Auteur Topic: Nieuwe Harp  (gelezen 2855 keer)

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
Re:Nieuwe Harp
« Reactie #30 Gepost op: 08 maart, 2010, 13:14:59 »
Je vergelijking met de piano loopt een beetje mank, maar wat betreft je goede voornemens hou ik je natuurlijk niet tegen. :angel:

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #31 Gepost op: 08 maart, 2010, 13:22:16 »
Van de 22 extra tonen, die je in vorige post noemt, zijn overigens 12 'normale' bends waar je (gelukkig) geen overblow voor nodig hebt.

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 08 maart, 2010, 13:31:54 »
Van de 22 extra tonen, die je in vorige post noemt, zijn overigens 12 'normale' bends waar je (gelukkig) geen overblow voor nodig hebt.

Die kan ik ook allemaal redelijk spelen. En ook de overblows op de gaatjes 8, 9 en 10 beginnen nu te lukken. Maar ik wil ook de andere tonen eruit halen die er inzitten  :)  Het probleem ligt bij de overblows 1 t/m 6. Maar ik wil in ieder geval nu een harmonica kopen waarbij ik weet dat het aan mij ligt en niet aan de harmonica, als iets niet lukt. Anders weet ik niet of de fout 100% bij mij ligt en dat maakt het oefenen minder leuk (vind ik).

.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #33 Gepost op: 08 maart, 2010, 13:37:13 »
[...] ook de overblows op de gaatjes 8, 9 en 10 beginnen nu te lukken [...]
Op 8, 9 en 10 kun je dus geen overblows spelen, die horen bij de 'normale' bends waar ik het over had.

Kijk maar eens hier: http://www.overblow.com/?menuid=26#

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #34 Gepost op: 08 maart, 2010, 13:39:46 »
Ik heb een leerling van 10 jaar gehad, die, na mijn uitleg, alle bendings, overblows en ovedraws kon spelen.
Mijn advies aan alle leerlingen is om alle technieken meteen aan te leren dus alles met pucker en met tongblok..ook alle bendings.

Wat je in het begin fout aanleert , achterwege laat, leer je later erg moeilijk aan.
Het praktische probleem is dat je hiervoor een zeer ervaren leraar nodig hebt die zelf alle technieken beheerst en ook kan uitleggen/verklaren.
Tips van een andere speler/beginner leiden vaak tot misverstanden en foutief aangeleerde technieken.

Als het doel is om gewoon lekker muziek te maken zonder veel poespas dan kunnen tips van een ander voldoende zijn.
Maar als je lat hoger legt, ontkom je niet aan serieus oefenen en les volgen bij een ervaren leraar.

Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl
www.harmonicainstituut.nl

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 08 maart, 2010, 15:25:50 »

Ik heb een leerling van 10 jaar gehad, die, na mijn uitleg, alle bendings, overblows en ovedraws kon spelen.
Mijn advies aan alle leerlingen is om alle technieken meteen aan te leren dus alles met pucker en met tongblok..ook alle bendings.

Wat je in het begin fout aanleert , achterwege laat, leer je later erg moeilijk aan.
Het praktische probleem is dat je hiervoor een zeer ervaren leraar nodig hebt die zelf alle technieken beheerst en ook kan uitleggen/verklaren.
Tips van een andere speler/beginner leiden vaak tot misverstanden en foutief aangeleerde technieken.

Als het doel is om gewoon lekker muziek te maken zonder veel poespas dan kunnen tips van een ander voldoende zijn.
Maar als je lat hoger legt, ontkom je niet aan serieus oefenen en les volgen bij een ervaren leraar.

Ben Bouman
www.harmonicainstituut.nl

Het volgen van lessen is niet zo makelijk als je in Venlo woont. Ik zou donderdags naar Hoensbroek kunnen gaan maar ik ben s'avonds werkzaam als sportleraar en ik verder zou ik, als ik voor de lessen vrij zou nemen en naar Hoensbroek zou gaan, ca. 75 km moeten rijden (met de trein dus, daar ik op dit moment geen auto heb). Hier in Venlo zit niemand die hier les in geeft. En dat voor een instrument wat bijna iedereen wel eens in handen heeft gehad  ;)

Mijn broer zit op doedelzakles, maar wel gewoon hier in Venlo  ;D

Dan zou ik nog lessen bij jou online kunnen volgen maar het internet valt hier regelmatig tussendoor uit en dan duurt het meestal een kwartiertje voordat het weer werkt dus dat zou ook niet de optimale weg zijn.

