Auteur Topic: Nieuwe mondharmonica  (gelezen 1705 keer)

Offline Noud

• Newbie!
  • *
Nieuwe mondharmonica
« Gepost op: 23 maart, 2010, 19:37:59 »
Beste leden, ik ben sinds een paar minuten lid.
Dit omdat ik vanmiddag een mondharmonica heb gekocht, een Hohner blues harp (C) (http://www.rockpalace.com/product/Hohner-Bluesharp-C)
Ik speel er nu een tijdje op en heb op youtube allerlei handig tips gevonden.
Alleen heb ik alsnog een paar vraagjes over mijn harmonica:

1.  Hoe komt het dat ik een soort echo in het geluid heb, het duurt altijd even voordat hij uitgetrilt is.
2. Kan ik met dit type mondharmonica '' Love me do'' van The Beatles spelen, ik probeer het nu al een tijdje.
3.  Als ik bijvoorbeeld het 4e hokje wil spelen blaas ik dan ook niet in de 3e of 5e?
4. Dit zijn de noten van '' Love me do'' :

-5V 5V -4  3 3 3
3 -5 -5 -5 5 5 5 -4 3 3 3
3 -5V 5V -4 3 3
3 4 -3 3 3 3
3 3 3 4 -3  

- = in ademen denk ik
+=uit ademen denk ik
V= vibrate

Maar een noot vibreert toch altijd? En zo niet hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn noot niet? ( heeft het misschien met het hand je wat men altijd voor de mondharmonica houdt?)

Alvast bedankt.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline KennyR

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe mondharmonica
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart, 2010, 19:54:14 »
Welkom Noud!  :)

Ik kan niet echt verklaren waarom je een soort echo hebt in het geluid of hoedat je dat liedje precies speelt, ikzelf ben ook nog vrij amateuristisch met de MH maar ik kan je wel de "hand vibrato" uitleggen.

Ik denk dat dit youtube-filmpje wel duidelijk genoeg zal zijn.

Ik hou wel m'n vingers van m'n rechterhand over de ringvinger en pink van m'n linkerhand en beweeg met m'n pols.

M.v.g. Kenny.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart, 2010, 21:19:11 »
Hallo en welkom Noud!

Wat je hoort is denk ik dat er meer gaatjes meetrillen als je in- en uitademt (let op: dus NIET zuigt en blaast). Het eerste wat beginnende spelers nagenoeg altijd moeten leren is 1 gaatje tegelijk spelen, zonder de 2 ernaast mee te laten doen. Dat valt zeker in het begin niet mee, en Love Me Do is niet echt een goed voorbeeld. Het is misschien afgezaagd, maar begin eens met kinderliedjes die je goed kent. Roodborstje, Kortjakje, Vader Jacob, enz. En luister vooral goed naar jezelf dat je maar 1 gaatje raakt!

Veel plezier met Oefenen!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Noud

• Newbie!
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart, 2010, 21:43:37 »
Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat dat vibreren nog een stapje te ver is, maar ik ga het later zeker proberen.
Nu speel ik please please me, Oh when the saints vlekloos.
Heeft er iemand oefeningen hoe ik door één gaatje kan blazen inplaats van door 3?

Alvast bedankt

Offline KennyR

• Newbie!
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart, 2010, 21:54:31 »
Mag ik je dit boek aanbevelen:

Ik vind dit echt een zeer goed boek om uit te leren (CD + DVD die erbij zit helpen ook héél veel) en je kan het (denk ik) in elke muziekwinkel vinden.

In dit boek beginnen ze je enkele noten aan te leren met de liedjes, "three blind mice" en "ode to joy".

Greetz, Kenny.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart, 2010, 22:19:16 »
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart, 2010, 00:39:29 »
Hey Noud , welkom op het forum ,

er is al erg veel geschreven over het "op 1 gaatje spelen" gebruik de zoekfunktie op dit forum maar eens .
Op Youtube staat ook veel info m.n. van JP Allen die gaat wat dieper in over het op 1 gaatje spelen .
Een meetup bezoeken of les nemen is altijd raadzaam .

suck6
Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!