Hoi,
Je maakt typische beginnersfouten. Geen erg hoor : ik leg je wel één en ander uit.
Dit zijn voor mij de gouden regels van harmonica spelen :
1. Maak ALTIJD jouw instrument goed nat ( tong ) alvorens je begint te spelen. Doe dit met zuiver speeksel. Spoel eerst je mond ( sommige van mijn leerlingen poetsen zelfs hun tanden voor aanvang, maar dat moet nu ook weer niet :-))
2. Tuit jouw lippen, zodat de vochtige kant van jouw lippen, de binnenkant maw naar buiten wordt gestulpt en wanneer je dan jouw instrument in de mond neemt krijg je 'nat op nat'.
3. Eens deze geoliede machine klaar staat voor vertrek :-) schuif je als een trein over je instrument, bij het spelen. Je springt nooit van het ene gaatje naar het andere, je verlaat NOOIT jouw instrument. Op die manier is de afstand tussen de noten altijd exact dezelfde en leer je makkelijker afstanden inschatten tussen bvb 2 of 3 gaatjes.
4. Stel je vast dat jouw lippen bij het verschuiven beginnen tegenwringen, betekent dit dat jouw instrument niet nat genoeg is of dat niet de vochtige kant maar de droge kant van jouw lippen tegen het instrument zijn aangedrukt.
5. Ademen ipv blazn/zuigen. Dit is één van de moeilijkst af te leren zaken : ademen en toch jouw mond tuiten alsof je gaat blazen, zoals je een kaars uitblaast of zuigen, zoals je aan een rietje zuigt.
6. Goed doorademen ; jouw instrument mag echt wel doorklinken, niet te voorzichtig mee omgaan
7. Niet te snel spelen ; wat je snel wil spelen moet je eerst traag kunnen spelen. Heel wat leerlingen die ik had en die reeds jaren speelden, waren zo gewend alles snel te doen dat ze ze slordig speelden en geen aandacht konden schenken aan hun gebreken. Ze waren al 3 noten verder :-)
Wanneer je je eens wil onderdompelen in het spelen van de mondharmonica, kan je steeds een clinic volgen. Toevallig geef ik er zelf één nav het festival Brosella te Brussel van 5 tot 9 juli. Ik geef je alvast deze link mee :
http://www.brosella.be/nl/clinics-workshops/clinic-mondharmonicagreetz,
steph van uytvanck