Auteur Topic: TIP: op zoek naar een Mondharmonica leraar ? lees eerst dit topic !  (gelezen 6554 keer)

Offline Doc

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
Re:Mondharmonica leraar ????
« Reactie #15 Gepost op: 25 november, 2009, 13:23:13 »
Ik zie de zaken toch anders... Ik speel nu zo'n 3,5 jaar en ben dus slechts een beginner! Ik zal geen namen en rugnummers noemen maar, kan uit eigen ervaring het volgende zeggen:

Groepscursussen werken in mijn optiek niet, heb er meerdere gevolgd. Het individu komt te weinig aan bod en er wordt teveel gekeken waar de groep behoefte aan heeft. In mijn geval was het zo dat ik een van de weinigen was, 2 man in totaal, die kon benden (training) en aangezien de rest van de groep dit niet kon werd daar veel tijd aan besteed, voor mijzelf dus verspilde tijd. Bij het uitzoeken van nummers en licks werden we daarentegen teveel in het diepe gegooid, te weinig ondersteuning en nacontr?le van hetgeen we gedaan hadden.

Verder kan ik zeggen dat ruim voordat leraar nr. 1 ermee stopte zijn motivatie tot lesgeven totaal verdwenen was en, dat leraar nr. 2 niet geschikt was om aan gevorderden les te geven. Mijn advies zou zijn; volg als groep alleen een absolute beginnerscursus en ga daarna over op priv?les.

Ik spreek op persoonlijke titel en niemand hoeft mijn mening te delen maar, ik zie er absoluut geen enkel nut van in om  noten te leren lezen wanneer je, net als ik, de blues wilt leren spelen. De bluesharp is altijd vanuit het gevoel (intu?tief) benaderd, het intro en de outro staan vast daar tussenin... is het improvisatie. Je merkt ook wanneer je iets van tabs speelt dat het pas ?cht lekker gaat wanneer je het geleerd hebt en je het uit je hoofd kunt spelen dan, kun je er pas echt je gevoel in leggen.

Hans

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline viola

• Jr. Member
  • **
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!!
    • www.violaharmonica.com
« Reactie #16 Gepost op: 25 november, 2009, 14:05:56 »
Kijk, hieraan herken je dus een goede leraar. Voorwaarde is dat de groepen niet te groot zijn, afhankelijk van ervaring en beschikbare tijd van de leraar. Verder is het een kwestie van vakkennis om de lesstof voor een groep ?op maat ? aan te bieden. D.w.z. dat iedereen in een groep het moet kunnen verwerken en voldoende tijd krijgt om te oefenen.

Voorwaarde  om de stof goed over te brengen is dat je zelf enthousiast bent (alleen gemotiveerd zijn is meestal niet voldoende?) Het leren benden is iets wat duidelijk in een basiscursus thuishoort omdat dit ??n van de basisvaardigheden is. Bij goede dosering kan het leren in groepen daarna gewoon voortgezet worden omdat iedereen na de basiscursus op ongeveer hetzelfde niveau speelt. Ik krijg regelmatig mensen in de basiscursus die al enige tijd spelen maar die in de loop van de cursus toch tot de ontdekking komen dat ze basisvaardigheden missen of verkeerd aangeleerd hebben  en die na elke les helemaal  tevreden naar huis gaan omdat ze toch weer iets nieuws geleerd hebben. Immers, hoe breder je basis hoe verder je kunt komen in je spel, of je nu chromaat of bluesharp gaat spelen. Daarbij zijn er ook na de basiscursus nog zo veel  technieken te leren die iedereen in zijn spel kan toepassen dat dit prima in groepsverband aangeboden kan worden.

Vandaar ook dat we tegenwoordig  het volgen van een basiscursus adviseren , waar je de mogelijkheid krijgt om alle basisvaardigheden te ervaren ,voordat  de keuze gemaakt wordt tussen bluesharp en chromaat, cq improvisatie en bestaande melodie?n met variaties. Ik  kreeg nl te vaak mensen op les die bij de eerste ontmoeting heel enthousiast vertelden dat ze ?liedjes? wilden leren spelen en jazz en blues?? niet wetend dat  het dan al over verschillende mondharmonica?s en speelwijzen (en leraren) gaat. Tijdens de basiscursus krijg je de kans om te ervaren wat je leuk vindt om te spelen en wat het verschil is tussen de diverse mondharmonica?s.

Noten lezen is makkelijk om snel een thema te kunnen spelen. Op het gehoor duurt dit veel  langer.Verder is het in de communicatie met andere muzikanten makkelijk om iets van notenschrift te weten. Echt noodzakelijk is het , zeker voor een beginner, niet.

