Auteur Topic: Mijn verhaal!  (gelezen 1996 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Mijn verhaal!
« Gepost op: 08 maart, 2010, 22:27:22 »
Ik was dit forum al een tijd vergeten, maar ben van plan er terug wat op te zitten.

Ik speel ongeveer 7-8maanden MH nu en het vlot zeer lekker !  Ik kan gewoon deuntjes meespelen op het gehoor, heb leren benden en overblowen.

Helaas ben ik wat uitgekeken op mijn harmonica en had ik enkele vraagjes en ik heb geen flauw idee waar ik mijn vraag moet zetten dus gooi ik het hier maar neer (mods: verplaats maar als je een betere plaats weet ;))

Dus: ik ben wat uitgekeken op mijn classic Marine Band in C. Ik zoek dus iets nieuws, ik heb even gedacht om een chromatische mondharmonica te komen maar ben dit denk ik toch niet van plan. Ik had graag alle voor- en nadelen van een chromatische mondharmonica gehad.

Zijn er ook enkele diatonische mondharmonica's die uitstekende kwaliteit hebben? Post ze maar even neer dan, prijs maakt niet uit, ik bekijk het wel even.

Erg bedankt iedereen  ;) .

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
Re:Mijn verhaal!
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart, 2010, 06:39:34 »
Ik heb een seydel 1847 die door ben bouman is afgesteld.  :thumps:
Bewust gekozen voor een plastic kam. Deze harp is echt wel wat fijner als andere harpjes. Hij kost :bedroefd: .................€110.
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart, 2010, 09:49:52 »
Ik heb een seydel 1847 die door ben bouman is afgesteld.  :thumps:
Bewust gekozen voor een plastic kam. Deze harp is echt wel wat fijner als andere harpjes. Hij kost :bedroefd: .................€110.

I wel een heeele goeie harmonica. De prjs wel waard. En als je een goede gitaar, saxofoon, drumstel of weet ik wat voor instrument  van een bekend merk wilt kopen lig je al snel bij het tienvoudige.

.

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart, 2010, 11:37:08 »
dat is wel zoo akamatzu
maar zie jij jezelf een  bas of gitaar van 2000e afstellen
ik geloof die van 250e stelt ook niemand af (volgens mij)
bv de hals wat smaller de freds iets meer naar voor ofzo?
niet dat ik zoŽn bewerkte harp niet wil hebben ik heb het geld niet
en als ik een koop neem ik gelijk les
maar men mag toch wel verwachten
dat men van een goed merk iets goeds koopt
dus de harp fabrikanten leveren eigenlijk prut
en daar van heb ik het slechste in mijn bezit om te oefenen  :'(
leuk te weten  :(

El Mano

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart, 2010, 11:52:09 »
dat is wel zoo akamatzu
maar zie jij jezelf een  bas of gitaar van 2000e afstellen
ik geloof die van 250e stelt ook niemand af (volgens mij)
bv de hals wat smaller de freds iets meer naar voor ofzo?
Ik moet bekennen dat ik dat dus wel doe en ik ken erg veel gitaristen die dat ook zelf doen hoor ongeacht de prijs van de Bas of Gitaar. Er is van de 16 exemplaren er niet een die ik niet helemaal zelf heb afgesteld, of heb aangepast. Zo heb ik mijn Amerikaanse Fender Prodigy, volledig gecustomised, o.a de plug ingang uit de slagplaat in de body gefraisd. De ruimtes tussen de elementen opgevuld met hardhouten blokjes, de
tremmelo een Floyd rose type van Fender gemodificeerd voor meer sustain enz enz.
Om van de rest maar te zwijgen. Als eerste stel je de hoogte van de snaren af naar het soorrt spel en soort gitarist dat je bent. Dan de intonatie zo perfect mogelijk. Expirimeteer met de topkam materialen, snaar diktes etc. En als ik wat heel zelden voorkomt er een verkoop omdat ik iets anders wil stel ik het instrument af op de nieuwe koper. Ook voor leerlingen en anderen die me er om vragen heb ik de Gitaren aangepast aan hijn wensen.

Offline akamatzu

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart, 2010, 12:30:35 »

Heel goed gezegd. En een hele interessante kwestie, vind ik. De  fabrikanten leveren "out of the box" eigenlijk instrumenten die "prut" zijn oftewel die eerst door een prof afgesteld moeten worden voordat ze enigzins speelbaar zijn . Alhoewel ze wel reclame maken voor het feit dat ze instrumenten voor profs leveren.

Maar je kunt de instrumenten die je bijvoorbeeld bij Ben Bouman koopt niet met een instrument "out of the box" vergelijken. Bij het optimaliseren voor overblow bv. komt heel wat meeer kijken dan alleen de reeds een beetje buigen.  En ook de embrossing is een hoop werk, waarbij makkelijk iets stuk gaat en waarvoor je eerst ontelbare harmonica's moet opofferen voordat je het een beetje door hebt.