Verder moet ik zeggen dat mondharmonica een van de meest gecompliceerde instrumenten is. Als je er eentje koopt moet je hem eerst naar iemand brengen die hem voor je af kan stellen. Ik heb al naar Hohner in Duitsland gebeld maar die zeggen heel eerlijk dat het voor hen niet de moeite zou zijn om afgestelde harmonica's te verkopen, omdat het hen meer om de massa gaat. Dit geld denk ik dus ook voor andere merken. Dat is denk ik dus ook de reden dat iedere kenner zegt dat je bij een harmonica "out the box" gewoon geluk moet hebben of hij zonder afstelling goed speelbaar is.

Of natuurlijk een harmonica van jou kopen, maar dat doe ik pas later. Op dit moment zou ik hem waarschijnlijk alleen maar stuk blazen.

Groetjes uit de stad zonder mondharmonicales  O0

Offline Robin van Roon

• Full Member
  • Geslacht: Man
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #36 Gepost op: 12 maart, 2010, 11:44:10 »
Afstellen nieuwe harps?

Het feit dat je voor sommige tonen moet werken om ze mooi te krijgen is een deel van het lesprogramma om mondharmonica te leren spelen.

Het is klinklare nonsens dat je een nieuwe harp moet afstellen. 

Home is where my harp is.

Offline benbouman

• Hero Member
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #37 Gepost op: 12 maart, 2010, 12:06:01 »
Een goed afgestelde mondh maakt het mogelijk om sneller een goede basistechniek aan te leren.
Als je een gitaar koopt en de snaren staan te hoog afgesteld ga je ook ( laten ) sleutelen... en dat geldt voor veel instrumenten.
Ik speel nu 6 maanden saxofoon maar ik heb wel een ander mondstuk gekocht en ik heb uitgeprobeerd welke rieten voor mij het best werken.

Natuurlijk is het goed om eens op een minder goede mondh te oefenen want dat dwingt je harder te werken .
Maar om het nou klinkklare nonsens te noemen dat je een mh zou kunnen afstellen gaat mij te ver.

Ik heb leerlingen die op een eigen mh ( niet afgesteld) moeite hebben met bijv. 3 draw  bendings.. na afstellen ( en dat is dan geen " magic"  maar gewoon de stemtonghoogte aanpassen) gaat het een stuk beter waardoor ze op een minder goed afgestelde ook meer controle krijgen doordat ze meer gevoel/controle krijgen over de basistechniek.

Als je technieken eenmaal onder de knie hebt kun je op vrijwel alle mh's spelen. Maar dat neemt niet weg dat het prettiger is om op een goed instrument te spelen.

Ben Bouman

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #38 Gepost op: 12 maart, 2010, 13:18:53 »
Nonsens sloeg op het feit dat elke nieuwe mondharmonica aangepast dient te worden.

Ik begrijp dat het voor je leerling makkelijker is, ik vind het didactisch alleen niet zo slim. Persoonlijk ben ik van mening dat je door uren maken je de techniek onder de knie moet krijgen.

Machiel en ik komen uit een goede leerschool en er is nooit  een woord gerept over het aanpassen van harmonica's. Werken moet je.  ;D Begrijp me goed Ben, ik respecteer je kennis, je skills en je didactische vermogens maar ik verschil alleen van mening.

Offline benbouman

• Hero Member
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart, 2010, 14:05:48 »
Gelukkig heeft iedereen een eigen mening en die hoor ik graag.

Het aanpassen is de laatste jaren wat meer in de publiciteit gekomen o.a. door internet en omdat steeds meer mensen zich toeleggen op afstellen/customizen en daardoor zijn steeds meer kwaliteitsinstrumenten te koop.
Vroeger werd er inderdaad niet gerept over afstellen omdat daar weinig over bekend was. Ik ben zelf ook van de oude school, uitzettend hout, luchtverlies, kapotte mondhoeken, onstemde mh's..ik heb het allemaal meegemaakt.

