Auteur Topic: 2 hole draw tip (?)  (gelezen 1559 keer)

Offline erci

• Newbie!
  • *
2 hole draw tip (?)
« Gepost op: 09 januari, 2010, 16:30:02 »
Hallo,

ik ben sinds een maand begonnen met harp te spelen, en heb net als vele andere beginners last gehad om een mooie 2 hole draw te spelen. Echt kattengejank wat daar uit komt! Maar ik heb onlangs een trucje ontdekt dat w?l een zuivere toon uit die smeerlap krijgt :) Als je tijdens het spelen ademt (en niet zuigt of blaast) door zowel je mond als je neus lijkt het beter te lukken... Ik heb trouwens gemerkt dat alle gaatjes een betere klank lijken te produceren als je zowel je mond als je neus gebruikt.

zo, hopelijk is iemand hiermee geholpen :)

erci

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:2 hole draw tip (?)
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari, 2010, 18:59:30 »
Dat is iets wat ik me al maanden probeer af te leren !!
Bij snellere nummers met veel haal noten loop ik te vlug vol , als ik niet door m'n neus mee adem lukt het wel , dan heb ik zelfs lucht over .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari, 2010, 19:26:03 »
Dat is iets wat ik me al maanden probeer af te leren !!
Bij snellere nummers met veel haal noten loop ik te vlug vol , als ik niet door m'n neus mee adem lukt het wel , dan heb ik zelfs lucht over .

Léke  8)

Helemaal mee eens.
Ik dacht in het begin ook dat ik de oplossing had met door de neus inademen. Niet doen dus.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline erci

• Newbie!
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari, 2010, 19:35:25 »
Ik heb jullie raad ook even uitgeprobeerd, en na een tijdje lukt het ook om een redelijk goeie nooit te krijgen zonder met de neus in te ademen. Blijven oefenen dus! ;)

Ik maak wel juist het omgekeerde van Léke mee, eerder te snel 'leeg' lopen dan vol. Door ook via de neus in te ademen was dat probleem wel opgelost natuurlijk... Hoe pakken jullie dat dan aan?

erci

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari, 2010, 19:43:35 »
Blues spelen in 2e positie dan heb je meer haal dan blaas noten  ;D

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
  • Harmonica spelert wannabee
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni, 2010, 12:43:57 »
Ik word hier ook he-le-maal gek van. Wat ik ook probeer, het lukt me gewoon niet om een normaal geluid uit 2-zuigen te krijgen. Nog even en ik kit dat gaatje gewoon dicht. Hoef ik me er ook niet meer aan te ergeren!  :icbat:
---
Hier had iets heel leuks kunnen staan! Helaas...

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni, 2010, 13:11:28 »
Wat je ook kan proberen is je tong helemaal tegen je tanden zetten en door een klein spleetje lucht in te zuigen.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni, 2010, 22:34:34 »
@ Baltasar: is normaal hoor. Gewoon rustig blijven oefenen en vooral niet té hard in/uitademen door je mh. Haal de mh NIET uit je mond en "dwing" jezelf er DOORheen te blijven ademen. Ontspan en 't zal je vanzelf gaan lukken. :thumps:
Suck6 en grtjs, Bob'ke

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni, 2010, 10:43:17 »
Ik moet zeggen dat ik gister zowaar iets dat klonk als een noot eruit zoog! ;)  Maar blijft om de een of andere reden de moeilijkste toon voor mij. Iemand een idee hoe dat kan? <- dat juist 2 draw zo moeilijk is?
---

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni, 2010, 11:44:18 »
De 2 gezogen is op de een of andere manier voor heel veel mensen heel moeilijk. Blijkbaar is de gemiddelde grootte van een hoofd zodanig dat in een neutrale stand altijd een toon wordt geresoneerd die net iets lager is dan de 2 gezogen op een C harp. Ik neem tenminste aan dat je er vooral last van hebt op een C harp?

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni, 2010, 11:47:21 »
Ik neem tenminste aan dat je er vooral last van hebt op een C harp?

Dat neemt u correct aan! Zou dit betekenen dat ik op een harp in een andere toonsoort makkelijker een 2 draw kan spelen? Of bedoel je dat niet?
---

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni, 2010, 11:56:09 »
Ja dat bedoel ik.

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni, 2010, 12:08:49 »
Gaan we dat ook eens proberen! Dank voor de info!
---

Offline flipsidesteph

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni, 2010, 11:56:51 »
een goeie tip. Je moet ademen ipv blazen en zuigen (zoals je een kaars uitblaast of aan een strotje zuigt ). Wie dit niet doet gaat misschien wel het gevoel krijgen sneller te kunnen spelen, maar vraag diezelfde persoon eens om gaatjes 9 en 10 te spelen, en je komt vanzelf tot de vaststelling dat dit enkel door extreem te blazen/zuigen niet lukt. Het gebruik van je neus werkt ook een beetje als 'overdruk ventiel' : te veel lucht kan ontsnappen en te weinig lucht haal je in, zonder dat de klank van jouw instrument daar het slachtoffer van wordt.

Wanneer je je eens wil onderdompelen in het spelen van de mondharmonica, kan je steeds een clinic volgen. Toevallig geef ik er zelf één nav het festival Brosella te Brussel van 5 tot 9 juli. Ik geef je alvast deze link mee : http://www.brosella.be/nl/clinics-workshops/clinic-mondharmonica

greetz,
steph van uytvanck

Offline newthom

• Sr. Member
  • Harpers United
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni, 2010, 13:15:41 »
Hoi Erci,

uiteindelijk zou de 2draw hetzelfde moeten klinken als 3 blow, maar dat duurt bij de meesten wel effe (=oefenen).
Met tongblock lukt het meteen, maar aanleren van de 2 benden met tongblock duurt wel weer langer.
Gewoon oefenen, zonder spanning (in je mondspieren) inademen, harp nogal ver in je mond, komt ooit wel :thumps:

Henk.

ps hoewel niet echt om aan te leren, bij 2draw de MH iets naar boven kantelen wil helpen.
HARMONY-CA