Maar andersom: als je les neemt betaal je ook 20 euro of meer per les. heb je dan 1 x per week les dan zijn dat ook 80 tot 100 euro in de maand. En als je dan een mondharmonica hebt gekocht van 25,00 euro die niet optimaal speelbaar is erger je je ook dood denk ik.

Een tussenoplossing: Ben Bouman verkoopt de BetaHarp 1 - Marine Band Deluxe voor 48,00 euro. Deze harmonica is compleet afgesteld en de prijs valt dan reuze mee vind ik. Hij rekend een tientje voor het afstellen en dat is echt geen geld.

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart, 2010, 12:37:06 »
dus wat de fabrikanten leveren is geen prutwerk,
maar het is niet mogenlijk om een perfekt instrument te leveren
daar niemand het zelfde is en dezelfde wensen heeft
dus ik heb geen heel slechte harpjes gelukkig,
maar de harpjes  zijn niet aan mij aangepast
het is me nu duidelijk,waarom ze bewerkt worden
bedankt  Žel manoŽ

Akamatzu
ik wist niet dat Ben zulke harpjes verkocht
en de prijs is redelijk betaalbaar voor menigeen
ik ga er zeer binnenkort ook een (of meer) kopen bij hem
ps dat moet zeker in een psbtje of niet?
hoop ook binnenkort webles te nemen bij iemand
badankt aka

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart, 2010, 12:37:56 »
Tz maar net wat je wil en de voorover hebt  8)
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart, 2010, 12:57:30 »
Bedankt voor de lovende woorden..!!

Even ter voorkoming van misverstanden:
Hohner heeft wereldwijd leveringsproblemen. Ze kunnen niet alle toonsoorten leveren van de Marine Band de Luxe en de Crossover.
De importeur verwacht einde van deze week/begin volgende week een zending binnen te krijgen en dan heb ik weer Hohner op voorraad.
Uiteraard kun je ze al bestellen...   ;D

Ik heb wel Seydel en Suzuki op voorraad dus die kun je gewoon bestellen bij:
www.customharmonicashop.nl

groet
Ben Bouman

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart, 2010, 14:38:43 »
Er is een beetje een discussie ontstaan over de kwaliteit van de "out of the box" harpjes en da's altijd leuk. Maar de vraag was een " diatonische mondharmonica's met een uitstekende kwaliteit" en de prijs werd nog bekeken.
Ik heb mijn antwoord gegeven en daar sta ik achter. (seydel beta-harp)
Ik ben ook tevreden met mijn susuki harpmaster, da's inderdaad een stuk goedkoper maar ik vind hem zelf niet "uitstekend".
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart, 2010, 16:54:14 »
Zo juist een hohner Marineband classic in A binnen gekomen.
Out of the box: helemaal zuiver, klinkt luid ! Helemaal goed !
Overblow op 6 prima, op 4 en 5 redelijk, maar ik ben dit dan ook nog aan het trainen dus kan heel goed aan mij liggen.

Mijn ervaring met Suzuki 'out of the box' is een stuk minder, vaak meerdere valse tonen, dat hoor je dan als je octaven speelt.

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart, 2010, 18:01:19 »
Toen ik 35 jaar geleden met een 2e-hands klarinet met lekkende kleppen naar mijn eerste muziekles ging, zei de leraar: als beginner heb je een goed, zo niet het beste instrument nodig om moeilijke technieken te leren spelen er er ook nog plezier in te hebben (musiceren is al moeilijk genoeg op een goed instrument). Een ervaren musicus echter kan op elk (krakkemikkig) instrument mooie muziek maken. (Gelukkig was mijn vader hierbij en gingen we nog dezelfde week naar een goede muziekwinkel....)

Ben heeft mij laten zien dat dit niet alleen voor klarinetten geldt, maar ook voor bluesharpen. Ik heb Ben op de meest wazige harpjes overblows horen spelen, maar om het te leren heb ik toch het meeste baat bij een custum harpje van.... juist ja.   

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart, 2010, 18:56:40 »
Het geringe prijs verschil tussen een "Beta Basic" en een "out of the box" harp maakt de Beta Basic de moeite waard.
Hoef ik niet over te denken. Je hebt dan niet de "best of the best" die Ben levert maar wel een harp die goed is en dat moet je "out of de box" maar afwachten.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart, 2010, 19:24:42 »
Ook handig om te weten:
Ik geef op mijn beta-harps een langere garantie dan de gebruikelijke fabrieksgarantie !!

Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl

Offline sjaakbs

• Newbie
  • *
  • 1e optreden
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart, 2010, 20:21:54 »
Ik heb 2 beta harps 1 in A  en 1 in C , 200% tevreden ,
de rest van mijn harmonica,s blijven liggen waar ze liggen .
Als ik weer ga investeren ,dan is het zeer zeker in beta harpjes van Ben , en dat zal wel niet heel lang meer duren . :icdans: