Ik zie de zaken toch anders... Ik speel nu zo'n 3,5 jaar en ben dus slechts een beginner! Ik zal geen namen en rugnummers noemen maar, kan uit eigen ervaring het volgende zeggen:
Groepscursussen werken in mijn optiek niet, heb er meerdere gevolgd. Het individu komt te weinig aan bod en er wordt teveel gekeken waar de groep behoefte aan heeft. In mijn geval was het zo dat ik een van de weinigen was, 2 man in totaal, die kon benden (training) en aangezien de rest van de groep dit niet kon werd daar veel tijd aan besteed, voor mijzelf dus verspilde tijd. Bij het uitzoeken van nummers en licks werden we daarentegen teveel in het diepe gegooid, te weinig ondersteuning en nacontr?le van hetgeen we gedaan hadden.
Verder kan ik zeggen dat ruim voordat leraar nr. 1 ermee stopte zijn motivatie tot lesgeven totaal verdwenen was en, dat leraar nr. 2 niet geschikt was om aan gevorderden les te geven. Mijn advies zou zijn; volg als groep alleen een absolute beginnerscursus en ga daarna over op priv?les.
Ik spreek op persoonlijke titel en niemand hoeft mijn mening te delen maar, ik zie er absoluut geen enkel nut van in om noten te leren lezen wanneer je, net als ik, de blues wilt leren spelen. De bluesharp is altijd vanuit het gevoel (intu?tief) benaderd, het intro en de outro staan vast daar tussenin... is het improvisatie. Je merkt ook wanneer je iets van tabs speelt dat het pas ?cht lekker gaat wanneer je het geleerd hebt en je het uit je hoofd kunt spelen dan, kun je er pas echt je gevoel in leggen.
Hans