Waarom is het didactisch niet slim als het voor een leerling makkelijker is?? Bedoel je dat het te gemakkelijk wordt??
Mijn leerlingen maken net zo goed hun uren want dat is inderdaad de enige manier. Maar als je het leerproces kunt versnellen waarom zou je dat dan achterwege laten?
Is dat net zoiets als ik bijv. autorijles in een Trabant (met slechte remmen, geen stuurbekrachtiging en een slecht werkende koppeling ) had gekregen, daar dan een aantal jaren in had rondgereden ...was ik dan een betere chauffeur geweest??

Is het dan ook zo dat al mijn honderden klanten met een goed instrument nooit zo goed worden als iemand die de harde leerschool heeft doorlopen?
Ik geloof daar niet in.
De tijden veranderen, leermethoden veranderen, inzichten veranderen en ik denk dat het niet verkeerd is om daar in me te gaan.

Dit is slechts een toelichting op mijn mening en nogmaals, ik hoor graag en respecteer ten zeerste andermans mening.
reacties??  Graag!!

groet
Ben Bouman

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart, 2010, 14:53:23 »

Nonsens sloeg op het feit dat elke nieuwe mondharmonica aangepast dient te worden.

Ik begrijp dat het voor je leerling makkelijker is, ik vind het didactisch alleen niet zo slim. Persoonlijk ben ik van mening dat je door uren maken je de techniek onder de knie moet krijgen.

Machiel en ik komen uit een goede leerschool en er is nooit  een woord gerept over het aanpassen van harmonica's. Werken moet je.  ;D Begrijp me goed Ben, ik respecteer je kennis, je skills en je didactische vermogens maar ik verschil alleen van mening.

Ik weet niet of ik hierop kan antwoorden omdat ik eigenlijk een beginner ben en dus niet jullie ervaring heb (is niet sarcastisch bedoeld)

Ten dele ben ik het wel met je eens. Maar nu het volgende: Ik heb deze week twee Hohner Golden Melodys gekocht. Mijn bedoeling is ook deze zelf proberen af te stellen zodat ik ik de toekomst niet altijd afhankelijk ben van andere mensen. Behalve dus bij het kopen van bv. een Beta Harp 3, daar praat je weer over hele andere dingen. Die zal ik dus met heel grote zekerheid binnen niet al te lang tijd kopen. Maar het sleutelen aan dingen vond ik altijd al leuk. En ik heb de opleidingen Motovortuigentechniek, Elektrotechniek en Fijnmechanisch Techniek, dus helemaal ontechnisch ben ik ook niet.

Ik heb deze mondharmonica's uit de verpakking gehaald en meteen uitgeprobeert. Bij de G-Harmonica echter speelden de 2e en 3e Draw ontzettend slecht (zachtjes uitgedrukt). Ik moet echt ontzettend hard zuigen om de tonen eruit te krijgen. Maar ze functioneren dus wel! Bij de C-harmonica gingen deze tonen wel normaal.

Wat moet ik nu doen? Terugsturen? Maar hij is niet kapot! Of me gewoon verder ergeren en hem aan de kant leggen en nooit meer op spelen? Of, zoals Ben zegt, gewoon verder Trabant rijden terwijl andere bestuurders mij in een Ferraries gewoon voorbij rijden terwijl ze hetzelfde hebben betaald als ik maar wel de moeite hebben genomen hun auto af te laten stellen?

Nu heb ik gisteren de C-harmonica uit elkaar gehaald en ben begonnen deze af te stellen zo goed als het mij als niet-kenner mogelijk is. Eerst heb ik de "Embossing" gedaan. Dit zijn dus al een paar uurtjes werk (voor mij). Ik heb de achtergrond van mijn beeldscherm van de computer op compleet wit gezet zodat ik een heldere achtergrond had om de spleetjes naast de reeds beter te kunnen zien. Daarna ben ik begonnen met de "Arcing". Dit staat mooi beschreven op de site: www.overblow.com van Tinus.

Hierna heb ik de reeds afgestelt. Toen heb ik de harmonica weer in elkaar gedraaid en uitgeprobeerd.

