vooral op de snelheid van de riffjes aan het oefenen. Vind het echt super tof (kan maar niet van dat ding afblijven) merk dat auto rijden en MH spelen een super tijds verdrijf is maar niet ongevaarlijk ;D.

Nogmaals dank voor de info!!

Greetz Tim  :applaus:

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05 november, 2009, 19:39:47 »
30,- piek voor 2 Bluesmasters  :o Goeie deal !! Normaal zijn ze 26,- per stuk  :thumps:

Suck6

Léke  8)

p.s. have fun !
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #8 Gepost op: 14 november, 2009, 16:16:50 »
Wat een heerlijke toonsoort om er bij te hebben is een Bes. Gitaristen zijn misschien niet altijd even blij met je met sessies omdat ze in F moeten spelen maar goed.

Wanneer je wat verder bent is het nl ook een geweldige toonsoort voor 3e positie. Bij een slowblues in C is het erg smaakvol om een Bes te gebruiken.

Wat betreft merk is smaak gerelateerd (zoals eerder genoemd door de anderen). Wat vind je lekker om te spelen voor een goede prijs. Ikzelf gebruik Hohner (-cross, -pro, -bluesharp en Lee Oskar). Het advies wat ik wel wil geven is blijf uit de buurt van Hehring. (sorry als ik hiermee mensen op hun tenen trap, heb er slechte ervaring mee qua levensduur en sound)
Groet,

Robin
Home is where my harp is.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #9 Gepost op: 14 november, 2009, 21:03:28 »
Wat een heerlijke toonsoort om er bij te hebben is een Bes. Gitaristen zijn misschien niet altijd even blij met je met sessies omdat ze in F moeten spelen maar goed.

Wanneer je wat verder bent is het nl ook een geweldige toonsoort voor 3e positie. Bij een slowblues in C is het erg smaakvol om een Bes te gebruiken.

Wat betreft merk is smaak gerelateerd (zoals eerder genoemd door de anderen). Wat vind je lekker om te spelen voor een goede prijs. Ikzelf gebruik Hohner (-cross, -pro, -bluesharp en Lee Oskar). Het advies wat ik wel wil geven is blijf uit de buurt van Hehring. (sorry als ik hiermee mensen op hun tenen trap, heb er slechte ervaring mee qua levensduur en sound)
Groet,

Robin

Ik vind een Bb ook wel erg fijn  :thumps:

grt, Harald

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14 november, 2009, 21:11:13 »
Waar een Bb ook errug handig voor is; hoor je een Hammond orgel of blazers dan, kun je daar vrijwel altijd met mee spelen op een Besje.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #11 Gepost op: 14 november, 2009, 21:15:00 »
Waar een Bb ook errug handig voor is; hoor je een Hammond orgel of blazers dan, kun je daar vrijwel altijd met mee spelen op een Besje.

Dat wist ik niet, toch maar een keer mee toeteren met Hammond muziek,

Thanks Doc

Harald

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #12 Gepost op: 14 november, 2009, 23:08:28 »
klopt: (standaard)trompetten, cornets, bugels en tuba's zijn in Bes gestemd, trombones in C, maar ze gedragen zich als Bes-instrumenten (stemnoot= Bes), klarinetten zijn normaal gezien in Bes gestemd, bij mijn weten tenorsaxen ook.
Thijs

Offline *Tim*

• Newbie!
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 16 november, 2009, 09:16:10 »
Thanks mensen,

Ik heb de Suzuki (C) binnen en moet zeggen dat ik hem super vind spellen!! Ik ben erg blij mee...
Hij is speelt veel makkelijker/soepeler en minder lucht verlies dan de  Hohner bluesharp die ik al had! ik moet zeggen dat ik randen fijner tegen de tegen de lippen aan zitten.

Dus de volgende word weer een Suzukie!

Bedankt voor jullie meening/hulp!!

Greetz Tim

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #14 Gepost op: 16 november, 2009, 10:20:26 »

Ach, gitaristen :Gitaar: moeten niet zo janken, dan pakken ze maar een capo. :Clown:
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl