Auteur Topic: Tong-Blocking Tips en Oefeningen Nodig !!!!!!  (gelezen 4401 keer)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Tong-Blocking Tips en Oefeningen Nodig !!!!!!
« Gepost op: 27 augustus, 2005, 19:41:24 »
Ben vorige week begonnen met deze manier van Spelen en valt niet mee, wilde eigenlijk aan de betere spelers op dit forum vragen, of men mij een paar goede oefeningen en tips kan geven over tongblocking, ik weet dat je er wat van op bepaalde sites kunt vinden, maar mischien zijn er wel betere of andere tips voor het op deze manier van spelen op de MH.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden !!!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: Tong-Blocking Tips en Oefeningen Nodig !!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus, 2005, 13:22:42 »
Speel je toonladders met tong-block (en tong-slapping oftewel je tong n?t een fractie later op je harp laten landen zodat de uiteindelijke toon ahw wordt gelanceerd).

Rondjes lopen:
7+? 7? 6? 6+? en 7+? 7? 6? 6+? en 7+? 7? 6? 6+? etcetera
of ook:
7? ?6? ? 6+? ?5+? en? 7? ?6? 6+? 5+? en? 7? ?6? ?6+? ?5+ etcetera

Wissel die rondjes tussendoor eens af met 4? ?5? 5+ (en dan weer rondjes draaien).

Gooi er ook een (syncopatic) tussen-accoordje in om de rondjes/toonladders meer te laten swingen en je tong het (ritmische) werk te laten doen.

Leer het intro van Automatic (Red Devils, CD: King King) uit je hoofd.

Niet teveel in de harp kwijlen.

Succes,
jervis

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus, 2005, 16:51:30 »
Dag Jervis

Hoe gebruik ik in deze oefeningen de tong, welke gaatjes sluit ik af hiermee.

bv als ik 7 speel ,  zuig ik op 5  6  7 en sluit kort daarna 5  6  met de tong af

speel dus constant op 3 gaatjes.

gr

Ron :P

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus, 2005, 21:07:07 »
Met TBen dekt je tong de gaten af die je niet wilt horen. Als je  7+ wilt spelen dekt je tong bijv. 2 gaten ( de 5+ en 6+) of 3 gaten (4+  5+ en 6+) af. Mijn ervaring: hoe breder je mond, hoe dramatischer het effect van de tong-slap (want het accoord klinkt dan voller).

Ik gebruik meestal TB met de tong links (dus rechter gat spelen), maar als je lager gaat (op 1 en 2) dan wil ik ook wel eens rechts blocken. Is wel lastiger, maar ook kwestie van oefenen. En dan kun je ook leuke dingen doen als heel snel afwisselend 1 en 4, door alleen je tong van links naar rechts te doen.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus, 2005, 23:20:46 »
Jervis bedankt voor je advies.

Ik neem aan dat je dan ook diverse bluesrifs op deze manier kunt spelen ??

Kun je me evt ook de door jouw geadviseerde nummers toemailen in mp3 formaat.

groet

Ron

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus, 2005, 10:16:56 »
Ik neem aan dat je dan ook diverse bluesrifs op deze manier kunt spelen ??
Kun je me evt ook de door jouw geadviseerde nummers toemailen in mp3 formaat.
1.
99% van de grote bluesspelers speelt met TB, dus ja: je kunt diverse bluesriffs op deze manier spelen.
2.
MP3s mailen? Doe jezelf en de platenindustrie en de artiesten een plezier en koop die CD.? Het nummer "Automatic" dat ik je adviseerde is het openingsnummer van de CD King King van de Red Devils, en staat propvol met inspirerende harp (van de helaas te vroeg overleden Lester Butler).
Gewoon kopen die CD, levert je uuuuuuuuuuuren speelplezier en oefenmateriaal. En door gewoon te kopen zorg je ervoor dat er weer nieuwe leuke platen kunnen uitkomen.

Offline Robert N

• Newbie
  • *
  • hakke hakke puf puf
    • Mesmerise massagetherapie
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus, 2005, 18:35:45 »
Even een vraagje.

Ik ben net een blauwe maandag met de mh bezig. En de enige techniek die ik aan het oefenen ben is het tb'en. Maar als ik het goed begrijp is het niet nodig om andere technieken te oefenen zoals het met getuite lippen spelen enzo? ???

Robert

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus, 2005, 18:40:04 »
Bedankt voor je antwoordt.
Ga even uitzoeken waar ?ik deze cd kan bestellen.