Mijn conclusie: een verschil van dag en nacht. Waar je op de "out the box" harmonica echt vrij hard moet blazen (bij sommige tonen, niet bij alle) om geluid te krijgen, hoef je nu alleen maar heel lichtjes te blazen. De Blow-reeds laten zich voor de overblow ook heel makkelijk "choken". Voor de afstelling lukte me het heel moeilijk.Ook hoorde ik voor de afstelling de lucht langs de reeds verdwijnen, nu hoor ik alleen nog maar de toon zelf!

Ik heb er dus wel een hele dag werk aan gehad maar ik heb toch verder niets te doen en ik vind het leuk werk. En bij deze nogmaals mijn respect naar ben Bouman, wat die voor een tientje allemaal afsteld is gewoon ongelooflijk!

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #41 Gepost op: 12 maart, 2010, 15:22:21 »
Is het dan ook zo dat al mijn honderden klanten met een goed instrument nooit zo goed worden als iemand die de harde leerschool heeft doorlopen?
Ik geloof daar niet in.
De tijden veranderen, leermethoden veranderen, inzichten veranderen en ik denk dat het niet verkeerd is om daar in me te gaan.

Nee natuurlijk niet, dat ben ik totaal met je eens. Een harde leerschool betekent niet per defi nitie dat je beter wordt in het bespelen van een mh. Misschien heb ik inderdaad wel ouderwetse opvattingen. Je hebt een paar goede punten.

Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs dus begrijp heel goed dat het frustrerend voor iemand kan zijn wanneer iets niet lukt. Wanneer je als docent een handvat hebt voor een leerling waardoor die verder komt is dat natuurlijk mooi inderdaad. Daar heb je wel gelijk in.

Aan akamatzu: De G kost een hoop lucht, helemaal gaatje 1,2 en 3.
Als je nieuwe snaren op een gitaar zet klinken ze metaalachtig en ontstemmen ze zeer snel. Je moet ze inspelen.
Met een mondharmonica net zo. Je moet ze inspelen dat de lipjes soepel worden. Maar goed, na Ben zijn laatste reactie ben ik er iets anders over na gaan denken. Zo ben ik dan ook wel weer :)

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 12 maart, 2010, 16:05:25 »

Ik geloof daar niet in.

Nee natuurlijk niet, dat ben ik totaal met je eens. Een harde leerschool betekent niet per defi nitie dat je beter wordt in het bespelen van een mh. Misschien heb ik inderdaad wel ouderwetse opvattingen. Je hebt een paar goede punten.

Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs dus begrijp heel goed dat het frustrerend voor iemand kan zijn wanneer iets niet lukt. Wanneer je als docent een handvat hebt voor een leerling waardoor die verder komt is dat natuurlijk mooi inderdaad. Daar heb je wel gelijk in.

Aan akamatzu: De G kost een hoop lucht, helemaal gaatje 1,2 en 3.
Als je nieuwe snaren op een gitaar zet klinken ze metaalachtig en ontstemmen ze zeer snel. Je moet ze inspelen.
Met een mondharmonica net zo. Je moet ze inspelen dat de lipjes soepel worden. Maar goed, na Ben zijn laatste reactie ben ik er iets anders over na gaan denken. Zo ben ik dan ook wel weer :)

Zo gezegd: ik weet niet of dat wat ik de goed is en ik luister graag naar mensen de langer in deze "businnes"zitten (of is het woord hobby beter/  :)  )
Ik zal je na het afstellen van mijn G-Harp eens berichten hoe deze dan speelt.

Ik heb net bij Ben een Suzuki Manji aangevraagd. Want naast het afstellen wat ik nog echt moet leren voor het echt goed is wil ik graag tot die tijd waar het mij zef lukt een harmonica waarvan ik weet dat hij top speelt. Ik heb hem dus ook gevraagd de de embossig te doen.

Ik zal dus ook bij de volgende meeting mijn harmonica meenemen zodat de mensen die hier meer verstand van hebben dan ik mijn "kunsten" kunnen beoordelen en mij nog tips kunnen geven.

Maar verder weet ik dus echt wel dat het spelen het belangrijkste is en daarvan ben ik nog mijlenver verwijdert maar ik oefen vlijtig  ;D

Groetjes,