Auteur Topic: Aanschaf chromaat en verschil  (gelezen 1116 keer)

Offline ...Tom...

• Newbie!
  • *
Aanschaf chromaat en verschil
« Gepost op: 17 maart, 2010, 22:40:05 »
Hoi allemaal,

Ik speel nu 5 jaar trombone, en een paar jaar diatonische mondharmonica, en ik wilde gaan overstappen naar een chromatische mondharmonica. Vooral omdat ik veel met orkesten en verschillende toonsoorten bezig ben.

Nu was mijnvraag (net als velen anderen): welke chromatische mondharmonica is geschikt. Ik heb gezien dat je het beste een geschroefde kunt kopen.

(en mijn 2de vraag : ) Sommige chromaten hebben 12 gaatjes, anderen 16. Is dit een groot verschil, en is het de moeite waard om dan meer hiervoor te betalen.

de Hohner CX12 Mondharmonica leek me wel goed (12 gaatjes)
En er staat ook een Hohner Chromonica 280 Mondharmonica (16 gaatjes, en wat duurder)

Welke kan ik beter kopen? of raden jullie een andere aan?

Alvast bedankt,

Tom
Hohner big vally C, Hohner special 20 C

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Robin van Roon

• Full Member
  • Geslacht: Man
    • www.thebluestones.nl
Re:Aanschaf chromaat en verschil
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart, 2010, 09:26:06 »
De cx 12 gebruik ik ook. Voordeel: mooie volle klank. Nadeel: hij is erg groot. Als ik jou was zou ik eerst een goedkopere chromaat nemen. Vanwege je trombone /diatonische ervaring zal je misschien te hard blazen in het begin.   Ze zijn duur zat en het doet zeer als je zo'n dure kapot  blaast.  :)

Home is where my harp is.

Offline ...Tom...

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart, 2010, 14:22:15 »
Oke, maar welke toonsoort kan ik beter pakken; D, Eb, E, F, G, A, Bb, B, C of C Tenor?

Hohner big vally C, Hohner special 20 C

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Tuuteretuut
« Reactie #3 Gepost op: 06 november, 2010, 15:29:53 »
in principe heb je om te beginnen alleen een c nodig. en eigenlijk kun je met een c in alle toonsoorten spelen.
de reden dat mensen verschillende toonsoorten gebruiken is vanwege de akkoorden. maar met een c kun je in alle toonsoorten terecht. In principe is een chromaat gewoon een toetsenbord als de piano met de witte én zwarte toetsen.

Een 16-gaats model is hetzelfde als de 12 gaats, alleen heb je een extra octaaf aan de onderkant.
Iemand als toots speelt op een 12 gaats. Ik gebruik zelf een 16-gaats model van Suzuki. Dat is de SCX-64.

Ik zou niet direct voor één merk settelen toevallig omdat die de grootste naam heeft. Hering maakt minstens even goede chromaten bijv. Mijn voorkeur gaat uit naar Suzuki vanwege hun concistentie in de instrumenten en de goede service. Bij Hohner wil dat nog wel eens wisselen. Seydel heb ik niet direct ervaring mee, maar ik heb er goede dingen over gehoord. Ik heb van Seydel alleen wat diatonische harpjes.

De cx-12 is een goede chromaat, alleen vanwege het gebruik van kunststof is hij wat donkerder van toon. "Normale" chromaten klinken wat helderder. Kwestie van smaak natuurlijk