Auteur Topic: onderhoud  (gelezen 8545 keer)

Bertil

• Gast
onderhoud
« Gepost op: 21 april, 2004, 11:58:51 »
Ik toeter op een hohner ms c bluesharp Soms slaat een toon over. Moet ik hem dan schoonmaken? Hoe maak ik hem schoon?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 21 april, 2004, 12:34:53 »
Overslaande noten komt vooral door te krachtig blazen of (meestal) zuigen. Schoonmaken is dan niet echt nodig, gewoon met meer beheersing toeteren. En het kan zijn dat ??n van de stemtongen kapot is, maar in 99% van de gevallen is je ademhaling de oorzaak.

Als je wilt schoonmaken: NIET in water dompelen (dat verhaal leeft al 10-tallen jaren maar is onjuist). Gewoon de afdekplaatjes losschroeven en met (ongebruikte) wattenstaafjes o.i.d. de resten speeksel, bami en/of tabak verwijderen.

Thera

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei, 2004, 21:36:27 »
Weet je misschien ook hoe je,je mondharmonica schoon kunt maken zonder de afdekplaatjes los te hoeven schroeven?
Ik heb namelijk een Hohner Tremolo Sextet mondharmonica met dubbele gaatjes.
 :-\

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei, 2004, 23:23:39 »
Hoi Thera,
ik ken die Sextet niet, maar ik begrijp dat er geen afschroefbare afdekplaatjes op zitten? Probeer eens een tandenstoker of zo. Wel oppassen dat die niet vast komt te zitten tussen de stemtong en de stemplaat (en anders voorzichtig lostrekken).
Succes, Jervis

Steven

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02 september, 2004, 09:16:04 »
Weet er iemand hoe je best roestvlekken van het chroom verwijderd? Ik heb namelijk van een vriend een tweedehands golden melody en een bluesband gekregen, maar er zitten nogal wat roestvlekken op. Ik zou hem een terug een beetje nieuw willen laten lijken, maar durf er niet goed zomaar iets op te smeren. Iemand tips?

Offline svennyboy

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 17 december, 2005, 18:55:35 »
Hey

Ik heb ook zoiets wat lijkt op een overslaande toon. Ik heb een tijdje geleden een Hohner MS bluesharp gekregen. Als ik uitadem op het 6e gaatje hoor je een geluid als een kindertoeter ipv een mooie toon. Maar nadat ik een paar noten gespeeld had, was het altijd weg en klonk hij wel goed. Maar nu krijg ik het er niet meer uit.
Zit er waarschijnlijk iets tussen en is het gewoon een kwestie van schoonmaken, of is er wat anders aan de hand?

En als ik blaas op het 3e gaatje hoor ik zelf ook iets trillen. Andere mensen horen het niet, maar als ik zelf speel hoor ik het duidelijk.

Groetjes,
Sven

trill

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 december, 2005, 20:38:41 »
als je MS harpje hebt kun je gewoon 2 nieuwe platen kopen. Wa jij op +6 hebt had ik op 4 en ik heb het nooit weer goed gekregen.

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17 december, 2005, 22:09:20 »
Soms gaan die dingen gewoon ook kapot hoor.
Ik heb een bak met kapotte harpjes liggen.
Dan heb je zo veel of te hart gespeeld en dan breken die stem tongen gewoon af.
Weg vlikkeren en nieuwe kopen  :o
Tis nie anders...
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Offline svennyboy

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #8 Gepost op: 17 december, 2005, 22:24:35 »
Ja dan moet ik maar kijken voor nieuwe plaatjes. Maar is wel slecht dat het vanaf het begin is geweest. Ondanks dat het dan na een paar noten weg was. Maarja neem aan dat die plaatjes niet zo duur zijn. Maar moet er toch weer ff voor naar de winkel. In ieder geval bedankt voor de reacties

Offline fjaril

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni, 2006, 16:43:26 »
ja je krijgt die trilling er echt neit emer uit:S teminste ik niet:P

Offline Frans

• Full Member
  • keep on harping
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli, 2007, 20:08:55 »
Soms klinkt het als een kindertoeter als er een lipje klem zit, soms komt hij weer los door de harmonika uit te slaan tegen je andere handpalm. Als dat niet lukt kan je het lipje weer los drukken met een tandenstoker.

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus, 2007, 10:58:45 »
Ik heb hetzelfde probleem: het achtste gaatje produceert - als er al wat uitkomt - een vreselijke klank, zowel bij blazen als bij zuigen. Het is begonnen met een valse bijtrilling en nu is het helemaal om zeep. Het instrument (Hohner Marine Band C) is nog geen week oud. Iemand een idee hoe ik hem weer in orde krijg?
Thijs

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus, 2007, 11:10:53 »
het achtste gaatje produceert - als er al wat uitkomt - een vreselijke klank

Ik geloof nooit dat dat aan de MH ligt. Ik speel nu een jaar en heb nog steeds moeite met het 8e gaatje (op alle harmonica's). Ben heeft het me uitgelegt op de les en nu begint er een beetje geluid uit te komen. Het ligt dus waarschijnlijk aan jezelf, probeer maar eens je mond groter te maken en een klank te produceren als IE of AA terwijl je blaast/zuigt. Oefening baart kunst.

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus, 2007, 12:02:56 »
Dank je,
een pak van mijn hart!  ;D
Thijs

Offline sickofitall

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart, 2009, 13:49:08 »
ah, dat 8ste-gaatje-probleem heb ik dus ook.

Leuk dat ik niet de enige ben :)
If you don't blow, you suck!