Auteur Topic: TIP: op zoek naar een Mondharmonica leraar ? lees eerst dit topic !  (gelezen 6552 keer)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
TIP: op zoek naar een Mondharmonica leraar ? lees eerst dit topic !
« Gepost op: 24 november, 2009, 20:46:13 »
In nederland bestaat geen opleiding tot mondharmonicaleraar en toch zijn er steeds meer spelers die zich aanbieden als "leraar".
Het lijkt mij zinvol om een lijst te maken met spelers die lesgeven en hun competenties. Dit lijkt mij nodig omdat een beginner niet weet op welke gronden hij een leraar of lerares zal kiezen.

Natuurlijk zijn er beweegredenen die een keuze inperken zoals prijs per les, te rijden afstand, beschikbaarheid. Maar ik denk dat dit regelmatig tot teleurstelling leidt want een lesgever moet naar mijn mening aan een aantal basisvoorwaarden voldoen.

Deze voorwaarden zijn:
1. Alle noodzakelijke technieken beheersen op een bluesharp : zuiver enkele noten spelen,gecontroleerde drawbendings, blowbendings, pucker-embouchure, tongblok spel, gecontroleerd vibrato, tongslag, octaven spelen, splits spelen, tongueslaps, trills, tremolo en akkoordenspel.

2. Alle ademhalingstechnieken beheersen en kunnen uitleggen met de bijbehorende oefeningen

3. Basiskennis van theorie zoals akkoordenkennis, verschillende toonladders beheersen in verschillende posities en deze kunnen verklaren en uitleggen.

4. Didactisch onderlegd zijn om de kennnis op een verantwoorde manier te kunnen overbrengen.

5. Voldoende ervaring hebben in diverse muziekstijlen.

6. Beschikken over een aantoonbaar  ruime praktijkervaring om daardoor in staat te zijn een leerling voor te bereiden op de praktijksituatie zoals een jamsession of in een band gaan spelen.

7.Voldoende kennis van de technische aspecten van een mondharmonica i.v.m. onderhoud, reparatie, werking

Ik hoop dat alle lesgevers aan deze oproep voldoen om zodoende een zuiver beeld te verkrijgen over wie wat doet in nederland.

vriendelijke groet
Ben Bouman

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Mondharmonica leraar ????
« Reactie #1 Gepost op: 24 november, 2009, 21:20:57 »
Met zo'n eisen pakket pakket blijft er maar 1 over in Nederland Ben :-))

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline benbouman

• Hero Member
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #2 Gepost op: 24 november, 2009, 21:27:07 »
Hoi Marijn

Het is geen eisenpakket. Ik ben alleen maar van mening dat een leerling recht heeft op een serieuze benadering en daar horen nu eenmaal wat competenties waaraan een leraar zou moeten voldoen ( let wel...nog steeds naar mijn mening ).

Als iemand die zelf weinig technieken beheerst een andere beginner op weg helpt is dat lovenswaardig maar als er betaald wordt voor een les mag de lat best wel wat hoger liggen.

Voor alle duidelijkheid....lesgeven, optreden, mondharmonica's bouwen en verkopen is mijn beroep en ik neem dat uiters serieus!

vriendelijke groet
Ben Bouman

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #3 Gepost op: 24 november, 2009, 22:59:14 »
Het was ook met een glimlach Ben, maar dat had je vast wel gezien. Maar ik denk wel, juist omdat er geen "gediplomeerde" leraren zijn, dat we blij moeten zijn dat goede harmonica spelers hun kennis en ervaring doorgeven aan anderen. Jij kunt per slot van rekening niet overal zijn, toch?

Groetjes, tot zaterdag!

Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #4 Gepost op: 24 november, 2009, 23:34:06 »
Ben het eigenlijkwel met Ben eens, om goed les te kunnen geven moet je toch wel een goede ondergrond hebben zelf, natuurlijk is goede ondergrond geen basis voor  goed les geven, denk vooral dat dit verder gaat, dan alleen alle punten die Ben opnoemt.....ben zelf helemaal niet onderbouwt op veel vlakken die  er beschreven worden, maar heb toch het idee dat ik beginners toch een heel stuk op weg kan helpen!

