De verschillen tussen de Manji en de Crossover:
-Deksels van de Manji zijn wat dunner, bij hard knijpen vervormen ze ..door de dunne deksels voel je wat meer trilling en daardoor lijken ze gevoelsmatig wat lichter te spelen..
- Stemtongen: Manji-phosphpor bronze en de Crossover: messing. Ik heb met phospor bronze goede ervaringen. Deze lijken wat " taaier" en dat voel/merk ik tijdens het afstellen en het stemmen. Door deze " taaiheid" gaan ze ( denk ik!) wat langer mee en ontstemmen minder snel .
Hohner heeft sinds enige jaren een nieuwe legering en het proces van stemtongen frezen is verbeterd( minder freessporen te zien op de stemtong). Hierdoor is de levensduur langer geworden en ze ontstemmen minder snel.
Bevestiging stemtongen: Hohner gebruikt traditionele metalen nietjes waardoor deze makkelijker te verwijderen zijn bij een evt. stemtongwissel.
Suzuki stemtongen worden gepuntlast/machinaal..dus moeilijker te verwijderen/vervangen. Voordeel is wel dat de stemtongen altijd perfect gecentreerd zijn. Dit kan bij normale nieten wel eens minder goed zijn waardoor een stemtong aanloopt.
Frame: Hohner gebruikt een nieuw bamboe frame.. mooie kleur, zet niet uit, redelijk afgerond, gelakt.
Suzuki gebruikt een mix van kunststof en houtvezels. Zet niet uit, goed afgewerkt..
Bij beide frames moet ik de gaten uitboren om een betere passing van de stemplaten te krijgen.. dit doe ik omdat de voorkant de stemplaten evenwijdig moet lopen aan het frame.
Stemplaten: beide merken gebruiken een messing stemplaat. De Manji is wat mooier afgewerkt, dus iets beter afgerond.
Klank: dit is zo subjectief dat ik het niet kan/wil omschrijven. In de handen van een ervaren speler klinken ze beide open, duidelijk... De afstelling zoals ik die gebruik geeft meer body aan het geluid omdat het luchtverlies tot een minimum beperkt is.
Design.. beide merken zijn fraai afgewerkt. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor het uiterlijk van de Manji, maar alleen vanwege het design van de deksels. Hohner heeft wat meer tekens/letters op de deksels en dat voel je tijdens het spelen.
Kortom... een moeilijke keuze!!!
groet
Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl