Auteur Topic: Een lagere toonsoort dan C  (gelezen 1960 keer)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Een lagere toonsoort dan C
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni, 2010, 19:28:55 »
Of je klikt gewoon op de CITEER knop die rechtsbovenaan elk bericht staat...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline lap

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli, 2010, 16:33:30 »
Hallo allemaal,

Dank Marijn, Ron e.a. voor jullie tips!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een G-harmonica en opnieuw was ik verrast: wat een prachtige klanken komer er (ok, meestal dan toch...) uit zo'n klein instrumentje! Overigens merkte ik dat je zo'n lager gestemde harmonica ook weer wat anders moet bespelen, gaatjes die op de C goed lukken vereisten op de G toch weer wat oefening. Wel weer leerzaam, daarom denk ik dat er nog wel een keer een A komt ook..

Een ieder veel plezier met spelen en de groeten,

Adwin.

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus, 2010, 12:46:58 »
Een G is lastiger omdat het meer lucht kost. Hoe lager de harp des te meer lucht.
Home is where my harp is.

Offline J.A.

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus, 2010, 10:10:22 »
Als je op "reageer" klikt kom je op het antwoord gedeelte , stukje naar beneden scrollen dan zie je de teksten van anderen staan , rechts boven bij iedere tekst staat in het rood voeg citaat toe .
Aan klikken , en evt. delen van de tekst erafhalen met de backspaceknop .

Léke  8)

Bedankt. ;D Gelijk maar even uitproberen.

Offline debjuhhh

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus, 2010, 17:10:15 »
Een G is lastiger omdat het meer lucht kost. Hoe lager de harp des te meer lucht.

dus als ik leer spelen en dus ook leer benden op een G , dan is het daarna op een C opeens vrij makkelijk?

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus, 2010, 20:33:18 »
De techniek blijft hetzelfde inderdaad dus dat zou moeten ja. Hoe hoger de harmonica des te minder lucht dus mits je de techniek beheerst zou het makkelijker moeten gaan.

Waar je wel voor op moet passen is doordat je minder lucht nodig hebt je niet de aanzet moet doen zoals op een G omdat je dan een te harde bend doet wat resulteert in een wrange sound en je C harp gaat sneller kaduuk.

Wat  benden op verschillende toonsoorten lastig maakt is dat de techniek wel hetzelfde blijft maar toch nog een kwestie van aanvoelen en horen is. Op wat voor punt van je bend hij het mooiste klinkt.  (en om dit mooi te laten klinken vereist oefening)

IK lees dat sommige mensen een bendometer gebruiken. Als je oren aan je hoofd hebt en meespeelt met een liedje zou je moeten horen of het wrang is ja of nee.
Home is where my harp is.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus, 2010, 20:50:31 »
Vind ik ook, je kan beter op je oren leren buigen, die heb je tenminste bij je als je aan het spelen bent, je bendometer niet.