Natuurlijk ken ik mijn beperkingen, maar probeer ook vooral het gevoel het enthiosasme over te brengen voor het mooie instrumentje...mischien mag ik me geen leraar noemen, maar ja dan zou alleen Tinus zich een leraar mogen noemen!

Eigenlijk zit ik er nu weer omheen te draaien, denk dat het vooral belangrijk is dat je de dingen verder geeft die je goed beheerst en het liefst alle basis technieken...heb je het gevoel dat je iemand, niet verder kunt helpen, dan direct doorsturen naar een andere leraar? die  dit wel beheerst!

Wie bepaalt wie wel en wat en in hoevere iemand wel of niet  geschikt is voor les geven, is best moeilijk en is een basis kennis voldoende voor beginners? natuurlijk als je alle punten opnoemt zoals hierboven dan blijven er maar heel weinig over...alhoewel dit naar mijn idee wel het beste zou zijn ;)

Het kaf tussen de koren scheiden is en blijft wel goed :)

Maar mischien denk ik er over 5 jaar wel heel anders over omdat je eigen basis en ondergrond zich veel meer onwikkeld heeft!

Ps Heb zelf altijd al een beetje aangedrongen op meer info over mensen die les willen geven, maar werd in het verleden altijd gezegd , dit is niet echt functie van en voor het forum, alhoewel de laatste tijd er wel meer aandacht naar uitgaat....dus ben blij met je bijdrage hierin ;)

Het leuke is mag morgenavond weer aan de bak en verheug me er al weer net zo op als de beginnende speler die komt ;D

groetjes

Ron

I

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #5 Gepost op: 24 november, 2009, 23:35:06 »
Hoi Ben,

ik vind het een goed idee.
Wat Marijn aangeeft is natuurlijk ook waar, er mag verschil zijn in nivo van docenten, kan ook niet anders ;D

Voor mij persoonlijk vind ik het voldoende geloofwaardig als ik, kijkend naar de lijst die je hebt samengesteld, zo goed mogelijk aangeef wat ik beheers, en waar ik lerende in ben, daarbij ook aangevend welk nivo leerlingen bij mij welkom zouden zijn.

Aangezien ik ook wekelijks een klein aantal mensen lesgeef, m.n. dus beginners , en daar ik actief ben op dit forum zal ik ook een berichtje plaatsen bij het nieuw topic.
Voor ik dat doe, zal ik dus zo helder mogelijk aangeven wat mijn mogelijkheden/beperkingen zijn.

Daarnaast is het natuurlijk prima dat bluesharpspelers elkaar helpen, mits de kwaliteit/prijs verhouding daarop is afgestemd....
Ik denk dat ook binnen het Harmonica instituut verschil tussen docenten zit, zowel qua spel nivo  als didactisch nivo ;).

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #6 Gepost op: 24 november, 2009, 23:38:22 »
Nog een kleine aanvulling:

leerlingen zouden gemotiveerd kunnen worden om eerlijk een review te plaatsen in het docenten topic, met daarbij de positieve en minder positieve ervaringen van de docent.

Een you tube filmpje met wat muzikale opname is natuurlijk ook een manier om te laten horen hoe je speelt.

citaat Ron : "Natuurlijk ken ik mijn beperkingen, maar probeer ook vooral het gevoel het enthiosasme over te brengen voor het mooie instrumentje..."
zo is het Ron  :thumps:

groetjes Arnoud

Offline benbouman

• Hero Member
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #7 Gepost op: 24 november, 2009, 23:50:05 »
Ik vind ook dat we gewoon open moeten zijn over de tarieven die gehanteerd worden.
Zoals ik al gemeld heb is mij tarief 30 euro per uur......  wie volgt??

Het enthousiasme overbrengen is vanzelfsprekend..als je dat niet hebt moet je geen les gaan geven!
Het enige waar ik moeite mee heb is het feit dat een beginner, die lesgeeft , een andere beginner fouten aanleert die erg moeilijk af te leren zijn.
Daarom vind ik het een noodzaak dat je als lesgever alle basistechnieken beheerst!

Ben Bouman

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #8 Gepost op: 24 november, 2009, 23:56:46 »
Ik  vraag 20- per uur, word meestal 1,5 uur blijft 20- euro! maar dat heb ik van jouw ben ;)

Is wel vanzelf sprekend, maar gebeurt niet altijd..maar ja daar zijn eventuele resencies weer goed voor!

