Hoi Bob,
Ik weet niet of het meteen "noodzakelijk" is om een customized harmonica te kopen voor een beginner, maar het wel zaak dat een je in ieder geval een GOEIE harp koopt (en niet iets als een Bluesband ofzo). Wil je het zeker meteen goed doen, dan is een customized harp natuurlijk altijd een strak plan, maar beginnen met een Suzuki Bluesmaster of Hohner Special 20 zou ik zeker aanraden (ja, smaken verschillen, dus dit is een keuze van mij).
Het voordeel van beginnen op een goeie harp is dat je er waarschijnlijk meer plezier aan zult beleven, omdat het allemaal net iets makkelijker gaat. Het is namelijk erg de-motiverend als je geen geluid uit dat stomme ding krijgt $%#%$#&^%$&^%$ LOL.
Als je het voor de centen niet hoeft te laten: ik vindt de custom Suzuki Bluesmaster van Ben (Beta-Harps) het fijnst spelen, en de prijs valt best wel mee...
Grtz, Marijn.
PS: als je een custom harp hebt en je 2-draw produceert geen geluid, dan weet je i.i.g. zeker dat het aan je techniek ligt, en niet aan de harp LOL. Dit naar aanleiding van veel voorkomende vragen op dit forum :--)