Auteur Topic: De twee?  (gelezen 1024 keer)

Offline Thijs

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • I want you so close to me baby
De twee?
« Gepost op: 21 november, 2009, 12:02:37 »
ik weet dat een aantal harpers hier zowel chromaat als diatoon spelen: is dat evident, of eerder moeilijk om te combineren? want als ik het goed voorheb, is chromaat niet zomaar twee diatoontjes op elkaar.
kan iemand me hierbij helpen?
Thijs

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
Re:De twee?
« Reactie #1 Gepost op: 21 november, 2009, 12:17:21 »
ik weet dat een aantal harpers hier zowel chromaat als diatoon spelen: is dat evident, of eerder moeilijk om te combineren? want als ik het goed voorheb, is chromaat niet zomaar twee diatoontjes op elkaar.
kan iemand me hierbij helpen?

Beste Thijs,

Je snijdt hier een zeer gevoelig onderwerp aan dat, al voor gr??te consternatie op het forum heeft gezorgd! De algemeen geldende opvatting hier is dat het 2 totaal verschillende soorten instrumenten zijn met, elk hun eigen stijl van muziek waarin ze gebruikt moeten worden.

Speel je: Blues, Country of Rock, gebruik de bluesharp
Speel je: Jazz, gebruik de chromaat
Pop: mag op beide

De theorie hierachter is dat de verschillende stijlen in principe op beide instrumenten kunnen maar... het er dan nooit zo uit zal komen zoals de muziek oorspronkelijk bedoeld is.
Je hebt ook diegene(n) die zegt(gen) dat het op beide instrumenten kan maar, met die opvatting moet je uitkijken want; dat is piesen tegen de wind in.

Zoals je merkt ben ikzelf net als Zwitserland... neutraal in deze. ;)  

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #2 Gepost op: 21 november, 2009, 12:20:39 »
ach wat, mijn moeder wast mijn broek wel ;D
maar ik bedoel het eerder technisch; zijn de instrumenten los van de stijl gezien niet moeilijk te combineren, omdat bv. een 5B op de een iets anders is dan op de andere (of is dat niet zo?)
Thijs

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21 november, 2009, 12:25:37 »
Hahaha, laat moeders er maar weer voor opdraaien! Volgens mij is de indeling van de chromaat redelijk hetzelfde als van de bluesharp maar, zodra je de schuif gaat gebruiken wordt het een ander verhaal. Je ziet dan ook vaak blues-artiesten met schuif in of uit spelen. Ik waag me er iig niet aan, vind de bluesharp al moeilijk zat!

:D

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #4 Gepost op: 21 november, 2009, 12:39:43 »
Nee , het woord zegt het al hij is chromatisch gestemd i.p.v. diatonisch , de layout van beide staan op overblow.com .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21 november, 2009, 12:42:56 »
Ok?, ik dacht  dat het middengedeelte overeenkwam dat, dit ook gewoon de Majeur toonladder vormde.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21 november, 2009, 12:54:22 »
Het middenstuk van een diatonische is denk ik ook hetzelfde , maar de chromatisten onder ons weten dat veel beter .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 21 november, 2009, 16:23:38 »
Ik speel geen chromaat en ken er ook niks van maar voor een slow blues vind ik ze zeer geschikt. Ik weet niet wat het is. Zijn het nu andere noten of heeft het instrument nu een andere klankkleur maar ik vind een slow op chromaat geweldig klinken. Voor mij klinkt het heel anders dan op een diatonische.
luc

Offline René van Deutekom

• Full Member
  • en sinds 17-10-2009: Geef mij kracht !
« Reactie #8 Gepost op: 21 november, 2009, 19:21:03 »
Heel mooi gezegd van dat middengedeelte.
Dat middengedeelte is een oktaaf oftewel do re mi fa sol la ti do.
Op een chromaat met 12 gaten komt dat middengedeelte 3 keer terug.
Op een diatonische kom je links en rechts wat noten te kort en deze mag je dan zelf maken.
Zelf speel ik zowel chromatisch als diatonisch en het zijn voor mij 2 verschillende werelden.

Houdoe !
Ren