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25 november, 2009, 01:56:48 »
Bij de lijst van voorwaarden zie ik eigenlijk alleen technische vaardigheden, deze vaardigheden kun je aanleren door heel veel te; oefenen, trainen, drillen zelfs maar, het belangrijkste ontbreekt: Gevoel! Zonder gevoel blijft het een steriele, kille aangelegenheid. Gevoel is ook hetgeen dat nodig is om goed te kunnen improviseren en, niet uitsluitend ingestudeerde lickjes te reproduceren. Gevoel is hetgeen waardoor een goeie harpspeler geen 2 avonden achter elkaar hetzelfde optreden geeft. Gevoel is wat de grootheden uit het verleden (ongeletterd als ze waren), in overvloed hadden en hun in staat stelden zonder al deze theoretische kennis fantastische muziek te maken.

In mijn optiek is gevoel de belangrijkste eigenschap waarover een goede leraar dient te beschikken, en is dan ook de eerste eigenschap waarop ik een leraar zou selecteren.

N.B. Onder 'gevoel' versta ik natuurlijk het aangeboren (bij sommigen) gevoel voor muziek ofwel, muzikaliteit. Dingen spelen omdat het goed klinkt, zonder dit van te voren te hebben ingestudeerd of, te hebben afgemeten aan de maatlat van de muziektheorie. Dit is ook de reden dat je klassiek geschoolde muzikanten altijd van bladmuziek ziet spelen, door de jaren van trainen aan een conservatorium is er een hoop gevoel (mits dat al aanwezig was) gedood door een overkill aan theoretische kennis. En even voor alle duidelijkheid: Ik begrijp dat je ellenlange klassieke stukken niet uit het hoofd kunt spelen en dat, het door het h?le orkest hetzelfde gespeeldt dient te worden maar toch; mensen met een klassieke muziekopleiding zijn niet de beste improviseerders.

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #10 Gepost op: 25 november, 2009, 02:13:12 »
Ik denk dat er weinig mensen zijn die "bevoegd" les kunnen geven. Daarom geef ook nooit betaald les, maar ook omdat ik geen geduld heb om mensen les te geven. Vind het wel leuk om mensen met basis-techniek verder te helpen in wah/wah, octaven, versterking, etc.

Ik verwijs beginnnende mensen dan ook graag door naar het harmonicainstituut of internet (Adam Gussow), en mijn favoriete tip (om 3 uur 's nachts naast een leeg podium in een lawaaig cafe met een bezopen potentiele cursist): Ga eerste eens een jaar in afzondering op een B-harp alles van Muddy Waters mee zitten hijgen en blazen.

En dat laatste is eigenlijk de beste les die ik zelf mensen mee kan geven, want ik heb het zelf ook gedaan (alles op die B-harp, wist ik veel.), vraag maar aan mijn ouders die alle kakaphonie hebben doorstaan...

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #11 Gepost op: 25 november, 2009, 02:16:14 »

N.B. Onder 'gevoel' versta ik natuurlijk het aangeboren (bij sommigen) gevoel voor muziek ofwel, muzikaliteit. Dingen spelen omdat het goed klinkt (op bijv. een backingtrack) zonder dit van te voren te hebben ingestudeerd of, te hebben afgemeten aan de maatlat van de muziektheorie. Dit is ook de reden dat je klassiek geschoolde muzikanten altijd van bladmuziek ziet spelen, door de jaren van trainen aan een conservatorium is er een hoop gevoel gedood door een overkill aan theoretische kennis.

Kan toch altijd wel kippenvel krijgen van een eenzame chello of viool m?t of zonder bladmuziek. Zo'n klassiek stuk is toch vaak ook al met gevoel en al op papier gezet door de heren Mozart, Bach of Ellington. Voordeel van noten kunnen schrijven en lezen, waar je dan weer j???ren conservatorium voor nodig hebt

Offline viola

• Jr. Member
  • **
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!!
    • www.violaharmonica.com
« Reactie #12 Gepost op: 25 november, 2009, 10:38:36 »
Laat ik mij ook eens ik het gesprek mengen want dit is een interessante ontwikkeling?

