Auteur Topic: Vraagje mondharmonica  (gelezen 2010 keer)

Offline oneman

• Newbie!
  • *
Vraagje mondharmonica
« Gepost op: 18 december, 2009, 21:45:18 »
Hallo,

Misschien is het wel een hele domme vraag maar ik begin net.
Ik vind mondharmonica spelen echt super gaaf en het leek mij leuk om het ook eens te proberen. Dus ik vanmiddag de stad in en gewoon de goedkoopste gekocht. Dit deed ik express om te kijken of ik het wel leuk vind.

Nu kwam ik erachter dat er meestal van die cijfertjes op je mondharmonica staan, zodat je een beetje weet welkje je nodig hebt.
Ik heb de Howlin Harp BJH-T32 (zie: http://images.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=Howlin%20Harp%20BJH-T32&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi )

Maar hier heb je best wel veel gaatjes, en er staan geen cijfers of iets bij.

Kan iemand mij helpen om dit op te lossen?

Groeten,
Oneman

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Vraagje mondharmonica
« Reactie #1 Gepost op: 18 december, 2009, 23:30:30 »
Dat is een tremelo, geen bluesharp. Als je blues of rock wilt spelen heb je daar niks aan. Wil je volksliedjes spelen, dan istie daar beter geschikt voor, maar het is en blijft een goedkope prul...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline CP

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 19 december, 2009, 00:23:18 »
't is inderdaad geen topklasse instrument zoals bijv. de Seydel Fanfare maar werkt hetzelfde.

Daar er buiten Chinese bijdragen niet zoveel tremolo harmonica op YouTube is te vinden hier maar een verzameling wat dichter in de buurt, namelijk Schotland waar dit een geliefd instrument is.

Scottish harmonica

je bent niet de eerste die de mist ingaat en i.p.v. een bluesharp een tremolo aanschaft, zie ook elders op het forum http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=832.0

Kees  8)
Kees

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 december, 2009, 07:48:13 »
Met andere woorden. Als je blues of single notes wilt spelen zal je een diatonische mondharmonica moeten kopen.

Bijvoorbeeld een
Hohner special 20,   Seydel bluessession,    Suzuki Bluesmaster en nog vele andere merken en type meer.
Als je zo'n harmonica in de key van C koopt zit je goed. De meesten lessen gaan uit van een C.
De prijs om en nabij de 25 Euro en je hebt een goede bluesharp.

Veel harp plezier.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #4 Gepost op: 19 december, 2009, 11:03:38 »
Wat betreft die  "topklasse " Seydel Fanfare:

ik heb er een keer een gekocht....
Vanwege de hoge prijs verwachte ik ook wel een hoge kwaliteit:
Helaas, dat ding was vals.... Tremolo betekend 1 toon; twee stemtongen met een iets andere stemming waardoor er een tremolo klank ontstaat. Echter bij deze harmonica was dat zeer onnauwkeurig gedaan, en sommige tonen klonken echt heel slecht. Ook de luchtdichtheid was beroerd.
Harmonica terug gestuurd met precies welke toon niet goed was, en dat ik mijn geld terug wilde.
Na een poosje kreeg ik de harp terug met een 'werkbriefje'; maar de klachten waren nog precies hetzelfde.
dus weer terug gestuurd, en deze keer gelukkig niet terug gekregen, maar mn centjes.

Offline CP

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 19 december, 2009, 18:26:40 »
Heel jammerlijk Arnoud, dacht dat ik de enige was met een slechte ervaring dus schrijf zoiets niet gelijk op een forum.

Ook ik had echter met m'n eerste Fanfare in A flink pech, je houd het niet voor mogelijk maar schroeven van een stemplaat waren niet aangedraaid en de body was gescheurd wat je overigens onmiddellijk kon zien bij het uitpakken. Na een emailtje met foto overigens onmiddellijk keurig vervangen door een nieuw exemplaar waar ik zeer tevreden over ben uiteraard vergezeld van de nodige excuses en sleutelhangers.

Geeft me toch te denken dat de kwaliteitscontrole bij Seydel schijnbaar verre van waterdicht is, wat je zeker bij een niet standaard stemming (dus geen massaproductie) anders zou mogen verwachten.
Niet om nu te gaan klagen over een producent, maar heb ooit nog wel eens een vraag gesteld aan Seydel over Weltmeister dekplaten maar daar nooit antwoord op gekregen, niet echt netjes vind ik.
Heb in het grijze verleden betere ervaring met Hohner wat dat betreft.

Mogelijk kan Ben Bouman enig licht op werpen op kwaliteitscontrole in het algemeen en Seydel in het bijzonder?
Overigens zou mijns inziens een alu of kunststof body voor de Fanfare ook interessant kunnen zijn.

Kees  8)
Kees