Auteur Topic: 12 bar blues  (gelezen 927 keer)

Offline Zutphen

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
12 bar blues
« Gepost op: 07 oktober, 2005, 17:56:11 »
Hallo,
Ik speel sinds vorig jaar december mondharmonica.Eerst een tremmelo van hohner en later een bluesharp. in verschillende toonsoorten.Wat ik kan is leuke deuntjes spelen maar deblues krijg ik er niet in.Van een kennis heb ik een boeje in het engels met een cd gekregen en hij heeft het altijd over de 12 bar blues.Die moet je er in rammen totdat het vol outomatisch gaat. Ik snap echter niet wat ik er in moet rammen . 2e positie in G enz ik snap er niets van.Wat moet ik doen om het kwarje te laten vallen.Ik wil graag verder maar ik zit hopeloos vast.

Groete, Tiny

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Frank

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Nooit te oud om te leren
Re: 12 bar blues
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober, 2005, 21:05:48 »
als je dit fantastisch forum verder afstruint zul je vanzelf te weten komen wat je buurman beooeld.

Waar het op neer komt is De Blues: een muziekstijl die is gebaseerd op 3 akkoorden:  een aantal maten (bars) in de basis toonsoort (I). een enkele de 4e trap (IV, de kwartinterval) en een enkele in de 5e trap (V, de kwint).
De volgorde is (kan zijn, vrij naar de muzikant en zijn gevoel) als volgt

1     2     3     4     5      6     7     8     9     10   11    12
+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+
     I      I      I     I     IV     IV      I      I     V    IV    I       V

Vertaalt naar de C-toonsoort kan dit zijn,
     1     2     3     4     5      6     7     8     9     10   11    12
+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+
    C     C     C     C      F     F      C      C     G    F     C     G

Speel het maar eens (op een piano) en je hoort ongetwijfeld een deuntje dat je bekend voorkomt: de blues, basis voor de jazz en de hedendaags rock ('n roll).

Maar hoe krijg je dat uit je harmonica.?

Daar staat het hele forum vol van. Geschreven door mensen die dat veel beter dan ik kunnen uitleggen.