En tsja, improviseren? ook bij een improvisatie ben je gebonden aan bepaalde regels en die moet je dan wel kennen zeker als je met anderen wilt samenspelen.

Iemand die weinig woorden kent kan maar een beperkt verhaal vertellen. Iemand die veel speelmogelijkheden/technieken kent kan zich op de mondharmonica beter uiten (meer variatie in ?gevoel?) en ik ben het helemaal met je eens dat het het lekkerst speelt zonder tabs of noten voor je neus.
De Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor : to know it by heart  , ipv "uit je hoofd spelen" :  )

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #17 Gepost op: 25 november, 2009, 20:08:43 »
Les is niet noodzakelijk al klooiend kom je er zelf ook wel  :icdans:  :icdans:

Ja Sissie, maar jij speelde al sax, of had je dit ??k jezelf geleerd... ;)
Touch?z! (Daar ga ik althans vanuit...)

On-topic: Goede discussie! Ben het met de topicstarter eens dat er zeker eisen gesteld mogen worden aan betaalde lessen. Deze eisen moeten echter wel door de cursisten gesteld worden. Zoals gezegd is het geen beschermd beroep (je schrikt er trouwens van wat er allemaal niet beschermd is in Nederland...), dus zal er geen sprake kunnen zijn van controle door derden. Je zult als "cursist" dus een beeld moeten vormen en bepalen of hetgeen je geboden wordt je het de vergoeding wel waard is.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Re:TIP: op zoek naar een Mondharmonica leraar ? lees eerst dit topic !
« Reactie #18 Gepost op: 26 november, 2009, 10:04:18 »
Kan de eindconclusie zijn :

Een goede leraar/lerares speelt met gevoel /emotie en kan door zijn achtergrond ( praktijkervaring, technische bagage, didactische vaardigheden, theoriekennis, kennis van het instument, enthousiasme, muzikaal gevoel) dit omzetten in een op maat gemaakte lesstof voor leerlingen.....  ???

Ben Bouman
www.beta-harps.com
www.harmonicainstituut.nl

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #19 Gepost op: 26 november, 2009, 10:30:10 »
Kan de eindconclusie zijn :

Een goede leraar/lerares speelt met gevoel /emotie en kan door zijn achtergrond ( praktijkervaring, technische bagage, didactische vaardigheden, theoriekennis, kennis van het instument, enthousiasme, muzikaal gevoel) dit omzetten in een op maat gemaakte lesstof voor leerlingen.....  ???

Ben Bouman
www.beta-harps.com
www.harmonicainstituut.nl

helemaal goed :thumps:

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #20 Gepost op: 26 november, 2009, 22:21:25 »
Hoi MEDE-harpers ("leraren" en "leerlingen"  :P :P :P):
Wat mij altijd is opgevallen bij allerlei soorten van verenigingen met trainers/leraren etc.: Er is een groot verschil tussen "KUNNERS" en "KENNERS".......  ;)...en in mijn ervaring (beperkt  :Lachen:) zijn veel kenners niet zulke goeie kunners, want ze hebben hun tijd ergens anders aan besteed.  :laugh:

Als JIJ vindt dat iemand ergens goed in is en jij wilt dat ??k kunnen: leer DIT dan van hem/haar. Als je dit hebt geleerd ?f hij/zij kan het JOU niet op JOUW manier leren: zoek iemand anders die het w?l kan. De rest is ego-streling en verspilling van je tijd.  8)

Maak je keuzes, hou plezier in het spelen/oefenen, suck6 en grtjs,
Bob'ke

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #21 Gepost op: 27 november, 2009, 08:40:59 »
Eenieder heeft hier zijn inhoudelijke standpunt gemaakt en er gaat dus een slotje op. Voor de rest van de discussie heb ik wat berichten verplaatst naar Feedback.

groeten,
Wilfred.

Edit: Er blijkt toch behoefte om hier nog eens verder te kunnen babbelen over het fenomeen "mondharmonica leraar". Welnu, ik vindt het prima maar dan wel met nogmaals het dringende verzoek de discussie inhoudelijk te houden. Het slotje is er dus weer af. :thumps:

Offline oldlady

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Met vriendelijke groet, oldlady
Re: TIP: op zoek naar een Mondharmonica leraar ? lees eerst dit topic !
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari, 2011, 23:07:15 »
Vind het fijn om te lezen dat ik dus les zou kunnen krijgen en vinden tussen de 20 a 30 euro per uur.
Wat leer je eigenlijk in een uurtje ?
doorblijven spitten op dit forum om ze veel mogelijk op te steken maar tussen door ff mijn lesjes uit het boek oefenen hé
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun.