Nonsens sloeg op het feit dat elke nieuwe mondharmonica aangepast dient te worden.
Ik begrijp dat het voor je leerling makkelijker is, ik vind het didactisch alleen niet zo slim. Persoonlijk ben ik van mening dat je door uren maken je de techniek onder de knie moet krijgen.
Machiel en ik komen uit een goede leerschool en er is nooit een woord gerept over het aanpassen van harmonica's. Werken moet je.
Begrijp me goed Ben, ik respecteer je kennis, je skills en je didactische vermogens maar ik verschil alleen van mening.
Ik weet niet of ik hierop kan antwoorden omdat ik eigenlijk een beginner ben en dus niet jullie ervaring heb (is niet sarcastisch bedoeld)
Ten dele ben ik het wel met je eens. Maar nu het volgende: Ik heb deze week twee Hohner Golden Melodys gekocht. Mijn bedoeling is ook deze zelf proberen af te stellen zodat ik ik de toekomst niet altijd afhankelijk ben van andere mensen. Behalve dus bij het kopen van bv. een Beta Harp 3, daar praat je weer over hele andere dingen. Die zal ik dus met heel grote zekerheid binnen niet al te lang tijd kopen. Maar het sleutelen aan dingen vond ik altijd al leuk. En ik heb de opleidingen Motovortuigentechniek, Elektrotechniek en Fijnmechanisch Techniek, dus helemaal ontechnisch ben ik ook niet.
Ik heb deze mondharmonica's uit de verpakking gehaald en meteen uitgeprobeert. Bij de G-Harmonica echter speelden de 2e en 3e Draw
ontzettend slecht (zachtjes uitgedrukt). Ik moet echt ontzettend hard zuigen om de tonen eruit te krijgen. Maar ze functioneren dus wel! Bij de C-harmonica gingen deze tonen wel normaal.
Wat moet ik nu doen? Terugsturen? Maar hij is niet kapot! Of me gewoon verder ergeren en hem aan de kant leggen en nooit meer op spelen? Of, zoals Ben zegt, gewoon verder Trabant rijden terwijl andere bestuurders mij in een Ferraries gewoon voorbij rijden terwijl ze hetzelfde hebben betaald als ik maar wel de moeite hebben genomen hun auto af te laten stellen?
Nu heb ik gisteren de C-harmonica uit elkaar gehaald en ben begonnen deze af te stellen zo goed als het mij als niet-kenner mogelijk is. Eerst heb ik de "Embossing" gedaan. Dit zijn dus al een paar uurtjes werk (voor mij). Ik heb de achtergrond van mijn beeldscherm van de computer op compleet wit gezet zodat ik een heldere achtergrond had om de spleetjes naast de reeds beter te kunnen zien. Daarna ben ik begonnen met de "Arcing". Dit staat mooi beschreven op de site:
www.overblow.com van Tinus.
Hierna heb ik de reeds afgestelt. Toen heb ik de harmonica weer in elkaar gedraaid en uitgeprobeerd.
Mijn conclusie: een verschil van dag en nacht. Waar je op de "out the box" harmonica echt vrij hard moet blazen (bij sommige tonen, niet bij alle) om geluid te krijgen, hoef je nu alleen maar heel lichtjes te blazen. De Blow-reeds laten zich voor de overblow ook heel makkelijk "choken". Voor de afstelling lukte me het heel moeilijk.Ook hoorde ik
voor de afstelling de lucht langs de reeds verdwijnen, nu hoor ik alleen nog maar de toon zelf!
Ik heb er dus wel een hele dag werk aan gehad maar ik heb toch verder niets te doen en ik vind het leuk werk. En bij deze nogmaals mijn respect naar ben Bouman, wat die voor een tientje allemaal afsteld is gewoon ongelooflijk!