Natuurlijk blijf ik open,voor andere inspirerende adviezen over Tongblocking !!!!

Robert, Ik zou eerst zuiver leren spelen op 1 gaatje, dus ook liedjes etc, daarna de bluesladders en Rifs en bending, Het treintje is een goede ademhalingstechniek oefening, die had ik je al toegemaild.
Ik heb het zelf op deze manier gedaan, maar mischien is het beter dat Jervis deze vraag ook Beantwoordt S.V.P.

groet

Ron

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus, 2005, 19:52:01 »
Ik ben net een blauwe maandag met de mh bezig. En de enige techniek die ik aan het oefenen ben is het tb'en. Maar als ik het goed begrijp is het niet nodig om andere technieken te oefenen zoals het met getuite lippen spelen enzo?
Je wilt uiteindelijk beide technieken beheersen, zodat je kan switchen. Hoe sneller je leert TBen, hoe sneller je die lekkere vette blueslicks kunt spelen. Maar het helpt enorm als je met TBen w?l weet hoe die noot moet gaan klinken, en dat is vaak het best aan te leren door eerst met "puckering" te leren spelen. Dan herken je hem makkelijker als je hem met TB probeert te raken.

Kortom: eerst met "puckering" leren spelen, maar zsm combineren met TBen.

Offline Robert N

• Newbie
  • *
  • hakke hakke puf puf
    • Mesmerise massagetherapie
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus, 2005, 22:02:44 »
Ron en Jervis,

Allebei bedankt het beantwoorden van mijn vraag.  Het is allemaal weer een stuk duidelijker geworden.

En ik weet nu ook dat ik een keer naar een workshop kom en snel een keer van je aanbod gebruik maak Ron.

Gr.

Robert

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus, 2005, 23:24:16 »
Toch wel een geweldige site he Robert, kijk nu elke avond om iets nieuws te ontdekken en heb al teveel om op te noemen ontdekt.
Je bent van harte welkom, is gewoon al leuk om een keer te komen kijken, ben de afgelopen tijd al aardig gegroeid, maar het stuntelen ben ik ook nog niet verleerd.
Vanavond hebben we bijna met een complete band geoefend, mijzelf monharmonica-bassist- gitaar en drummer, is echt geweldig oefenen op deze manier, in groepsverband haal je ook gewoon meer uit jezelf dan dat je in je eentje oefenen.

Naar malden zou ik wel willen gaan, maar ja moet dan altijd werken, gelukkig heb ik wel als het goed is deze week weer een inspirerende les bij Ben Bouwman, moet jij ook echt een keer doen, als je dat hoort hoe hij speelt, loopt het kwijl je zo al uit de mond en dan wel zonder het tongblocken te gebruiken !!!!

gr

Ron

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #11 Gepost op: 01 september, 2005, 00:36:26 »
Bij deze wilde ik even vertellen dat ik het nummer "AUTOMATIC" nu met tongblocking al aardig onder de knie heb, wat een verschil in geluid en eigen speelstijl geeft de TB, zelf mijn vrouwtje vond het heel mooi klinken.

gr
Ron

Offline Bluesboy

• Jr. Member
  • **
  • Harpin' For Life
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari, 2006, 23:17:03 »
Dat intro van automatic moet dat gespeelt worden met tongue-splits?? En ik hoor niet echt een verschil in geluid als ik gaatjes 1,2, afdek en ik wil gaatje 3 dan laten klinken met TB. Dat lukt wel, maar is er echt zo'n verschil in geluid? IK hoor het verschil niet met pucker?

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari, 2006, 23:24:59 »
dat je bij jouw geen verschil hoort, is omdat je je tong niet een fractie later op de harp laat vallen.

Als je op deze drie gaatjes blaast of zuigt moet je een fractie erna je tong op de 2 gaatjes laten vallen die je afsluit.
Dus je blaast op de drie gaatje en je laat een fractie later je tong op de 2 gaatjes vallen die je sluiten wilt.

Het is geen tongsplit , maar tongblockof slapping.

ik hoop dat het je nu wel lukt

groetjes

Ron

Offline Bluesboy

• Jr. Member
  • **
  • Harpin' For Life
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart, 2006, 22:24:01 »
Ik ben er op aan het oefenen, nog bedankt.
Ik ga zeker tongueblocken leren omdat het een toevoeging is aan m'n spel. Maar spelers als Sonny Terry en Paul butterfield puckeren ook alleen en dat klinkt er niet minder bluesy om!