Om je gevoel goed te kunnen uiten heb je ?gereedschap? nodig en het gebruiken van dat gereedschap vraagt technische vaardigheden. Vlgs mij is dit op de mondharmonica niet anders. Hoe meer vaardigheden je kent en beheerst hoe beter je je kunt uitdrukken.

Lesgeven is een vak, hiervoor is het niet voldoende om een (goede) speler te zijn. Als je je vaardigheden niet helder en duidelijk kunt overbrengen bouw je niets duurzaams op.Wat dat betreft ben ik het met Ben eens. Verder heb je enige theoretische kennis nodig om bewust met je muziek bezig te kunnen zijn en met andere muzikanten te kunnen samenwerken.

Mbt de tijd die nodig is om te leren noten lezen: mijn mondharmonicaleerlingen spelen in 3 maanden ?van blad? maar dan moet je wel geleerd hebben hoe je dat didactisch moet aanreiken.

Waarom zou je aan een pianoleraar, zangleraar, saxofoonleraar, kortom elke (muziek)leraar eisen mogen stellen en niet aan een mondharmonicaleraar? Zo komen we nooit af van het image dat die mondharmonica kinderspeelgoed is?..

En lesgeven zonder didactische basis??... Niks leert sneller dan lekker spelen samen met een lotgenoot, je pikt altijd dingen van elkaar op. Dat is ook het doel van muziek maken. Lekker bezig zijn en liefst in goed gezelschap. Ik hoorde gisteren nog van een nieuwe cursist zijn reden om mondharmonica te gaan spelen :  waar muziek gemaakt wordt is het gezellig. Daar zit denk ik veel waarheid in.
Dus lekker spelen, zoek elkaar op?maar om daar geld voor te vragen?

Met vriendelijke groet,
en zoals ze dat hier in Brabant zeggen: "speel met zin" : )
Viola

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #13 Gepost op: 25 november, 2009, 12:12:11 »
Dag Viola

Leuk om weer een ander standpunt te horen en natuurlijk zijn de vraagtekens terecht, maar dit geeft ook weer aan hoe verschillend er gedacht wordt!

Denk zelf ook hoe meer ondergrond en ervaring hoe beter je evt les kunt geven.

Nu heb ik in de relatief korte tijd 4,5 jaar wel, wat ervaring opgedaan en wat voor mij altijd een invalhoek is in mijn les geven is mij helemaal te verplaatsen in de leerling, weet zelf nog goed bij mijn eerste les, dat ik amper durfde te blazen, mijn leraar speelde zo goed en mooi dat ik me zelf niet eens waardig vond een noot op dit mooie instrumentje te maken. ;)

Wat ik vooral probeer is om ze een vertrouwd gevoel te geven, dat ik zelf ook niet perfect ben , laat ze fouten maken , laat ze spelen..veel spelen, gaat veel mis, begeleid en weer het gevoel te geven van gaat goed, gaat beter...het leuke is dan dat je ze ziet groeien in een uur tijd, het leuke is dat ze voor je ogen vaak al in het instrument verdwijnen en mij al bijna niet meer zien zitten :)

groetjes

Ron

Offline viola

• Jr. Member
  • **
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!!
    • www.violaharmonica.com
« Reactie #14 Gepost op: 25 november, 2009, 12:48:25 »
Ja , dat is de "chemie" van het lesgeven : ) Ben ooit van plan geweest om te stoppen met het geven van priv?les maar kreeg toen prompt weer iemand die na een uur helemaal gelukkig vertrok met de uitspraak "hoe is het toch mogelijk om in een uur zoveel lichtjaren vooruit te gaan?". Daar doe je het toch voor?

Goed spelen leer je alleen maar door veel doen.
Daarom adviseer ik mijn cursisten ook altijd om elkaar buiten de les op te zoeken en bv meet-ups te bezoeken om samen te spelen want dat is meestal leuker dan in je eentje. Bovendien leer je dan ook veel van elkaar.

Verder denk ik dat het belangrijk is om toch ook een theoretische basis mee te krijgen om je eigen spel te kunnen begrijpen en beter vorm te kunnen geven en om met andere muzikanten in je spel te kunnen "communiceren".